روایت آمریکایی از مذاکرات

بلینکن همچنین در ادامه اضافه کرد که نمی‌تواند تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای این کشور را ارزیابی کند. او در پاسخ به پرسشی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در ایران و امکان تاثیرگذاری انتخابات بر مذاکرات هسته‌ای، با گفتن اینکه در مورد آن نظر نمی‌دهد، مدعی شد: پیش‌بینی بسیار دشوار است و من نمی‌خواهم در مورد تاثیری که رقم خوردن یک نتیجه یا نتیجه‌ای دیگر در انتخابات ایران بر مذاکرات هسته‌ای دارد یا ندارد حدس و گمانی مطرح کنم ولی در مورد نکته‌ای که اشاره شد، به نظرم واضح است که تصمیم‌گیرنده در نظام ایران کیست و آن شخص رهبر است و اوست که تصمیمات اصلی را در مورد رویکرد ایران می‌گیرد.

وزیرخارجه آمریکا همچنین درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت گفت‌وگوها میان ایران و عربستان سعودی در راستای کاهش تنش در خاورمیانه، پیشرفتی است که از آن استقبال می‌شود. بلینکن البته اخبار حاکی از مذاکرات میان تهران و ریاض را تایید نکرد اما گفت: اگر آنها درحال مذاکره‌اند، این موضوع به طور کلی خوب است. بلینکن در این باره افزود: مذاکره همیشه بهتر از هر چیز دیگری به عنوان جایگزین آن است. آیا به نتیجه ختم می‌شود؟ این سوال دیگری است. اما مذاکره، تلاش برای کاهش تنش‌ها و دیدن اینکه آیا می‌توان به توافق رسید، تلاش برای ترغیب کشورها به اینکه برای برخی فعالیت‌ها که شما از آنها رضایت ندارید، کاری کنند، خوب است، مثبت و موثر است. بلینکن گفت درحالی‌که از نظر او واشنگتن هنوز در تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی نقش اصلی را ایفا می‌کند، فکر می‌کند بیشتر به نفع کشورهاست اگر خودشان وارد عمل شوند. او در این راستا بیان کرد: اینکه کشورها مستقیما و بدون ما در منطقه گفت‌وگو کنند، حتی بهتر است.

گفت‌وگوی بلینکن با جانسون درباره ایران

همزمان دولت انگلیس در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی وزیرخارجه آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس درباره ایران خبر داد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اردوپوینت، دولت انگلیس در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور با آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا که برای مشارکت در نشست G۷ به لندن سفر کرده است خبر داده و نوشت: نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه بلینکن درباره برخی مسائل سیاست خارجی از جمله افغانستان، ایران و چین گفت‌وگو کردند. بلینکن پیش از این با دومینیک راب همتای انگلیسی‌اش نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. بلینکن پیش‌تر نیز با جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک برجام دیدار و گفت‌وگو کرده بود. بورل روز سه‌شنبه نیز در صفحه توییترش با اشاره به برگزاری نشست G۷ در لندن نوشته بود: خوشحالم که برای نشست وزرای G۷ انگلیس در لندن حضور داشتم که با موضوعات مهمی از جمله ایران و کره‌شمالی شروع شد.

تاکنون چند دور مذاکرات میان ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام درباره احیای این توافق و بازگشت آمریکا به آن برگزار کرده‌اند. در دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام که هفتم اردیبهشت در وین برگزار شد، حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی موردنیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

درخواست قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از کاخ‌سفید

تلاش‌های دولت بایدن برای احیای مذاکرات برجام درحالی است که گروهی از اعضای ارشد جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیرخارجه این کشور خواستار ارائه استراتژی دقیق برای اطمینان از شفافیت برنامه هسته‌ای ایران شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با تلاش قانون‌گذاران دموکرات آمریکایی برای سنگ‌اندازی در مسیر بازگشت دولت این کشور به توافق هسته‌ای ایران، جمهوری‌خواهان نیز دست به‌کار شدند.

به نوشته وبگاه شبکه «فاکس‌نیوز»، گروهی از اعضای ارشد جمهوری‌خواه کمیته امورخارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیرخارجه این کشور خواستار ارائه استراتژی دقیق برای مطمئن شدن از شفافیت برنامه هسته‌ای ایران شدند. این نامه که توسط «مایکل مک‌کول» نماینده ایالت تگزاس در کنگره آمریکا تنظیم شده، تهران را به داشتن «رفتار هسته‌ای تحریک‌آمیز مداوم» متهم کرده و از غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کند.

نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکایی در این نامه نوشتند: «با نزدیک شدن موعد انقضای تفاهم [ایران و آژانس اتمی برای تداوم بازرسی‌ها]، ما نگران هستیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توانایی نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را از دست بدهد.» بر اساس این گزارش، این قانون‌گذاران آمریکایی که مدعی نگرانی از عدم حصول توافق بین واشنگتن و تهران تا پیش از انقضای مهلت سه ماهه آژانس اتمی هستند، ادعا کردند: «ما نگران هستیم که این ابهام، تاثیرات جدی بر امنیت ملی آمریکا و امنیت متحدان منطقه‌ای ما بگذارد.» به نوشته فاکس‌نیوز، در این نامه تاکید شده است: «ما از شما (بلینکن) می‌خواهیم مطمئن شوید این مساله هرچه سریع‌تر حل شده و خوراکی برای مذاکرات و امتیازدهی‌های مرتبط با برجام نشود.»

واکنش خطیب‌زاده به پرس تی‌وی

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه نکات اختلافی بین ایران و آمریکا در وین کم نیست و هیات‌ ایرانی گفت‌وگوها را با دقت و نکته‌سنجی به پیش می‌برد، تصریح کرد: اگر آمریکا اصرار به حفظ تحریم‌ها داشت، گفت‌وگوها تاکنون متوقف شده بود. به گزارش خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» دیروز (چهارشنبه) در اظهاراتی و در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مطالب منتشر شده به نقل از یک منبع آگاه درباره اصرار آمریکا بر حفظ تحریم‌ها یادآور شد: نکات اختلافی بین ایران و آمریکا در وین کم نیستند و برخی مواضع آمریکا در وین قابل قبول نبوده و از این روست که هیات ایرانی گفت‌وگوهای وین را با دقت و نکته‌سنجی به پیش می‌برد.

او درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه آمریکا بر حفظ تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران اصرار دارد و به بهانه‌های مختلف به دنبال تحمیل برجامی به مراتب ضعیف‌تر از برجام سال ۲۰۱۵ است اظهار کرد: نه‌ تنها این‌ مورد و موارد ادعایی شبیه این غلط است، بلکه همه یقین بدانند اگر آمریکا اصراری بر این‌گونه امور داشت قطعا تاکنون گفت‌وگوها متوقف شده بود. پیش از این یک منبع آگاه به شبکه خبری پرس‌تی‌وی گفته بود آمریکا بر حفظ تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران اصرار دارد و به بهانه‌های مختلف درصدد تحمیل برجامی به مراتب ضعیف‌تر از برجام سال ۲۰۱۵ است.