پایان وضعیت قرمز

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته در شصت و هفتمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به موج چهارم کرونا در هفته‌های اخیر اظهار کرد: این خیز در نمودارها هم به خوبی مشخص است که بسیار بلند و بیش از سه خیز قبلی بوده است. نوع ویروس انگلیسی متاسفانه موتاسیون‌یافته و بسیار خطرناک است. اگرچه طبق گزارش‌ها در استان‌ها نیز افت و خیزهایی مشاهده می‌کنیم، اما عمدتا می‌توانیم بگوییم در همه استان‌ها به پیک رسیده‌ایم و طی کردن این پیک به سیر نزولی شروع شده است.

به گزارش «ایسنا»،  وی با بیان اینکه اگرچه تعداد مبتلایان در این دوره بیشتر بوده است، اما تعداد فوتی‌ها برابر با دوره سوم بود که این نتیجه تلاش و زحمات کادر درمان است، افزود: اگر همه دست به دست هم نداده بودیم و این رنگ‌بندی‌ها به خوبی در این چند هفته برای مناطق نارنجی و قرمز اجرا نشده بود امروز از پیک چهارم خارج نشده بودیم. روحانی همچنین گفت که  خروج از موج چهارم به چند هفته زمان نیاز دارد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز روز گذشته در همین ارتباط با بیان اینکه میزان شهرهای قرمز و نارنجی روبه کاهش است، گفت: روند در ۲۶ استان کاملا نزولی است و در ۵ استان گرچه نزدیک به قله‌ هستیم، اما هنوز روند نزولی سرعت نگرفته است که امیدواریم در هفته آینده این روند به سرعت کاهشی شود و شهرهای قرمز کمتر شود. به گزارش «ایسنا»،  وی افزود: برخی از استان‌ها مانند خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، هرمزگان و تهران نیازمند مراقبت بیشتر هستند گرچه تقریبا به اوج بیماری رسیدند و شروع به نزول کردند یا روند صعودی آنها متوقف شده است، اما امیدواریم این استان‌ها هم از چنین وضعیتی خارج شوند. رئیسی در عین حال گفت: اگرچه اکنون روند نزولی است اما هنوز میزان بیماران بستری بیمارستان‌ها زیاد است هرچند ورودی به بیمارستان‌ها کم شده است.

موج چهارم کرونا از سوم فروردین‌ماه آغاز شد و تا همین دیروز صدها نفر در روز قربانی گرفته است. براساس اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته هم ۲۸۳ تن دیگر جان خود را به‌دلیل این بیماری از دست دادند. همچنین در این مدت و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۵۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۲هزار و ۲۶ نفر از آنها بستری شدند. پنج هزار و ۵۴۵ بیمار بدحال نیز در بخش‌های آی‌سی‌یو بستری هستند.

راه‌اندازی سایت برای جاماندگان بالای ۸۰سال

همزمان با کاهش نسبی آمار بیماران مبتلا به کرونا در کشور، سامانه salamat.gov.ir برای ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا نیز صبح روز گذشته آغاز به کرد. هرچند قرار بود از دیروز ثبت‌نام از افراد ۶۵تا‌۸۰ سال برای تزریق واکسن کرونا در این سایت آغاز شود، اما به‌دلیل نگرانی از جاماندن افراد بالای ۸۰سال که ظرف هفته گذشته موفق به تزریق واکسن نشده‌اند قرار شد فعلا افراد مذکور با ورود به این سامانه اقدام به ثبت‌نام برای دریافت واکسن کرونا بکنند.

علی شریفی زارچی، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره آغاز به کار این سامانه گفت: این سامانه کار خود را از حدود ۱۱:۳۰ دیروز‌(شنبه ۱۸ اردیبهشت) آغاز کرده است و متولدان سال ۱۳۲۰ و قبل از آن‌(‌افراد بالای ۸۰ سال) که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند ‌یا از طریق خانه‌های بهداشت تماسی با آنها برای واکسیناسیون گرفته نشده است، می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. وی افزود: تا چند روز بعد از ثبت اسم، از مرکز بهداشت منطقه زندگی با فرد تماس گرفته می‌شود یا برایشان پیامک ارسال می‌شود تا زمان و محل دقیق واکسیناسیون به آنها اعلام شود.

زمان ثبت‌نام افراد زیر ۸۰سال

وی تاکید کرد: افراد زیر ۸۰ سال باید منتظر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا باشند که چه زمانی برای ثبت‌نام آنها در نظر گرفته می‌شود. متولدین پس از سال ۱۳۲۰ در حال حاضر نمی‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند.

علیرضا رئیسی نیز با اشاره به آغاز به کار سامانه وزارت بهداشت گفت: افراد بالای ۸۰ سال که تا الان واکسن نزده‌اند می‌توانند وارد سامانه شده و شماره تلفن خود یا همراه‌شان و کد ملی خود را ثبت کنند. هیچ‌گونه نیازی به حضور در مراکز ما برای ثبت‌نام وجود ندارد.

وی گفت: دقت کنید اگر واکسیناسیون ۷۵ ساله‌ها را هفته بعد اعلام کنیم نوبت ۸۰ ساله‌ها نمی‌سوزد و نگران نباشند که تعداد کافی واکسن برای این عزیزان داریم. رئیسی تاکید کرد: تاکنون بیش از ۶۰ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال از هفتم اردیبهشت آغاز شده است. قبل از آن واکسیناسیون کادر درمان و برخی گروه‌های بیماران خاص آغاز شده بود.

اولین واکسن، بهترین واکسن

در همین حال روز گذشته حسن روحانی ضمن تاکید بر اینکه در این مقطع نیازمند وارد کردن واکسن خارجی هستیم، گفت: برخی در نوشته‌ها و گفته‌های خود آورده‌اند که کمی صبر کنید تا واکسن‌های داخلی می‌رسد و با فشاری که داریم واکسن را از خارج نخریم که این حرف دقیقی نیست. همان جمله معروفی که می‌گوید «بهترین واکسن نخستین واکسن است» را باید استفاده کنیم. هر کدام که اول به دست انسان برسد باید تزریق شود. نباید معطل بکنیم و نگوییم صبر کنیم ۲ ماه دیگر که چه می‌شود یا نمی‌شود.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: هر واکسن مورد تاییدی که رسید چه با تاثیر ۹۰ تا ۸۰ درصد و شاید کمتر یا بیشتر را باید فوری استفاده کرد. روحانی اظهار کرد: برنامه به این صورت است که در روزهای آینده یک میلیون دز دیگر و اوایل خرداد ۸ میلیون دز دیگر در اختیار ما قرار می‌گیرد. روحانی خاطرنشان کرد: برای مهار زنجیره انتقال باید ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کنیم باید بتوانیم تا تیرماه از این مراحل عبور کنیم تا بگوییم از نظر مرگ و میر این ویروس را مهار کردیم. رئیس‌جمهوری همچنین کرونا را یک مساله ملی خواند و گفت: موضوع کرونا یک مساله ملی، انسانی و اخلاقی است؛ خواهش می‌کنم هیچ کس این داستان را دستمایه‌ای سیاسی برای مسائل حزبی و جناحی یا برای انتخابات قرار ندهد.

همزمان کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان از ورود ۹ میلیون دز واکسن کرونا طی یک ماه آتی به کشور خبر داد. خبرها همچنین از ورود حجم قابل توجهی از واکسن کرونای چینی به‌ کشور طی روزهای آینده حکایت می‌کند. از سوی دیگر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از تایید واکسن سینوفارم چین از سوی سازمان بهداشت جهانی خبر داد. در همین حال به گزارش وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۴ نفر دز اول واکسن کرونا و ۲۶۲ هزار و ۶۱۱ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۵۴۸ هزار و ۶۱۵ دز رسید.