نگاه لاریجانی به برجام و اقتصاد منبع: ایسنا

او در بخش دیگری از سخنانش در این شبکه اجتماعی در واکنش به انتقادها از او که چرا در مورد مواضع برادرانش راجع به  برجام و عملکرد آملی لاریجانی تاکنون واکنش نشان نداده است، گفت: قرار نیست تاوان برادرم را بدهم و ما نظرات مختلفی در حوزه‌های مختلف داریم و کارهای مختلفی داریم، در زندگی هم متفاوت هستیم. لاریجانی افزود: هر کسی مسوول کار خودش است و اگر انتقادی به آقای آملی دارید، از ایشان بپرسید و من که قرار نیست تاوان قوه‌قضائیه را بدهم. لاریجانی همچنین آمادگی‌اش را برای مناظره با ابراهیم رئیسی اعلام کرد و گفت:‌ من مشکلی برای مناظره با آقای رئیسی و جلیلی ندارم.

تعریف جبهه انقلاب

به گزارش جماران، علی لاریجانی دراین گفت‌وگو گفت: حداقل برای ۲۰ سال آینده باید اقتصاد مساله اصلی کشور شود و جهات دیگر ذیل این قرار بگیرد. وی با بیان اینکه با ورودم به عرصه انتخابات گویا مرتکب گناه کبیره شده‌ام، گفت: با ورودم به عرصه انتخابات به‌گونه‌ای برخورد شد که گویا وارد منطقه ممنوعه شده‌ام. وی در مورد حواشی به‌وجودآمده در ارتباط با ورودش به این عرصه گفت: این همه توهین و تحقیر درست نیست، انتخابات باید با نشاط و اخلاق توام باشد. لاریجانی خاطرنشان کرد: با خاک پاشیدن در فضای سیاسی جامعه سرنوشت مردم را تباه نکنیم. لاریجانی درباره دلایل حضور و ثبت‌نام خود در انتخابات گفت: به دو دلیل مهم مصمم به حضور شدم؛ یکی تدارک فضایی بود که با الفاظی مانند جبهه انقلاب شرایط طوری شده بود که صورت انتخابات مخدوش شده و حالت رقابت از بین می‌رود. این وضع با یأسی که مردم از شرایط اقتصادی پیدا کرده بودند، کلیت کشور را تهدید می‌کرد و دشمن را مصمم می‌کرد که با مشارکت کم، فشارها بر مردم را زیادتر کند. وی ادامه داد: برداشتم این شد که مسیر طراحی‌شده نمی‌تواند مشکلات داخلی را حل کند. با تجربه اجرایی من در بخش‌های مختلف، احساس کردم که باید وارد صحنه شوم. می‌دانستم در انتخابات با چه مسائلی در کشور مواجه خواهیم بود. علی لاریجانی گفت: یک عده اسم خودشان را جبهه مردم گذاشتند، جبهه انقلاب همه مردم هستند نه آن افرادی که با کفش‌پرانی و تندروی می‌خواهند مشکلات را حل کنند، اینها جبهه انقلاب واقعی نیستند. من جزو آن جبهه انقلابی واقعی هستم. حتما باید کاری کنیم که مردم در انتخابات حضور داشته باشند، این انتخابات سرنوشت مردم است. مردم باید بدانند هرچه با آگاهی در انتخابات شرکت کنند، امید به حل موضوع بیشتر می‌شود.

هر چیزی جای خود را دارد

لاریجانی در پاسخ به‌سوالی در مورد سخنانش در روز ثبت نام گفت: حرف من درست مورد توجه قرار نگرفت. منظور من این بود فضای اقتصاد جای پادگان و حوزه قضایی نیست چون در پادگان سلسله‌مراتب باعث پیشرفت می‌شود و در قضاوت هم حکم قاضی ملاک است اما اقتصاد جای روابط عرضه و تقاضاست. در واکنش به این موضوع مطالب عجیبی مطرح شد اما من با پادگان مخالف نیستم و برای نیروهای مسلح و قضات شریف هم احترام قائلم. نمی‌توان وسط اتوبان درس نهج‌البلاغه گذاشت. هر چیزی جای خود را دارد و حوزه اقتصاد حوزه روابط طبیعی است.

تصویب ۲۰دقیقه‌ای برجام

لاریجانی در پاسخ به این سوال که چگونه بحث مهمی چون برجام در مجلس سابق در ۲۰ دقیقه به نتیجه رسید، توضیح داد: این موضوع نیاز به چشم‌بندی ندارد و بحث قطعنامه‌ها روشن بوده و کافی است مطالب آن خوانده شود. شنیدم آقای‌جلیلی هم همین مطلب را گفتند که در زمان فلانی سه قطعنامه تصویب شده است و قطعنامه‌های دوره ایشان چیز مهمی نبوده است. کافی است متن قطعنامه‌ها را بخوانیم و موضوع عجیبی نیست. مثلا قطعنامه ۱۹۲۹ که در خرداد ۸۹ تصویب شد به نظرم به اتفاق نظر کارشناسانی که در صحنه بین‌المللی حاضر بودند، جزو بدترین قطعنامه‌های شورای امنیت در طول تاریخ بود؛ یعنی تمام همکاری‌های بانکی، بیمه‌ای، شرکت کشتیرانی و حتی سپاه پاسداران را تحریم کردند. مهم‌تر آنکه به کشورها اجازه بازرسی از محموله‌های ایرانی در زمین، دریا و هوا را دادند که هم بازرسی و هم نسبت به انهدام آنها اقدام کنند یا قطعنامه ۱۸۰۳ بخش خصوصی، موسسات مالی و بانک‌های ایرانی را دچار تحریم کردند. این احتیاج به کاوش زیادی ندارد اما قطعنامه‌هایی که قبلا تصویب شد از سنخ مشکلات مردم نبود و روی موضوع هسته‌ای و تجهیزات هسته‌ای و مسائل موشکی متمرکز بود و به بانک‌ها ارتباطی نداشت.

وی ادامه داد: ما مجبور بودیم برای حل مساله هسته‌ای ایران مدتی پافشاری کنیم؛ چون روی زمین چیزی وجود نداشت. اینکه در سعدآباد، در بروکسل و پاریس عقب‌نشینی صورت گرفت، به این دلیل بود که ما یک زنجیره سانتریفیوژ نداشتیم. ما در فروردین سال ۸۵ توانستیم یک زنجیره‌ سانتریفیوژ بسازیم که علنی و افتتاح شد. بنابراین توجه داشته باشید که در مذاکرات هسته‌ای باید پایه‌های محکم داشته باشیم. آن زمان مجبور بودیم مقاومت کنیم، آنها زیاد جلو آمدند و یو سی اف را هم تعطیل کردند؛ اما وقتی آنها دیدند اراده ما قوی است وزیر خارجه وقت آمریکا خانم کاندو لیزارایس اعلام کرد که آماده مذاکره هستیم؛ هرچند مشروط شده بود، اما مصمم بودند. قطعنامه اول نیمه اول سال ۸۵ و زمانی صادر شد که جنگ ۳۳ روزه رخ داد و ما در بروکسل سرگرم مذاکره بودیم. من برای سفری به سوریه رفتم و به محض ورود به آنجا جنگ ۳۳ روزه آغاز شد و بعدها شنیدم وزیر خارجه آمریکا گفته این تقارن و رفتن و جنگ برای چه بود. وقتی آنها دیدند در جنگ ۳۳ روزه چندان پیشرفتی نداشتند، کیسینجر در مقاله‌ای خواستار تحریم ایران شد و آقای سولانا به من زنگ زد و بعد از این قطعنامه به من گفت خرابکار‌ها کار خود را کردند.

لاریجانی در پاسخ به انتقادات درباره تصویب برجام در مجلس با رد تصویب این قانون در ۲۰ دقیقه گفت: اگر کسی این‌قدر توانمند است که تصویب یک معضل مهم ایران و جهان را در ۲۰ دقیقه به سرانجام برساند، شایستگی بالایی دارد و به او رأی بدهید؛ اما ماجرا این‌گونه نبود. معیشت مردم و تورم طاقت‌فرسا بر مردم نباید بازیچه بازی‌های سیاسی عده‌ای شود. وی گفت:‌ نمی‌توانستم مسائل مهم کشور را به خاطر امیال عده‌ای معطل بگذارم و جلوی تصمیم عاقلانه نظام را بگیرم. اگر برجام طرح خائنانه‌ای بود شورای نگهبان می‌توانست نگه دارد و به نظرم مساله عمیق‌تر هست. لاریجانی درعین حال گفت: ‌اگر برجام چیز نجسی بود چرا زیرش نمی‌زنند و می‌گویند باید اجرا کنیم؟ برجام در آن مقطع کار درست و دقیق نظام بود و الان هم باید برای نجات کشور تا جایی که می‌توانیم شرایط را برای یک تفاهم هموار کنیم. رئیس پیشین مجلس با تاکید بر اینکه حل این‌گونه مسائل احتیاج به تدبیر و روش خاصی دارد، تصریح کرد: با سخنرانی در نماز جمعه و داد و بیداد نمی‌توان آنها را حل کرد. آنچه روی زمین و امور فنی داشتیم تا در مذاکرات دست پر را داشته باشیم این تصمیم نظام بود و کار درستی هم بود و من هم قبول داشتم و حتما هم هزینه‌هایی داشت؛ اما می‌توانستیم آن را در مقاطعی حل کنیم تا این میزان هزینه به مردم تحمیل نشود و مشکلات مردم حل شود. وی ادامه داد: بعدها دیدم از دو کشور برزیل و ترکیه دعوت می‌کنند که به ایران بیایند و بعد شادی می‌کنیم که مشکل حل شد اما به فاصله دو هفته دوباره قطعنامه صادر شد؛ به این دلیل که عرصه بین‌المللی را نمی‌شناختند.  اگر کسی بتواند موضوعی به این مهمی را که مشکلات اقتصادی مردم را حل کند و در ۲۰ دقیقه به نتیجه برساند به نظرم خیلی مدیر قوی است، حتما رای دهید؛ اما تصویب برجام در کشور یک اقدامات پشت‌ صحنه داشت و یک اقداماتی در صحن مجلس. در پشت صحنه از دو ماه قبل هم بین دو فراکسیون مجلس هماهنگی ایجاد شد و نهایتا به توافق رسیدیم؛ آنها بعدا نقض کردند اما توافق حاصل شد.  وی با اشاره به اینکه مخالفان طرح جایگزینی را هم مطرح نمی‌کردند، گفت: گاهی ادعا می‌کنند این طرح مورد تایید رهبری نبود؛ اگر مورد تایید رهبری نبود ایشان چرا پس از تصویب مجلس نامه‌ای نوشتند از رئیس مجلس و از مجلس تشکر کردند و بعد نظرات و شروط مجلس و خود را یادآوری کردند. اگر مجلس تصمیم گرفت آیا شورای نگهبان مهلت نداشت؟ چرا همان روز در شورای نگهبان تصویب شد؟ گر طرح خائنانه بود شورای نگهبان می‌توانست نگه‌دارد و حتی رد کند. وی افزود: برجام مساله ملی بود و تصمیم نظام بود و قرار نبود پیاز بفروشیم.

کنار نمی‌روم

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بنا ندارم کنار روم و وظیفه‌ای بر دوش خود احساس می‌کنم. بحث‌هایی که درباره دولت من و اینکه دولت سوم روحانی خواهد بود، چندان اخلاقی نیست.

برنامه هویت غلط بود

وی در توضیح این سوال که هویت در زمان شما از تلویزیون پخش شد و منتقدان‌تان می‌گویند این نقطه سیاه پرونده کاری شما در صدا و سیماست، این انتقاد را می‌پذیرید و درباره پایان حصر چه نظری دارد، افزود: من می‌پذیرم که این برنامه کار غلطی بود و من دیر متوجه پخش آن شدم. این برنامه کاملا غلط بود. من مسوول بودم اما زیردستان من این کار را انجام دادند. البته بعدش برنامه چهره‌های ماندگار را تدارک دیدیم.

قراربود زمان حصرکوتاه باشد

لاریجانی در مورد حصر نیز گفت: در شورای‌عالی امنیت ملی قرار شد برای حصر زمان کوتاهی در نظر گرفته شود و بنا نبود این‌قدر طولانی باشد. الان هم رئیس‌جمهوری هم می‌تواند جلسه‌ای بگذارد و این موضوع را پایان بدهد.

محل تولد

کاندیدای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰در پاسخ به این سوال که «منتقدان محل تولد شما یعنی نجف را بهانه‌ای کردند که بگویند ایرانی نیستید»، خاطرنشان کرد: پدر من آیت‌الله آملی لاریجانی است. جد ما مرحوم آیت‌الله محسن اشرفی بوده که ایشان هم در شهرستان بهشهر ایران است. مساله ایرانی بودن به خون است و نه به جغرافیا؛ من در آنجا متولد شدم و در سن شش یا هفت سالگی هم برگشتیم به ایران.

دیدگاه لاریجانی در مورد ظریف

لاریجانی در مورد محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه نیز گفت: من آقای ظریف را فرد بسیار توانایی در بحث دیپلماسی می‌دانم و شاید جزو بهترین وزرایی بودند که در مذاکرات خوب عمل کردند. ایشان فرد توانایی هستند و برخی فحاشی‌ها به ایشان را واقعا قبول ندارم. اما بله، در برجام اشکالاتی وجود داشته است، یک بار در نامه‌ای به مقام معظم رهبری گفتم از ۷ خط اصلی دو مورد به خوبی اجرا نشدند. وی افزود: من در اداره امور کشور نظر خودم را داشتم، یک جایی مثل برجام لازم می‌دانستم کمک کنم. البته اگر جایی در مذاکرات روند پیش می‌رفت که درست نبود به دوستان مذاکره‌کننده می‌گفتیم برگردند. درباره مکانیزم ماشه ما تئوری دیگری داشتیم؛ اما بالاخره نتوانستند این مساله را حل کنند.

برجام کار درستی بود

لاریجانی همچنین گفت: ما اول باید درد را درست بشناسیم، این نیمی از راه است. این موضوع احتیاج به وفاق ملی در کشور دارد. کدام کشوری با تشنج داخلی رشد داشته است؟ اقناع‌سازی باید رخ بدهد و به نظر من این موضوع رخ می‌دهد. قبول دارم در شرایط نه جنگ و نه صلح یک شرایط شرطی برای بحث اقتصادی مطرح می‌شود. این موضوع باید حل شود و به همین دلیل فکر می‌کنم برجام کار درستی است.

من به موسوی تبریک نگفتم

وی در پاسخ به این سوال که در عملکرد شما نسبت به تغییر وضع موجود نوعی گارد است، الان با یک آقای لاریجانی متفاوت مواجه هستیم، آیا برداشت ما درست است، تعداد آرای سال ۱۳۸۸ را تایید می‌کنید و آیا این انتخابات را به مهندس موسوی تبریک گفتید، گفت: همه انسان‌ها تغییر می‌کنند و من تجربه بیشتری کسب کرده‌ام.

لاریجانی افزود: ما آرای شورای نگهبان درباره آقای احمدی‌نژاد را تایید می‌کنیم. من به آقای موسوی تبریک نگفتم و غروب روز شنبه پیش آقای مهندس موسوی رفتم و گفتم که این مساله را پایان بدهند و ملاقاتی با مقام معظم رهبری داشتند تا مساله حل شود. روز بعد هم این اتفاق رخ داد. وی ادامه داد: همین کار را با آقای کروبی انجام دادم. دو سنخ رفتار انجام می‌شد، یک عده روی آتش بنزین می‌ریختند اما به نظر من مساله باید حل می‌شد.

نباید از تهران تا قم سانتریفیوژ بسازیم

وی به این سوال که با توجه به پروژه غنی‌سازی، تاکنون ۲۲ میلیارد دلار خسارت تحریم‌های اقتصادی بود. آیا ارزش داشت که چنین قماری انجام بدهد، آقای احمدی‌نژاد گفتند که در قرارداد با سولانا آمریکا می‌توانست هر وقت خواست بازرسی کند، این موضوع درست است، گفت: درمورد کل موضوع غنی‌سازی می‌توان به اجماع رسید. حکومت ما از یک رهبر فرهیخته برخوردار است، ایشان اهل مشورت هستند. ایشان مسائل کشور را به خوبی درک می‌کنند و راهکارهای خوب را پذیرا هستند. باقی آقایان هم به این شکل عمل می‌کنند و کسی دشمنی با کشور ندارد. لاریجانی افزود: ماجرای غنی‌سازی داستان طولانی دارد و من از ابتدا در جریان آن بودم. امروز می‌توانیم غنی‌سازی را به حد محدودی برسانیم و از آن بهره ببریم، ما نباید در امورمان افراط‌گری داشته باشیم. ما نباید که از تهران تا قم سانتریفیوژ بسازیم، به نظر من باید در غنی‌سازی به روز باشیم.

برنامه سیاست خارجی لاریجانی

لاریجانی در پاسخ به این سوال که گفتید کشور را نباید به سازشکاران داد، عده‌ای گفتند در این صحبت شما از بخش دیپلماسی کشور انتقاد کرده‌اید، در این رابطه روشنگری ‌کنید، شما از طراحان نگاه به شرق هم بودید، دکتر ظریف گفتند داشتن رابطه خوب با شرق مستلزم رابطه خوب با غرب است، با این موضوع موافق هستید، این گونه پاسخ داد: مطلب مشخص است و منظور من دستگاه دیپلماسی ما نیست، سازشکاران گروه‌هایی هستند که افراط می‌کنند و در گروه‌هایی در خارج از کشور هستند.  وی افزود: در نطق من گفتم تعامل هوشمندانه با غرب رخ بدهد و با شرق هم همکاری صورت بگیرد، برنامه ما هم این است. همین برنامه ۲۵‌ساله که با چین وجود دارد هم به این روند است. این حرف‌ها که می‌گویند جزیره فروختیم درست نیست. این کار را باید با روسیه انجام بدهیم و اگر کشور اروپایی قدرتمند قوی بخواهد هم باید انجام بدهیم.

اف‌ای‌تی‌اف

همچنین به گزارش انتخاب، لاریجانی درباره اف‌ای‌تی‌اف گفت: برخی می‌گفتند که نیازی نیست روابط بانکی در این چارچوب قرار بگیرد و می‌توانیم تهاتر کنیم، شما تصور کنید این روش چه بلایی سر قیمت‌ها به‌وجود بیاورد. می‌گویند بدون ‌اف‌ای‌تی‌اف کشور را با تهاتر اداره کنیم؛ این یعنی پوست بره بفرستیم، واکسن بگیریم؟!

تکذیب معرفی وزیر به روحانی

به گزارش «ایلنا» وی درخصوص اینکه رحمانی‌فضلی نیروی شما بوده و برای همین وزیر کشور شده است، گفت: من نیرویی به رئیس‌جمهور معرفی نکردم و درمورد ایشان هم زمانی مطلع شدم که بعد از انتخاب آقای روحانی پیش من آمدند.