زالی در عین حال گفت که تاکنون بیش از ۷/ ۹۳درصد بیماران کرونایی که به بیمارستان مراجعه کرده‌اند، درمان و ترخیص شده‌اند. در همین حال به‌دنبال ادامه وضعیت قرمز و نارنجی در ۳۵۵ شهر با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهوری محدودیت اصناف گروه‌های شغلی دو، سه و چهار و بازار در کلیه شهرهای مذکور از جمله بازار تهران از امروز برای یک هفته دیگر (۱۷ اردیبهشت) و برای چهارمین هفته متوالی تمدید شد. همچنین قرار است امروز درباره ادامه لغو اجرای طرح ترافیک در تهران تصمیم‌گیری شود. همزمان آن‌طور که وزارت بهداشت گزارش داده است طی ۲۴ساعت گذشته ۴۰۷ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و با این احتساب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۱ هزار و ۷۵۸ نفر رسید. همچنین در این بازه زمانی ۱۹ هزار و ۲۷۲بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۲۰۲ نفر از آنها بستری شدند.

زمان پایان واکسیناسیون عمومی

اما در حالی‌که کشور با کرونای انگلیسی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، با اتمام واکسیناسیون اولویت اول، تزریق واکسن به سالمندان بالای ۸۰ سال در کشور از هفتم اردیبهشت‌ماه آغاز شده و نیاز به مراجعه حضوری برای ثبت‌نام برای تزریق واکسن کرونا وجود ندارد؛ با افراد واجد شرایط تماس گرفته می‌شود و این افراد برای تزریق واکسن کرونا فراخوان می‌شوند. قراراست افراد بالای ۸۰ سال تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه واکسینه شوند. طبق اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور از مرز یک میلیون د‌ز عبور کرد‌ و بیش از ۲۰۹ هزار نفر در کشور با دریافت هر دو د‌ز واکسن کرونا واکسینه شده‌اند. همچنین کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تا اوایل خرداد واکسن‌های داخلی «کوو ایران برکت» و «کوو پارس رازی» و واکسن تولید مشترک اسپوتنیک‌وی وارد فاز واکسیناسیون عمومی خواهند شد. تا پایان سال ۱۴۰۰ مرحله نخست واکسیناسیون عمومی به پایان خواهد رسید.

مرزهای شرقی بسته شد

ازسوی دیگر به‌دلیل نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونای‌هندی در کشور رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه درجلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار دقت و جدیت در کنترل مرزهای شرقی شد و اعلام کرد در این زمینه هیچ اهمال و سستی‌ از هیچ دستگاهی پذیرفته نیست. در همین ارتباط مرز میان ایران و افغانستان به‌دلیل شیوع کرونا بسته شد. ممنوعیت تردد از مرزهای عراق نیز تا ۱۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. در همین حال مسعود مردانی عضو علمی کمیته کشوری کرونا در مورد سویه جدید ویروس‌کرونا گفت: ویروس آفریقایی یک سویه جهش‌یافته کروناست که تا‌کنون سه مورد مبتلا به این نوع از ویروس در ایران شناسایی شده است.