عذر‌خواهی روحانی به‌دلیل قطع برق

در همین حال به‌دنبال دستور روحانی، وزیر و معاونان وزارت نیرو روز گذشته با حضور در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور گزارشی از آخرین وضعیت تولید و مصرف، راهکارهای جلوگیری از خاموشی و قطعی برق و مدیریت بهینه مصرف آن به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه کردند.

تشریح عوامل خاموشی‌ها

پیش از این دیدار رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در ۵ استان گفت: در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند؛ البته نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی می‌کنم و خواهش می‌کنم مقداری در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور با اشاره به مشکل کم‌برقی و قطعی ‌برق در کشور اشاره کرد و گفت: در ۸ سال گذشته حدود ۲۵۰۰ مگاوات به‌طور سالانه به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است. این در حالی است که قبل از این دولت به‌طور متوسط سالانه ۱۷۰۰ مگاوات برق اضافه می‌شد؛ اما با این وجود به‌دلیل گرمای شدید و خشکسالی دچار مشکل می‌شویم. همین مشکلی که مردم عزیز ما در این چند روز تحمل کردند، رنج بردند و ناراحت شدند حق با آنها بوده است.

روحانی در ادامه اظهار کرد: امسال دچار خشکسالی بی‌سابقه‌ای هستیم و میزان بارندگی نسبت به پارسال ۵۲درصد کاهش داشته است. من روز گذشته که با آقای اردکانیان درباره مساله برق صحبت می‌کردم و نامه‌هایی که او در این زمینه نوشته بود پاسخ دادم، او توضیح می‌داد که ۷هزار مگاوات برق ما که برقی‌آبی است تقریبا قطع شده است؛ به‌دلیل اینکه آب سدهای ما در آن حد نیست که برای توربین‌ها رها شود. اکنون دو توربین ما در دو سد کار می‌کند. همچنین در روزهای گذشته نیروگاه بوشهر نیز به‌دلیل نیاز به تعمیرات از مدار خارج شده بود. بنابراین رنج و سختی فراوانی برای مردم ایجاد شد.

رئیس‌جمهور افزود: تولیدات صنعتی کشور نسبت به سال گذشته ۵۰درصد افزایش یافته و این موجب افزایش مصرف برق شده است. البته دلایل دیگری وجود دارد که به معاون اول دستور دادم تا مشکلات و راه‌حل‌های این معضل را شناسایی و برطرف کنند و در این زمینه بخشی از صنعت با تغییر ساعات فعالیت خود می‌تواند همراهی کند. رئیس‌جمهور در عین حال گفت: وزارت نیرو در این زمینه مقصر نیست، منتها باید برای مردم توضیح دهد که مشکل چه بوده است و باید راه‌حل مشکل را اجرایی کنند.

تذکر روحانی در مورد قطع بی‌برنامه برق

حسن روحانی همچنین در جلسه روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به برخی عوامل ناخواسته و غیرارادی در بروز مشکل برق در کشور گفت: اگرچه برخی عوامل اصلی در تنش برقی کشور در اثر تغییرات فصلی و عوامل طبیعی است، اما باید عوارض این پدیده‌ها مدیریت شود و به حداقل برسد و با برنامه‌ریزی دقیق، پیش‌بینی‌پذیری پدیده‌ها افزایش یابد. روحانی افزود: وزارت نیرو با همکاری همه دستگاه‌ها، باید با جدیت در اسرع‌وقت نسبت به حل معضل تامین برق اقدام کند. به گزارش «ایرنا» وی با تاکید بر لزوم پاسخگویی به افکار عمومی، توضیح و روشنگری مردم، گفت: خاموشی و قطعی برق امر موقتی است و در گذشته هم سابقه داشته و قابل‌مدیریت است، ولی آنچه بیش از خاموشی‌ها می‌تواند آزار‌دهنده باشد، قطع ناگهانی و بدون برنامه برق است. رئیس‌جمهوری افزود: اگر مردم با توضیحات دقیق مسوولان، پاسخ ابهامات خود را دریافت کنند تا اندازه‌ای مشکل را قابل‌تحمل‌تر خواهد کرد و درصورتی که قطع برق به شکل ناگهانی انجام نشود و از پیش اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد، خسارت و نارضایتی کمتری خواهیم داشت.

بررسی دلایل قطع برق

موضوع قطع برق محور اصلی جلسه روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بود. به گزارش «ایرنا» در این جلسه، پس از ارائه گزارشی از وضعیت تامین برق و تشریح دلایل و علل خاموشی‌ها، راه‌حل‌های کاهش تنش برقی کشور در روزهای اخیر مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این گزارش عوامل عمده‌ای چون خشکسالی و کاهش تولید برق در نیروگاه‌های آبی و گرمای بی‌سابقه در سال‌جاری که به افزایش مصرف برق و طولانی شدن بازه زمانی پیک مصرف فصلی و سالانه برق انجامیده، موجب تحت فشار قرار گرفتن شبکه تامین برق کشور شده است.

کشف چهار هزار مرکز غیرمجاز رمزارز

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز روز گذشته در نشست خبری خود درمورد علت خاموشی‌های اخیر گفت: براساس آمار وزارت نیرو، از ابتدای سال‌جاری افزایش قابل‌ملاحظه دما منجر به افزایش شدید مصرف برق شده است. حدود ۴۰درصد مصرف برق کشور در تابستان نیز صرف وسایل سرمایشی می‌شود. بنابراین از این بابت فشار بسیار زیادی به شبکه برق وارد می‌شود.

وی افزود: در همین مدت مصرف صنایع و کشاورزی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته و همین موضوع میزان آسیب‌پذیری تاسیسات را افزایش داده است؛ چون فشار شدیدی روی تاسیسات صنعت برق وجود دارد. به گزارش «ایرنا» ربیعی ادامه داد: پدیده نوظهور رمزارزها که بیش از چند هزار مگاوات از برق شبکه را به‌صورت غیرمجاز مصرف می‌کنند، عامل دیگری است؛ البته خوشبختانه شناسایی آنها با هماهنگی واحدهای ذی‌ربط در حال انجام است (تاکنون ۳۷۸۰ مرکز غیرمجاز کشف شده است که بالغ‌بر ۵۷۰ مگاوات یعنی یک‌پنجم برق تهران را مصرف می‌کردند) . سخنگوی دولت یادآور شد: علاوه‌بر این به‌دلیل خشکسالی کم‌سابقه ذخیره آب سدها به شدت کاهش یافته و تعدادی از نیروگاه‌های برق‌آبی نیز از مدار تولید خارج شده‌اند. وی با تاکید بر اینکه به علت کم‌آبی فشار به چاه‌های آب باعث افزایش مصرف برق شده است، گفت: اوج مصرف برق در این روزها به حدود ۶۶ هزار مگاوات رسیده است؛ درحالی‌که تولید نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی مجموعا ۵۲ هزار مگاوات است. بنابراین کاهش مصرف توسط صنایع و کشاورزی و عموم مردم بسیار اهمیت دارد. ربیعی عدم‌سرمایه‌گذاری لازم به علت تحریم‌ها را از دیگر عوامل قطعی برق اعلام کرد.

دستور رئیس قوه‌قضائیه

در همین حال محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه در نامه‌ای به محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور او را مامور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهرهای مختلف کشور در روزهای گذشته کرد. علی القاصی‌مهر، دادستان تهران هم ضمن اعلام تشکیل جلسه با استانداری تهران در این خصوص، از دستور پیگیری از طریق مسوولان مربوطه در حوزه برق از باب پیگیری حقوق عامه خبر داد و گفت: موضوع در حال بررسی است.

درخواست فرمانده انتظامی تهران بزرگ

اما به‌دنبال قطع مکرر برق در کشور و اعتراض بسیاری از مردم در استان‌های مختلف و ازسوی دیگر بروز مشکل در چراغ راهنمایی شهرها و حتی قطع برق بیمارستان‌ها، روز گذشته فرمانده انتظامی تهران بزرگ بر ضرورت جدا شدن سیستم چراغ‌های ترافیکی از برق شهری تاکید کرد. به گزارش «ایرنا» سردار حسین رحیمی همچنین از بی‌نظمی در قطعی برق انتقاد کرد. او در عین حال گفت که در زمان قطعی برق تجمعی نداشتیم.