به گزارش خبرگزاری فارس، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه در اظهاراتی درباره مذاکرات جاری در وین بین ایران و گروه ۱+۴ گفت: « شناسایی و فهرست کردن اقدامات لغو تحریمی، شفاف‌سازی و سنجیدن جدیت آمریکا در ادعای خود برای بازگشت و پایبندی کامل به برجام و انطباق آن با سیاست اعلامی کشور، لازم است.» غریب‌آبادی یادآور شد: «مبنای تیم مذاکره‌کننده نیز اصولی است که از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سیاست نظام در این رابطه تعیین شده است.» وی بیان کرد: «هیات مذاکره‌کننده در وین نتایج گفت‌وگوها را به‌طور منظم به مقامات عالی نظام برای بررسی و اخذ تصمیمات لازم، گزارش می‌کند.»

گزارش توییتری اولیانوف از روند مذاکرات در وین

از سوی دیگر نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به ادامه تلاش‌های کارگروه‌های کارشناسی در مورد لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای، اعلام کرد: «وظایف آنها آسان نیست اما روند ادامه دارد.»به گزارش خبرگزاری تسنیم، میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در صفحه توییتر خود نوشت: «پیرو تصمیم کمیسیون مشترک برجام، گروه‌های کاری بعد از ظهر روز شنبه و یکشنبه در وین در مورد لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای کار خود را ادامه دادند. وظایف آنها آسان نیست اما روند ادامه دارد.» دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه به‌صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین این گفت‌وگوها به‌صورت حضوری و رودررو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیات‌ها برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیات اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنج‌شنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند. آخرین جلسه نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد.

تفاهم جدید

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از نشست روز شنبه در اظهاراتی اعلام کرد: «به نظر می‌رسد تفاهم جدیدی درحال شکل گرفتن است. مذاکرات الان به مرحله‌ای رسیده که طرف‌ها می‌توانند روی یک متن مشترک شروع به کار کنند. هیات ایرانی متن مورد نظر خود را آماده و به همه طرف‌ها ارائه کرده است.»

در عین حال معاون وزیر امورخارجه ایران یادآور شد: «هنوز برای پیش‌بینی نتیجه زود است.»عراقچی عصر روز شنبه در توییتی نوشت: «بعد از چند روز گفت‌وگوهای فشرده، به‌نظر می‌رسد اکنون در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم. با این حال راه دشواری در پیش است. »به گزارش خبرگزاری فارس، وی یادآور شد: «هنوز برای پیش‌بینی نتیجه زود است. گروه‌های کارشناسی به کار سخت خود برای روشن ساختن موضوعات مهم ادامه خواهند داد.»