ما هنوز وارد دور هفتم رایزنی‌ها نشده‌ایم اما همان‌طور که وزیرخارجه بلینکن نیز گفته است، ما متعهد به تلاش برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام، هم از سوی ایالات‌متحده و هم ایران هستیم. بنابر گزارش وب‌سایت وزارت امورخارجه آمریکا، پورتر افزود: اگر موفق به انجام این کار شویم، قصد داریم با استفاده از ابزارهای مختلف سیاسی به‌عنوان بخشی از رویکردی جامع و بر مبنای آن به موضوع هسته‌ای و سایر موارد نگران‌کننده بپردازیم. وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای وجود برخی اعتراضات علیه قطعی آب و برق در چند شهر ایران در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که واشنگتن از دولت ایران می‌خواهد که از مردم خود حمایت کند و اجازه دهد که آنها از حق خود برای آزادی‌بیان و عقاید بهره‌مند شوند.

تحلیل پنتاگون از بزرگ‌ترین چالش آمریکا در خاورمیانه

همزمان یک مقام وزارت دفاع آمریکا با «بسیار قوی» توصیف کردن حزب‌الله لبنان، گفت، بزرگ‌ترین چالش برای اهداف آمریکا در منطقه، ایران است. به گزارش خبرگزاری فارس، «دانا استرول» در گفت‌وگو با شبکه خبری آمریکایی «الحره» گفت، کشورش به‌دنبال هماهنگی از طریق شبکه‌ای بزرگ از ائتلاف‌ها و شراکت‌ها برای کار روی اهداف و منافع مشترک است و بزرگ‌ترین چالش برای این اهداف و منافع، ایران و حمایت ایران از آن‌چیزی است که او آن را «تروریسم» توصیف کرد.

استرول مدعی شد: «بزرگ‌ترین چالش، ایران و حمایتش از تروریسم در همه‌جای منطقه و ساخت شبکه‌ای از شبه‌نظامیان و نوابی است که نه فقط به نیروهای آمریکا، بلکه به شرکای ما نیز حمله و حاکمیت و ثبات آنان را تهدید می‌کنند.» این مقام آمریکایی دومین چالش را «تروریسم» و سازمان‌های افراطی خشن مثل داعش و القاعده دانست که جوامع ضعیف را می‌درند و تلاش می‌کنند با مرعوب‌کردن مردم، آنان را از محقق‌کردن خواسته‌هایشان بازدارند. درحالی‌که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا چند‌بار اعلام کرد که داعش را رئیس‌جمهور اسبق آمریکا ساخته، این مقام آمریکایی گفت، آمریکا با شرکایش برای تقویت نیروی ضدتروریسم تلاش می‌کند تا با تروریسمی مقابله کند که به ادعای او ایران و سازمان‌های افراطی خشن آن را هدایت می‌کنند. این مقام آمریکایی حزب‌الله را «بسیار قوی» توصیف و اضافه کرد که «فکر می‌کنم حزب‌الله لبنان به دلیل حمایت مستمری که از ایران می‌گیرد موفق‌شده کشور لبنان را به چالش بکشد.»‌