آمار مرگ‌های کرونایی از روز ۲۳ اردیبهشت برای اولین بار پس از حدود دو ماه از آغاز موج چهارم کرونا به ۲۹۷ رسید و در ادامه روز جمعه به ۲۰۲ نفر کاهش یافت. آمار مبتلایان به این بیماری نیز که از دو هفته پیش نزولی شده بود روز جمعه به پایین‌ترین میزان خود طی موج چهارم بیماری رسید و وزارت بهداشت ابتلای رسمی  ۱۰ هزار و ۱۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-‌۱۹ در کشور را در این روز تایید کرد‌. این روند کاهشی روز شنبه نیز ادامه داشت و گزارش وزارت بهداشت از فوت ۲۰۰ بیمار کووید-۱۹ در کشور و شناسایی ۷۷۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ حکایت می‌کرد. اما این ارقام روز گذشته مجددا بالا رفت و نشان داد که آمار افزایشی کرونا حتی برای یک روز می‌تواند زنگ هشداری برای ساده‌انگاری‌های کرونایی باشد‌. خصوصا که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خیز چهارم کرونا هنوز تمام نشده ‌و ابتلای قطعی ۶۰ مورد به ویروس‌های جهش‌یافته در کشور در استان‌های جنوبی و شرقی تایید شده است.

خطر ویروس جهش یافته

آن‌طور که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از وضعیت این روزهای کرونا در کشور ترسیم کرده است، هنوز نمی‌توانیم بگوییم که خیز چهارم کرونا تمام شده است. به گزارش «ایسنا»‌ وی گفت: در اکثر استان‌های ما قله‌ای که ایجاد شد، نسبت به موج‌های قبلی ارتفاع بسیار بلندتری داشت. اکنون در شاخه نزولی آن قله‌ها هستیم، اما نکته این است که می‌گوییم اکثر شهرهای ما نارنجی است، یعنی از حدی که باید، پایین‌تر نیامده و کوچک‌ترین غفلت باعث می‌شود که این شاخه نزولی یکجا متوقف شده و خدایی نکرده سینوسی شود. به گفته رئیسی خطر ویروس جهش‌یافته استان‌های جنوبی و شرقی ما را به شدت تهدید می‌کند به‌ویژه سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر‌.

وضعیت قرمز تهران از نظر بستری

از سوی دیگر نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با بیان اینکه در استان تهران ۱۵ تا ۲۰ درصد بستری‌ها کمتر شده است، گفت: تهران در وضعیت نارنجی قرار دارد، اما کماکان از نظر معیارهای بستری در وضعیت قرمز به سر می‌بریم. به گزارش «ایسنا» بر اساس داده‌های آماری  وزارت بهداشت در تهران در هفته اخیر، نسبت به هفته ماقبل، تعداد موارد بستری نسبت به هفته ماقبل کاهش معنی‌داری نداشته و کمتر از نیم درصد بوده است. در عین حال شاهد افزایش ۷/ ۱۶ درصدی در تعداد موارد فوتی و کاهش حدود ۴ درصدی در تعداد موارد سرپایی مثبت بوده‌ایم.

زمان اتمام واکسیناسیون کرونا

در چنین شرایطی علیرضا رئیسی با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در کشور گفت: برنامه ما این است که ظرفیت تزریق واکسن را روزانه به ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دز واکسن برسانیم. البته به شرط تامین. به گزارش «ایسنا» وی گفت: من اطمینان می‌دهم که واکسیناسیون کشور را تا قبل از پایان ۱۴۰۰ قطعا تمام می‌کنیم.  سعید نمکی وزیر بهداشت نیز گفت: ۱۴ میلیون نفر گروه هدف اول شامل افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب‌العلاج تا اوایل تیر واکسن کرونا می‌زنند. به  گزارش «ایرنا»، نمکی افزود: محموله واکسن جدید کرونا دیشب‌(شنبه شب) رسید، محموله سنگین‌تری امشب(یکشنبه) می‌رسد، هفته آینده هم محموله دیگری می‌رسد.