اولین تبریک از سوی ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه اولین مقام عالی‌رتبه و مهمی بود که به ابراهیم رئیسی تبریک گفت. پوتین ساعاتی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در پیامی انتخاب سیدابراهیم رئیسی به سمت رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران را به وی تبریک گفت. به گزارش «ایسنا» متن پیام تبریک به شرح زیر است: مراتب تبریکات صمیمی را به مناسبت انتخاب جناب‌عالی به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران پذیرا باشید. روابط میان کشورهایمان به طور سنتی از خصلت دوستانه و حسن همجواری برخوردار است. امیدوارم که فعالیت جناب‌عالی در این سمت عالی به توسعه روز‌افزون همکاری دوجانبه سازنده در زمینه‌های مختلف و همچنین تعامل مشارکتی در امور بین‌الملل مساعدت خواهد کرد. این موضوع کاملا پاسخگوی منافع ملت‌های روسیه و ایران است و در مسیر تحکیم امنیت و ثبات منطقه‌ای پیش می‌رود. برای جناب‌عالی موفقیت و نیز سلامت و بهزیستی را آرزو می‌کنم.

همسایگان

عمده همسایگان ایران این پیروزی را به منتخب مردم ایران تبریک گفتند. برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در پیامی به ابراهیم رئیسی، ضمن تبریک انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور ایران با اشاره به ارتباطات تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و عراق تاکید کرد که عراق خواستار تقویت روابط خود با جمهوری اسلامی ایران است. برهم صالح با اشاره به سفر اخیر ابراهیم رئیسی به بغداد خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران در جنگ با تروریسم و حمایت از عراق نقش مهمی ایفا کرد. رئیس‌جمهور عراق در بخش دیگری از پیام خود تاکید کرد که منطقه نیاز مبرمی به حکمت و شخصیت‌های حکیم و به‌کارگیری زبان گفت‌‌وگو برای تقویت امنیت و ثبات دارد. همزمان نخست‌وزیر عراق نیز ضمن تبریک این انتخاب، به صورت تلفنی با ابراهیم رئیسی گفت‌‌وگو کرد. مصطفی الکاظمی در این گفت‌وگوی تلفنی خواستار تقویت روابط دوجانبه و همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و امنیتی و مبارزه با تروریسم شد. از سوی دیگر ابراهیم رئیسی ضمن تقدیر و تشکر از الکاظمی و اشاره به روابط میان دو کشور، از نخست‌وزیر عراق دعوت کرد تا در اولین فرصت به تهران سفر کند.نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در پیامی ضمن تبریک به ابراهیم رئیسی به‌ عنوان رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران نوشت: امیدوارم بر اساس حُسن همجواری و منافع مشترک، روابط اقلیم کردستان و عراق با جمهوری اسلامی ایران در دوران ریاست‌جمهوری آقای رئیسی تقویت شود. دیگر مقامات و شخصیت‌ها و احزاب و گروه‌های عراقی نیز این پیروزی را تبریک گفتند.رئیس‌جمهوری ترکیه نیز دیگر مقامی بود که ساعاتی پس از اعلام رسمی نتایج تبریک خود را به پیروز انتخابات اعلام کرد. رجب طیب اردوغان در این پیام نوشت: آقای رئیس‌جمهور، خالصانه انتخاب شدنتان در ریاست‌جمهوری را تبریک می‌گویم. امیدوارم نتیجه انتخابات به نفع مردم ایران باشد که کشوری دوست و برادر است. اردوغان افزود: در مدت ریاست‌جمهوری شما، همکاری میان کشورهای ما افزایش خواهد یافت. رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: سفر به ایران برای شرکت در دوره آینده شورای‌عالی همکاری در دوره پساکرونا مایه خرسندی است.عمران‌خان‌ نخست‌وزیر پاکستان، آرمِن سرکیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان و نیکول پاشینیان‌ کفیل نخست‌وزیری جمهوری ارمنستان، الهام علی‌اف‌ رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و عبدالله عبدالله‌ رئیس شورای‌عالی مصالحه افغانستان هم در پیام‌های تبریکی برای ابراهیم رئیسی آرزوی موفقیت کردند.

دولت‌های عربی

‌بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه اولین مقام عربی بود که در پیام تبریکی خطاب به آیت‌الله رئیسی گفت: خوشحالم که از طرف خودم و مردم سوریه و در راستای جلب اعتماد مردم دوست ایران صمیمانه این پیروزی را به شما تبریک بگویم. از این فرصت استفاده می‌کنم تا علاقه و اشتیاق خود را برای تقویت همکاری‌ها در مسیر روابط دوجانبه و منافع مشترک بین جمهوری عربی سوریه و جمهوری اسلامی ایران اعلام کنم.خلیفه بن‌زاید، رئیس دولت امارات عربی متحده، محمد بن‌زاید ولیعهد ابوظبی و فرمانده نیروهای مسلح و شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم نخست‌وزیر امارات و حاکم دوبی نیز در پیام‌های تبریک جداگانه این پیروزی را به رئیسی تبریک گفتند. شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر نیز در پیامی انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفت. وی در این پیام برای رئیسی آرزوی موفقیت و برای دو کشور آرزوی گسترش روابط کرد. معاون اول امیر قطر و نخست‌وزیر این کشور نیز در پیام‌های جداگانه‌ای انتخاب رئیسی را تبریک گفتند.شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، هیثم بن‌طارق سلطان عمان، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین، مهدی المشاط رئیس شورای‌عالی سیاسی یمن، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و جنبش حماس نیز این پیروزی را به آیت‌الله رئیسی تبریک گفتند.

دولت‌های دوست و متحد

سران و مقامات کشورهای دوست و متحد نیز با اعلام تبریک پیروزی به ابراهیم رئیسی برای وی آرزوی موفقیت کردند. میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا روز شنبه در پیامی توییتری نوشت: تبریک گرم خود را به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب کشور برادر، جمهوری اسلامی ایران ابراز می‌دارم و برای وی در انجام وظایفش آرزوی موفقیت می‌کنم. نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در پیامی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه در ایران و پیروزی ابراهیم رئیسی را تبریک گفت. الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس، شوکت میرضیایف رئیس‌جمهور ازبکستان و قاسم تاکایف رئیس‌جمهور قزاقستان نیز دیگر مقاماتی بودند که برای رئیسی آرزوی موفقیت کردند.نخست‌وزیر هند نیز در پیامی، پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت و درخصوص تقویت همکاری‌های دو کشور ابراز امیدواری کرد.