غلامحسین محسنی اژه‌ای، در حاشیه این بازدید افزود: من تا به حال زندانبانی نکرده‌ام؛ اما به‌دلیل حضورم در بخش‌های مختلف قضایی با بدنه زندان همکاری و با زندانیان برخورد داشتم.

وی کار زندانبانی را کاری سخت و دشوار دانست و گفت: زندانبان‌ها با افراد مختلفی ارتباط دارند؛ چه آنها که مرتکب جرائم سنگین شده‌اند، چه کسانی که جرم کوچکی انجام داده‌اند و چه افرادی که مشکلات دیگری دارند.

اژه‌ای بر لزوم توجه به آموزش و تامین نیازهای رفاهی کارکنان زندان تاکید کرد و گفت: باید با آموزش و نظارت مراقب باشیم که زندانبان‌ها دچار لغزش و مشکلات و گرفتاری‌ها نشوند.

رئیس دستگاه قضا به مسوولیت سنگین سازمان زندان‌ها در مراقبت، تامین نیازهای بهداشتی و رفاهی زندانیان و بازاجتماعی کردن آنها تاکید کرد.

محسنی اژه‌ای در ادامه سخنانش به بیان توصیه‌هایی برای کاهش جمعیت کیفری و بهبود وضعیت ندامتگاه‌ها پرداخت و اول از همه از مسوولان دادسراها و قضات خواست که در اجرای دستورالعمل‌های صادره، تا حد امکان از صدور قرار بازداشت موقت پرهیز کنند.

«استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس» دومین توصیه محسنی اژه‌ای بود که تصریح کرد: هرچقدر امکانات زندان‌ها افزایش یابد، باز هم پاسخگوی افزایش جمعیت کیفری نخواهد بود و برای کاهش جمعیت کیفری باید تا جایی که امکان دارد مجازات حبس ندهیم.

رئیس قوه قضائیه به صدور آرای خلاف شرع و قانون هم اشاره کرد و گفت: اگر بر اساس ماده ۴۷۷ به حکمی برخوردیم که خلاف بَیّن شرع و قانون بود، باید ضمن بررسی علت این که چرا بازپرس و قاضی چنین رأیی داده‌اند، به‌صورت ریشه‌ای از صدور آرای خلاف شرع و قانون جلوگیری کنیم.

محسنی اژه‌ای بر جداسازی محل نگهداری افراد بازداشت موقت از زندانیان نیز تاکید کرد و گفت: در برخی زندان‌ها افرادی که برایشان قرار بازداشت موقت صادر می‌شود، از زندانیان جدا نگهداری می‌شوند؛ اما این رویه باید در همه زندان‌ها اجرا شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به تنوع زندانیان بر اساس نوع جرم و روحیاتی که دارند، «تفکیک زندانیان» را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید زندانیان دسته‌بندی و تفکیک‌شده نگهداری شوند تا در ایام حبس نه امکان آموزش خلاف به همدیگر را داشته باشند و نه آنکه برخی از آنها به‌صورت باندی به دیگران ظلم کنند.

محسنی اژه‌ای برای حل مشکل کمبود قاضی ناظر در زندان‌ها نیز پیشنهاد داد برای بررسی مسائل زندان از ظرفیت حقوقدانان و دانشجویان رشته حقوق و قضا استفاده شود و برای نمونه، چهار حقوقدان همراه با یک قاضی بر یک زندان نظارت کنند.

رئیس قوه قضائیه به مشمولان قصاص در ندامتگاه‌های استان تهران هم اشاره کرد و از مسوولان سازمان زندان‌ها خواست با کمک دادستانی تیمی را برای جلب رضایت اولیای دم تعیین کنند و تاکید کرد هر چند نفر از منتظران قصاص مشمول عفو و بخشودگی قرار گیرند، این اقدام ارزشمند خواهد بود.