ربیعی: معاونت اقتصادی جای تخصیص ارز نیست

به گزارش «ایرنا»، وی یادآور شد: در شرایط تحریم و کرونا جامعه آرامش خوبی ندارد و روان جامعه خوب نیست، متاسفانه شاهد این مسائل هم هستیم. ربیعی در پاسخ به خبرنگار روزنامه«قدس» در مورد معاونت اقتصادی و ارز ۴۲۰۰تومانی گفت: از روزنامه قدیمی با پرسنل، کارشناسان و سردبیران خوبی که در این روزنامه کار می‌کنند متاسفم. از این روزنامه قدیمی انتظار می‌رود با پختگی بیشتری سوال مطرح کند. مگر معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری جای تخصیص ارز است و در کدام دوره‌ای معاونت اقتصادی ارز تخصیص داده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از رسانه معتبر انتظار می‌رود قبل از طرح پرسش، سنجشی انجام دهد. معلوم است که طراح سوال فاقد هرگونه دانشی در مورد چگونگی تخصیص ارز و فرآیندهای آن بوده است و نباید سوال‌هایی را که فاقد صحت بوده و با بررسی ساده معلوم می‌شود، مطرح کرد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: دانش اینکه چگونه ارز تخصیص پیدا می‌کند، مشخص است و من نه به‌عنوان سخنگوی دولت بلکه به‌عنوان همکار رسانه‌ای شما که دستی در رسانه داشتم، باید بگویم خودمان سوال‌های فاقد صحت را نباید مطرح و با روح و روان جامعه بازی کنیم.

وی ادامه داد: آنچه به وفور داریم دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی است که به همه جزئیات اشراف دارند؛ بنابراین جایی برای چنین نگرانی‌ها و اینگونه شایعه‌پراکنی‌های بی‌اساس نیست و موضوع مطرح‌شده را از اساس تکذیب می‌کنم.

تایید خرابکاری در ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی

علی ربیعی در بخش دیگری از این نشست خبری در واکنش به انتشار تصاویری از اقدام خرابکارانه در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی (کرج) و ناکام‌ماندن این اقدام گفت: اصل خرابکاری را تایید کردیم، باز هم تایید می‌کنیم. البته این اقدام منجر به آسیب انسانی نشده و آسیب تجهیزاتی هم قابل‌توجه نبوده است. وی گفت: سقف یکی از سوله‌ها سوراخ شده که به‌ناچار این سقف را برای تعمیر جمع‌آوری کردند و عکس‌های منتشرشده مربوط به زمان تعویض سقف بوده و این خرابکاری منجر به آسیب به تجهیزات مهمی اساسا نبوده و نتوانسته تجهیزات را هدف قرار دهد و در همان سوراخ کردن سقف متوقف شده است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: رژیم صهیونیستی این اقدامات را با این تصور انجام داد که بتواند علامت دهد ایران را متوقف می‌کند و بگوید دنیا نیازی به گفت‌و‌گو با ایران ندارد، اما تاکنون هرگاه خرابکاری صورت گرفته، توان ما افزایش پیدا کرده است. در دوره قبل که خرابکاری را در یکی از تاسیسات‌مان در فردو داشتیم، شاهد بودیم که با امکانات پیشرفته‌تری به جلو رفتیم و اهداف اینها کاملا مشخص است.

دستور روحانی به وزرا برای همکاری با رئیسی

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا از کابینه دولت فعلی پیشنهادی برای حضور در دولت منتخب دریافت شده است یا خیر، گفت: تاکنون از مجاری رسمی دولت هیچ پیشنهادی دریافت و منتقل نشده است و اگر هم احیانا چنین پیشنهادهایی بوده به‌طور شخصی به وزرا و شاید برخی مدیران ارائه شده که من از آن بی‌اطلاع هستم. ربیعی همچنین درباره دیدار وزیران دولت دوازدهم با رئیس‌جمهور منتخب و محور دیدارها و روند انتقال قدرت در کشور گفت: فکر می‌کنم در این زمینه اولین مواضع را اتخاذ کردیم و اولین کنش را رئیس‌جمهور نشان داد که پس از مشخص‌شدن نتیجه ریاست‌جمهوری همه ما در دولت خود را مکلف دانستیم با رئیس‌جمهور منتخب برای آماده‌شدن برای تکمیل فرآیند انتقال قدرت همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور به همین منظور دستور داد همه وزرا نهایت همکاری خود را برای انتقال تجربیات و تشریح وضعیت موجود و دادن آخرین اخبار و اطلاعات به رئیس‌جمهور منتخب داشته باشند. دیدار وزرا طی هماهنگی با رئیس‌جمهور منتخب انجام شده و با دفتر رئیس‌جمهور و وزرا هماهنگی انجام شده و هر یک از وزیران به‌نوبت به دیدار رئیس‌جمهور منتخب می‌روند و تجربیات خود را منتقل می‌کنند. ربیعی تاکید کرد: از هیچ همکاری با آقای رئیسی و دولتش دریغ نخواهیم کرد و این را رفتار اصولی، اخلاقی و در راستای منافع ملی می‌دانیم.

برکت و پاستور تنها واکسن‌های سبد کرونا

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که با وجود رونمایی از هشت‌نوع واکسن در کشور و ورود به پیک پنجم کرونا، چرا این واکسن‌ها تزریق نمی‌شوند و واکسن برکت چه زمانی تزریق می‌شود و به دولت سیزدهم موکول می‌شود یا خیر، گفت: اجازه دهید سوال شما را اصلاح کنم. تاکنون درباره آغاز به‌کار مرحله تحقیقات تا مراحل تولید هشت واکسن، صحبت شده است و بحث از رونمایی نبود. وی افزود: صرفا تاکنون فقط از دو واکسن پاستور و برکت رونمایی شده است. بقیه موارد، نامزد واکسن کرونا هستند بنابراین جزو سبد واکسن محسوب نمی‌شوند و فعلا مراحل بالینی را طی می‌کنند.  ربیعی با بیان اینکه برکت تاکنون دو میلیون دز واکسن تولید کرده و این تعداد واکسن هم، در مرحله طی‌کردن تست‌های پایداری و فنی است، اظهار کرد: بعد از این مراحل نیز، باید برچسب‌گذاری شده و آماده تزریق ‌شوند. گاهی اظهار می‌شود این میزان واکسن تولید و وارد بازار شده و آماده ارسال است که درست نیست. تاکنون ۲۵۰هزار دز واکسن برکت این مراحل را طی کرده و توزیع شده اما ورود محموله‌های بیشتر، ‌نیازمند طی کردن مراحلی است که بیان کردم. وی افزود: طبیعی است وقتی خط جدید نصب می‌شود مشکلاتی به وجود می‌آید، اما قطعا تولیدات برکت و پاستور تایید نهایی را گرفته‌اند و مراحل برچسب‌زنی را طی خواهند کرد.

واردات واکسن ادامه دارد

وی با اشاره به تعطیل نشدن واردات واکسن کرونا ادامه داد: آقای دکتر ظریف نیز پیگیر این مساله است و تولید و واردات واکسن همزمان ادامه دارد.

جبران خشکی هورالعظیم

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خشکی هورالعظیم گفت: امسال بر اثر خشکسالی ۲۵درصد کاهش آب داریم. هورالعظیم پنج حوضه آبی دارد. حوضچه‌های شماره یک و پنج ‌حدود ۵۰درصد آب دارند. چون ارتفاع این دو حوضچه خیلی زیاد است، در بهار هم به‌طور کامل آب‌گیری نمی‌شوند. برای جبران کمبود آب این دو حوضه، چند روزی است آب کرخه را باز کرده‌اند. سه حوضه دیگر هورالعظیم هم ۸۰درصد آب دارند. سخنگوی دولت گفت: اینکه تصاویری پخش کردند که گاومیش‌ها در هورالعظیم تلف شده‌اند، آن گاومیش‌ها مربوط به خاک عراق در هورالعظیم بود و طرف کشور همسایه هم تعهداتی دارد، اما در هورالعظیم سمت ایران به خاطر خشکسالی‌، متاسفانه مقداری ماهی از بین رفت که با روانه‌شدن آب کرخه، از تداوم این فاجعه نیز جلوگیری شد.