همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر احتمال توافق برجامی ایران و ۱+۴ با حضور غیرمستقیم آمریکا در وین، رسانه ملی و برخی رسانه‌های همسو با آن اقدام به پخش برنامه‌ها و گزارش‌هایی با هدف تخریب تیم مذاکره‌کننده ایران کرده‌اند. اقدامی مسبوق به سابقه که بارها در سال‌های گذشته همراستا با مذاکرات هسته‌ای ایران صورت گرفته است. یکی ازاین برنامه‌ها پخش فیلمی با عنوان «پایان بازی» بود که سه‌شنبه شب از شبکه سوم سیما پخش شد و به تخریب تیم مذاکره‌کننده ایران پرداخت. فیلمی سراسر اتهام که هدف اصلی آن در ابتدا تخریب حسن روحانی رئیس‌جمهوری بود و درادامه تلاش داشت اعضای مذاکره‌کننده برجام را مرعوب آمریکا و اسرائیل معرفی کند. در این مستند ۲۰ دقیقه‌ای که با شادی مردم از انتخاب روحانی و امضای برجام در سال ۹۴ آغاز و پایان می‌یابد، مذاکرات هسته‌ای دستاورد برنامه‌ریزی قبلی آمریکا و اسرائیل نشان داده می‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت طرف ایرانی فریب‌خوردگانی تصویر می‌شوند که بازی‌خورده سناریوی غرب هستند. این مستند همچنین قصد داشت همه ‌چیز  از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ گرفته تا برجام و انتصاب رابرت مالی به سمت نماینده آمریکا در امور ایران، انتخاب جو بایدن به ریاست‌جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ و صندوق برادران راکفلر را به یک جریان صهیونیستی مرتبط و درآخر برجام را طرحی از پیش نوشته‌شده معرفی کند که دولت حسن روحانی تنها مجری آن است. این مستند با عبارت «حسن‌نیت همیشگی تیم مذاکره‌کننده ایران در برابر تیم آمریکایی» همچنین ادعا می‌کند که تیم مذاکره‌کننده ایران واقع‌نگر نبوده و بدون توجه به تهدیدها همیشه با حُسن‌نیت پیش رفته‌اند. یکی دیگر از نکات قابل‌توجه این مستند حذف چهره مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و نشان دادن چهره سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق ایران دراین برنامه بود. دو چهره‌ای که مدت‌ها است از سوی صداوسیما بایکوت خبری شده‌اند. در مستند موسوم به «پایان بازی» ملاقات مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با یک مقام خارجی به‌صورتی سانسور شده بود که فقط دست آیت‌الله هاشمی در تصاویر دیده می‌شد. پخش این برنامه ازشبکه سوم سیما البته واکنش‌ها و انتقادهای زیادی هم در فضای مجازی به همراه داشت. واکنش‌هایی که به نوعی اقدام صداوسیما را خنجرزدن به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درست در بحبوحه مذاکرات مهم برجام در وین توصیف می‌کردند.

واکنش عراقچی به خبر پرس‌تی‌وی

البته این اولین‌بار نیست که از زمان آغاز مجدد مذاکرات برجامی ایران در وین، صداوسیما تلاش می‌کند ماجرای موفقیت دولت را در مذاکراتی که برای لغو تحریم‌های آمریکا در قبال ایران آغاز شده است، ناموفق جلوه دهد. در آخرین مورد پخش خبری از شبکه پرس تی‌وی با واکنش سیدعباس عراقچی روبه‌رو شد و او سه‌شنبه شب در صفحه توییتر خود در واکنش به خبر منتشرشده از سوی پرس‌تی‌وی در ارتباط با روند مذاکرات به نقل از یک «منبع مطلع» نوشت: «نمی‌دانم «منبع مطلع» پرس‌تی‌وی در وین کیست، اما هر که هست اصلا مطلع نیست.» سه‌شنبه شب شبکه خبری پرس‌تی‌وی به نقل از یک منبع خبری در وین نوشته بود:«با فشار آمریکا و کشور‌های غربی کارگروه سومی برای مذاکرات بعدی ایجاد شده است که دستور کار آن اقدامات گام‌به‌گام ایران و آمریکا است». پیش از این هم پخش سریالی باعنوان گاندو از رسانه ملی با انتقادهای زیادی روبه‌رو شده بود و حتی محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه درگفت‌وگوهایی که با چند روزنامه داشت به‌طور صریح از محتوای آن انتقاد کرده بود. سریال گاندو هم یکی از همان برنامه‌هایی بود که با هدف تخریب سیاست خارجی ایران و به‌خصوص وزارت‌خارجه ساخته شده بود. هر چند پخش این سریال درمیانه راه فعلا به دلایلی نامعلوم متوقف شده است، اما برنامه‌های تخریبی صداوسیما و انتقاد‌های همراه با اتهامات سنگین به تیم مذاکره‌کننده همچنان ادامه دارد.

واکنش رئیس‌جمهور

به هرترتیب به‌دنبال پخش برنامه «پایان بازی» ازشبکه سوم صداوسیما، روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت با اشاره به مذاکرات وین گفت: بعضی‌ها پارسال و پیرارسال درباره برجام فیلم درست کردند و روی دستشان باد کرده و حالا درحال پخش آن هستند؛ البته اینها تفکرات قدیم است و ما به آن کاری نداریم. عیبی هم ندارد که پخش بکنند؛ چون ماهیت خودشان را افشا می‌کنند.

واکنش جهانگیری

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم در واکنش به افزایش حمله‌های سیاسی علیه تیم مذاکره‌کننده و وزیر امورخارجه، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‌حمله به تیم مذاکره‌کننده و دکتر ظریف در شرایطی که درحال مذاکراتی تا این حد حساس هستیم، مثال شلیک به پای خود است. رقابت انتخاباتی به هر قیمتی سیاست نیست. به ‎مصالح ملی ایران فکر کنید و صبور باشید.»

پاسخ آشنا

به گزارش خبرآنلاین، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری نیز در رشته توییتی به برنامه جدید صدا و سیما علیه دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای واکنش نشان داد و نوشت: اعتدال بی‌طرفی در نبرد حق و باطل نیست؛ چراکه حق عین عدل است و باطل چیزی جر افراط و تفریط نسبت به حق نیست. جوجه‌های نفوذی را آخر بازی می‌شمارند.

حذف پخش سخنرانی رئیس‌جمهور

البته ماجرا تنها حمله به تیم مذاکره‌کننده ختم نشد. روز سه‌شنبه نیز پخش سخنرانی رئیس‌جمهور در نشست رمضانی با فعالان سیاسی، به‌دلیل مخالفت رئیس شبکه خبر، از آنتن زنده تلویزیون حذف شد. علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در یک توییت، ضمن اعلام این خبر نوشت: «به‌‌رغم هماهنگی‌های لازم و موافقت رئیس محترم سازمان صداوسیما برای پخش زنده‌ سخنرانی‌های رئیس‌جمهور در نشست‌های رمضان، سخنرانی امروز روحانی  در نشست با فعالان سیاسی، صرفا به‌دلیل مخالفت رئیس شبکه خبر از آنتن زنده‌ این شبکه حذف شد.»