با این حال برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت سینوفارم در گزارشی اعلام کرده که هرچند مدت زمان تزریق واکسن سینوفارم بین ۲۱تا ۲۸ روز تعیین شده است، اما افزایش فاصله میان دو دز تا ۶ هفته مشکلی برای ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا ایجاد نخواهد کرد. از سوی دیگر برخی تحقیقات نیز حاکی از آن است که حتی افزایش فاصله میان تزریق دو دز می‌تواند در واکسن‌هایی نظیر اسپوتنیک‌وی و آسترازنکا موجب کارآیی بیشتر این واکسن‌ها شود. این تحقیقات که از سوی مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری ایالات‌متحده آمریکا انجام و منتشر شده حتی اعلام کرده است که درصورت گذشت زمان بیش از ۶ هفته از واکسیناسیون مرحله اول کرونا نیاز به تکرار مجدد واکسیناسیون کرونا از ابتدا نیست. البته این تحقیقات هنوز از سوی سازمان جهانی بهداشت تایید نشده است.

با این حال در ایران با توجه به نگرانی‌ها از کمبود واکسن کرونا وزارت بهداشت اعلام کرده است که در هفته آینده محموله جدیدی از واکسن کرونا وارد ایران خواهد شد که می‌تواند بر نگرانی‌ها‌ی موجود برای کمبود دز دوم واکسن کرونا تا حدی پایان دهد. به گزارش «ایسنا» نهمین محموله واکسن ‌روسی اسپوتنیک‌وی نیز امروز وارد تهران خواهد شد که با این حساب این شرکت تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار دز واکسن به ایران تحویل داده است.

پیش از این علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه درحال‌حاضر واکسن چندانی در کشور وجود ندارد دلیل آن را بدقولی روسیه و چین در تحویل واکسن اعلام کرده بود. او همچنین گفته بود صندوق کواکس هم به خاطر مشکلاتی که در دنیا وجود دارد دست ما را از سهمیه واکسنی که باید به ما می‌داد، خالی گذاشته است. هند هم به خاطر مشکلات خودش یا دلایل دیگری که ممکن است باشد، از تحویل واکسن به ما خودداری کرده است.

تاخیر در واکسیناسیون افراد بالای ۶۵ سال

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به اینکه به سبب تاخیر در ورود محموله واکسن کرونا به کشور، واکسیناسیون افراد ۶۵ سال به بالا با اندکی تاخیر آغاز خواهد شد، افزود: با توجه به اینکه محموله واکسنی که قرار بود به دستمان برسد با تاخیر مواجه شده است گروه ۶۵ سال به بالا را در آینده و به محض رسیدن واکسن آغاز خواهیم کرد که البته زمان دوری هم نیست. وی تصریح کرد که تا نیمه تیرماه واکسیناسیون همه افراد بالای ۶۰ سال تمام می‌شود.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: مرحله اول واکسیناسیون کرونا به پایان رسیده و مرحله دوم گروه‌های سنی تا ۷۰ سال به بالا نیز در حال واکسیناسیون و اتمام است.

به‌رغم همه این توضیحات به نظر می‌رسد به‌دلیل بدعهدی کشورها در تحویل واکسن به ایران روند واکسیناسیون در کشورمان کند شده است. این درحالی است که بنا بود تا خرداد و اوایل تیر حدود ۱۴ میلیون جمعیت هدف که شامل افراد بالاتر از ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج است طبق اولویت‌بندی سند ملی واکسیناسیون علیه کرونا واکسینه شوند. در همین حال براساس گزارش وزارت بهداشت تاکنون ۴ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۶۸ نفر دز اول واکسن کرونا و ۷۰۶ هزار و ۶۹۵ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۹۶۳ دز رسیده است.

لزوم تزریق دز سوم در پاییز

اما در شرایطی که کشور با کمبود دز دوم واکسن کرونا روبه‌رو شده است، رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید-١٩ اعلام کرد که دز سوم واکسن کرونا باید در پاییز تزریق شود. به گزارش «تابناک»، حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید-١٩ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس مطالعه جدیدی که در لنست Lancet منتشر شد، واکسن فایزر کووید-١٩ سطح پادتن‌های کمتری علیه نوع دلتا یا واریانت هندی تولید می‌کند که به عنوان B.۱.۶۱۷.۲ شناخته می‌شود و در هند کشف شده است. او ادامه داد: به نظر می‌رسد سطح آنتی‌بادی در افراد مسن کمتر است و با گذشت زمان کاهش می‌یابد که این کاهش می‌تواند به این معنی باشد که برخی از افراد واکسینه شده در پاییز امسال به یک واکسن بوستر Booster احتیاج دارند؛ بنابراین لازم است دز سوم واکسن کرونا در پاییز تزریق شود.

آخرین وضعیت واکسن ایران و کوبا

در کنار کمبود واکسن، تلاش ایران برای تولید واکسن داخلی کرونا ادامه دارد. در همین راستا مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا این واکسن را برای سنین ۱۸ تا ۸۰ سال قابل استفاده دانست.

‌احسان مصطفوی، مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا تولید مشترک ایران و کوبا در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره آخرین اخبار روند تولید این واکسن، گفت: تزریق دوم واکسن در فاز سوم کارآزمایی بالینی در حال انجام است و تاکنون در ۶ شهر اصفهان، زنجان، همدان، بندرعباس، کرمان و یزد تزریق دوم را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین روز چهارشنبه تزریق را در بابل و ساری هم آغاز خواهیم کرد و تا الان حدود ۱۱ هزار نفر از ۲۴ هزار نفری که تزریق اول را انجام دادند، دریافت واکسن دوم را هم داشتند. وی گفت: هر زمان که سازمان غذا و دارو صلاح دانست و مستندات را کافی دانست و واکسن را بی‌خطر و اثربخش تشخیص داد، آن زمان واکسن اجازه توزیع و عرضه در بازار را می‌گیرد.

میزان تولید واکسن ایرانی تا تابستان

از سوی دیگر معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از تولید ۸ تا ۱۰ میلیون دز واکسن ایرانی تا پایان تابستان خبر داد. نجفی افزود: تاکنون پنج شرکت تولیدکننده، مجوز تولید واکسن را از کمیته ملی اخلاق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده‌اند و این واکسن‌ها مراحل ۲ و سه کارآزمایی بالینی را طی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم از واکسیناسیون ۵۰ میلیون نفر از شهروندان ایران علیه کرونا تا دی‌ماه خبر داد.

ادامه مرگ‌های سه رقمی

 به‌رغم تلاش‌ها برای واردات و تولید واکسن کرونا در داخل، آمار مرگ‌ومیر کرونا در کشور همچنان سه رقمی است. همچنین نگرانی از شیوع گونه هندی کرونا در کشور یکی از دغدغه‌های جدی مقامات وزارت بهداشت است. بر این اساس به گزارش وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته، ۱۵۷ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۱ هزار و ۵۱۹ نفر رسید. همچنین دراین بازه زمانی براساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۵۹۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۵۷ نفر از آنها بستری شدند.

احتمال بازگشایی مدارس از مهرماه

همزمان روز گذشته محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش از آغاز واکسیناسیون معلمان از مرداد ماه و افزایش احتمال بازگشایی مدارس از مهرماه خبر داد. به گزارش «ایسنا» وی اعلام کرد تعهدی که ایجاد شده این است که معلمان توسط وزارت بهداشت در مرداد ماه واکسینه شوند و قطعا با این کار احتمال بازگشایی مدارس در مهرماه افزایش می‌یابد. برای افراد زیر ۱۸سال در دنیا هنوز واکسن توصیه نشده است که اگر این نظر تغییر کند برای آن هم برنامه خواهیم داشت.

توصیه‌های انتخاباتی وزارت بهداشت

در همین حال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نگرانی‌هایی را بابت شیوع مجدد کرونا در کشور ایجاد کرده است. از همین‌رو سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت‌ بهداشت در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره تدابیر اتخاذ شده برای تامین سلامت عوامل برگزاری انتخابات‌ اعم از خبرنگاران، عوامل نظارتی و اجرایی و... گفت: مهم‌ترین عامل انتقال ویروس کرونا، قطرات ریز تنفسی است که به‌وسیله عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن از فرد بیمار به سایر افراد منتقل می‌شود. بنابراین عدم رعایت فاصله‌گذاری یک و نیم تا دو متری میان افراد می‌تواند به انتقال ویروس کمک کند.

وی افزود: براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، دستورالعمل‌هایی با همکاری وزارت کشور، وزارت بهداشت و شورای نگهبان به‌منظور حفظ سلامت مردم در فرآیند برگزاری انتخابات، تدوین و ابلاغ شده است. وی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم استقبال از نامزدها، راه‌اندازی کارناوال‌ها، میتینگ‌های تبلیغاتی و هرگونه تجمع در فضای سربسته مطلقا ممنوع است، گفت: اخذ اثر انگشت در فرآیندهای مختلف انتخابات به‌خصوص در روز رای‌گیری ممنوع است.

لاری با بیان اینکه بازرسی و نظارت بر گندزدایی دفاتر نظارت، شعب اخذ رای و سایر اماکن مرتبط با فرآیند انتخابات توسط بازرسان وزارت بهداشت انجام می‌شود، گفت: همچنین حفظ تهویه و تامین هوای تازه در فضاهای سربسته الزامی است.

در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.