البته این اولین بارنیست که مصلحی درمورد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲سخن می‌گوید. او روز ۲۲خرداد هم در یک نشست خبری بدون اینکه نامی ازآیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیاورد، به نوعی به ماجرای چگونگی ردصلاحیت وی پرداخته بود. او دراین سخنان که «ایسنا» آن را منتشر کرده است، گفته بود: «من در دوران وزارتم درمورد یکی از شخصیت‌هایی که جایگاه قابل‌توجهی هم داشت بررسی‌هایی انجام دادم. در کف خیابان نشان می‌داد این آقا اگر بیاید، رأی می‌آورد. در بررسی‌هایم تایید صلاحیت و رد صلاحیت آن فرد و هزینه-فایده هرکدام از آنها را مشخص کردم. بعد جمع‌بندی کردم و این جمع‌بندی را به دستگاه‌هایی که باید، ارائه کردم و در نهایت شورای نگهبان از من دعوت کرد بیایم و این هزینه-فایده را توضیح دهم که رفتم و در دو صفحه این موضوع را به آنان گفتم. در این بررسی که به شورای نگهبان ارائه شد، تمام ابعاد را دیده بودم و چیزی نبود که از قلم افتاده باشد. فقط یکی از آقایان حقوقدان شورای نگهبان از من پرسید شخصیت این فرد چه می‌شود؟ گفتم من با شخصیت کاری ندارم من دارم هزینه-فایده برای نظام می‌کنم. بله، ممکن است یک شخصیت گاهی لازم باشد که فدای نظام شود. ما این‌همه شهید دادیم و شخصیت‌هایی مثل شهید بهشتی را برای انقلاب و نظام دادیم، پس گاهی لازم است شخصیت‌هایی را برای نظام کنار بگذاریم.» مصلحی اما درنهایت روز یکشنبه ۲۳خرداد به‌صورت آشکار نام آن فردی که به بنا به گفته‌اش «جایگاه قابل‌توجهی داشت» را بیان کرد و گفت: «براساس گزارش‌های ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات بود. یک عزیزی گفت مگر بچه حزب‌اللهی‌ها می‌گذارند این اتفاق بیفتد.» به گزارش انتخاب، وی افزود: جمع‌بندی من این بود که با توجه به شرایط نظام، مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقها و حقوقدانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک ان‌قلت در مجموعه من بیاورند، نتوانستند.» این اظهارات درحالی ازسوی مصلحی بیان شده است که به گزارش انتخاب، پیش از این مرحوم آیت‌الله هاشمی در مصاحبه‌ای با این سایت خبری در پنجم مهر ۱۳۹۴، با اشاره به ماجرای ردصلاحیتش درسال ۹۲ گفته بود که مصلحی در جلسه آنها گفته که ما صبح و ظهر و شب به‌طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به ۷۰درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از ۹۰درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند. ردصلاحیت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درسال ۹۲ که درآن زمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بود یکی از بحث‌برانگیزترین ردصلاحیت‌های ریاست‌جمهوری دردوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

واکنش شورای نگهبان و سیاسیون

به هرترتیب به دنبال سخنان جنجالی مصلحی، روز گذشته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای‌نگهبان در واکنشی توییتری نوشت: «‌آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا براساس تشخیص و رأی اعضا نتیجه اعلام می‌شود.» به گزارش خبرآنلاین، نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی سابق شورای نگهبان نیز درباره اظهارت مصلحی در این خصوص گفت: من نمی‌توانم شهادت بدهم که چنین اتفاقی افتاده است یا خیر، اما مساله درخور بررسی است و باید با جدیت به این موضوع پرداخت.  در ادامه واکنش‌ها اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز در رشته توییتی در حساب کاربری خود در توییتر، اظهارات دیرهنگام وزیر اطلاعات دولت دهم را تامل‌برانگیز توصیف کرد و نوشت: چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟ به گزارش «ایرنا» او افزود: به‌عنوان رئیس ستاد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢، از شورای نگهبان می‌خواهم که برای جبران حقوق پایمال‌شده و احترام به افکار عمومی به جای هرگونه پاسخگویی غیرموثر، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم کند. حسام‌الدین آشنا، مشاور سابق حسن روحانی نیز در واکنش به اظهارات حیدر مصلحی، در توییتی نوشت: حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حیدر ‎مصلحی از جنابعالی بابت روشن کردن بخشی مهم، حساس و ناشناخته از تاریخ جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاریم. علی مطهری، نماینده سابق مجلس نیز در توییتی نوشت: آقای کدخدایی می‌گوید شورای نگهبان کاری به مصلحت ندارد و مرّ قانون را عمل می‌کند. به راستی تکلیف عدالت و تقوا در این شورا چه می‌شود؟ ضمنا معمای رد صلاحیت شخصیت‌های محبوب در این دوره نیز حل شد: چون رأی داشتند، برای حفظ نظام رد شدند!» درهمین حال روز گذشته خبرگزاری فارس نوشت: گفته می‌شود این اظهارات مصلحی با هدف جلب توجه برای رأی‌آوری در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان بوده است.


درخواست تظلم‌خواهی محسن  هاشمی‌رفسنجانی

محسن  هاشمی‌رفسنجانی، فرزند مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی طی نامه‌ای به رهبر انقلاب از عملکرد شورای نگهبان تظلم‌خواهی کرد. در بخشی از این نامه با اشاره به سخنان اخیر حیدر مصلحی در مورد ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ردصلاحیت‌های برخی از کاندیداهای این دوره ریاست‌جمهوری آمده است: من نیز مانند تعدادی از بزرگواران برای آنکه در فضای انتخابات تا‌ثیر منفی نگذارم، سکوت کردم؛ اما اکنون که این مسائل صراحتا درباره آیت‌الله  هاشمی‌رفسنجانی مطرح شده، از جنابعالی درخواست تظلم‌خواهی دارم.»  به گزارش «ایسنا» در بخش پایانی این نامه آمده است: در کنار بسیاری از دلسوزان، به‌عنوان فرزندی کوچک از پدر بزرگوارم می‌خواهم همچون گذشته اجازه تغییر مسیر جمهوری اسلامی به حکومت به اصطلاح اسلامی را نداده و ایران  را از پیچ خطرناک نجات دهید.