روایت سید محمد صدر از دستور آیت‌الله خامنه‌ای در دهه 60

صدر که بین سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ معاون سیاسی- اجتماعی- امنیتی محتشمی‌پور در وزارت کشور بود در بخش دیگری از سخنانش گفت: «من به این نتیجه رسیدم که حزب‌های مختلف نظام را بیمه می‌کنند و جابه‌جایی احزاب موجب می‌شود تا خواسته‌های مردم در زمان‌های مختلف پاسخ داده شود و بر این اساس است که هیچ‌وقت آن نظام با انقلاب مواجه نمی‌شود؛ زیرا اگر مردم خسته شدند به‌دنبال حزب دیگر می‌روند. اما اگر حکومت تک حزبی باشد یا حزبی نداشته باشد، مردم وقتی خسته شوند امکان انتخاب در داخل نظام را ندارند. چیزی که در دوره شاه اتفاق افتاد، برای شوروی تک‌حزبی همان اتفاق افتاد. به هر حال این قانون در شورای انقلاب هم تصویب شد و در قانون اساسی هم بود؛ ولی اجرا نشد. در اولین مرتبه با آقای محتشمی پور این پیشنهاد را مطرح کردم ایشان خیلی موافق نبود. صدر ادامه داد: «ایشان حزب را فقط حزب‌الله می‌دانستند، اما به این نتیجه رسیدند که وجود احزاب نظام را بیمه می‌کند و هیچ موقع نظام این کشور با انقلاب مواجه نمی‌شود.»

او اضافه کرد: «صلاحدید ما را به سمتی کشاند که این جریان به نفع نظام است و قانون احزاب و شوراها به اجرا درآمد.»

این فعال سیاسی یادآور شد: «آقای محتشمی پور موضوع را به حضرت امام منعکس کردند و حضرت امام هم موضوع را به سران سه قوه ارجاع دادند. در آن زمان آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور، آقای موسوی اردبیلی از قوه‌قضائیه و آقای هاشمی رفسنجانی هم رئیس مجلس و آقای مهندس موسوی نخست‌وزیر و حاج احمدآقا هم از طرف حضرت امام می‌آمد و در جلسات شرکت می‌کرد و آقای محتشمی و بنده در این جلسه بودیم. در آن جلسه اول اعتقادی به موضوع نداشت، اما بعد که دید موضوع به نفع نظام است آن را پذیرفت و پای آن ایستاد.»

این عضو مجمع تشخیص مصلحت اضافه کرد: «در جلسه سران سه قوه، آقای هاشمی با موضوع مخالفت کرد و من کمی ناراحت شدم. رو کردم به آیت‌الله خامنه‌ای و گفتم من یک سوال دارم؛ حضرت عباسی ما شعار‌های انقلاب را می‌خواهیم اجرا کنیم یا نه؟ آزادی که در شعار انقلاب است مربوط به همین آزادی احزاب است و شوراها هم به جمهوری اسلامی برمی‌گردد. به هر حال مخالفت از سوی آقای هاشمی ادامه داشت که آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی گفتند، آقای صدر، بروید و کار را شروع کنید.»