آنچه ایران این روزها شاهد آن است ابتلای مردم به ویروس جهش یافته انگلیسی است که بنا به گفته مقامات وزارت بهداشت مسری‌تر و خطرناک‌تر از ویروس ووهان چین است. حالا اما احتمال ورود کرونای هندی به نگرانی جدید مقامات تبدیل شده است. در همین راستا روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت در ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در کاشان، با اشاره به نگرانی‌هایی که پیرامون ورود ویروس هندی کرونا وجود دارد، گفت: ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند و هنر ما این است که ورود ویروس را به تاخیر بیندازیم و نگذاریم موج‌ها روی هم بیفتد و ما را گرفتار کند. ما می‌دانستیم ویروس انگلیسی خواهد آمد؛ اما تلاش کردیم که زمان جایگزینی ویروس ووهان که نجیب‌تر بود با این ویروس را به تاخیر بیندازیم‌.

قرنطینه ۱۴ روزه به هزینه خودمسافر

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی در این خصوص گفت: حجم مسافر بین هندوستان و ایران خیلی زیاد نیست و بیشترین مشکل ما مرز زمینی به‌ویژه مرزهای شرقی است و شاید کنترل مرز غربی راحت‌تر باشد، اما در مرز شرقی کار دشوارتر است و رفت و آمد غیرقانونی بیشتر است‌. به گزارش «ایسنا» وی افزود: اتباع خارجی در ایران می‌توانند خارج شوند، ولی اتباع ایرانی ساکن هند و پاکستان و دانشجویان با ۲ شرط می‌توانند وارد ایران شوند؛ اول اخذ تست کرونا در کشور مبدا و مقصد است. همچنین حتی در صورت منفی بودن تست، باید به قرنطینه ۱۴ روزه با هزینه خودشان بروند.

فصل جهش ویروس‌ها

وی با تاکید بر اینکه ویروس تنفسی هیچ مرز و قرنطینه‌ای ندارد، اظهار کرد: راهکارهای فعلی تنها بروز و ابتلا را به تاخیر می‌اندازد که این بزرگ‌ترین کار است. تا زمانی که گونه جدید ویروس بخواهد جایگزین گونه قبل شود ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد و باید کاری کنیم که شیوع به تاخیر بیفتد تا واکسیناسیون بیشتری انجام شود.

رئیسی ادامه داد: الان وقت جهش ویروس‌ها است. بیش از یک سال از شیوع ویروس گذشته است، حجم زیادی از داروها مصرف شده است، ویروس در بدن‌های مختلف با انواع قومیت و ژنتیک‌ها چرخش داشته است و همه اینها باعث بروز جهش‌های گوناگون می‌شود. به‌نظر می‌رسد ویروس جهش‌یافته هندی ترکیبی از ویروس جهش یافته برزیلی و انگلیسی باشد و به همین دلیل قدرت سرایت و کشندگی بالایی دارد. ما حتی ممکن است ویروس جهش یافته ایرانی هم داشته باشیم چون فصل بهار و موقع جهش ویروس‌ها است.  ازسوی دیگر به گزارش «ایرنا» کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، وجود هر نوع ثبت‌نام برای واکسن کرونا را رد کرد و درباره ورود ویروس کرونای هندی نیز گفت: هنوز این ویروس در ایران دیده نشده اما باید منتظر ورود آن باشیم. در همین حال روز گذشته حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به اینکه نگرانی جدی نسبت به ورود ویروس جهش‌یافته هندی در کشور وجود دارد، گفت: نیروهای مسلح کشور به‌صورت ویژه و ضربتی مرزهای جنوب‌شرقی را تحت کنترل قرار دهند.