نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی تا  تابستان باشیم

به گزارش خبرگزاری مهر رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از چهار طرح بزرگ پتروشیمی، با بیان اینکه واکسن، کلید حل کرونا است، اظهار کرد: شرکت‌های خصوصی راحت‌تر می‌توانند واکسن‌ها را وارد کنند. هر شرکتی که برای ورود واکسن، کوچک‌ترین مشکلی دارد به دفتر رئیس‌جمهور نامه بنویسد؛ من مستقیما موضوع را دنبال می‌کنم زیرا در هفته‌های آینده به راحتی می‌توانیم میلیون‌ها دُز واکسن وارد کنیم.

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه دولت در ۱۰۰ روز پایانی فعالیت، بیشترین تمرکز خود را صرف مقابله با کرونا و به ویژه تامین واکسن و انجام واکسیناسیون خواهد کرد، گفت: اولویت اول خرید و واردات واکسن، واکسیناسیون و در مرحله بعد یعنی ماه‌های بعدی نیز کمک برای به ثمر نشستن واکسن‌هایی است که در داخل به دست متخصصان کشورمان ساخته می‌شود.

روحانی افزود: اگر بتوانیم در سطح وسیعی به ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم واکسن تزریق کنیم، در واقع این زنجیره را قطع کرده و سلامت مردم را تضمین کرده‌ایم ولو اینکه این ویروس باز هم باشد و جولان دهد. نمی‌توانیم لزوما منتظر بمانیم تا واکسن داخلی به تولید انبوه برسد و باید واکسیناسیون را در همین فصل بهار با وارد کردن واکسن به طرق مقتضی به شکل گسترده به پیش ببریم. البته پروتکل‌های بهداشتی را بعد از واکسیناسیون نیز همچنان باید مراعات کنیم.

تامین واکسن با مساعدت بخش خصوصی

رئیس‌جمهور عصر پنج‌شنبه در نشست کمیته‌های تخصصی مقابله با کرونا نیز با اشاره به گزارش وزارت بهداشت و درمان در خصوص تامین واکسن از برخی کشورها و همچنین ورود اولین محموله واکسن خریداری شده از سبد کواکس (۷۰۰ هزار دز) به کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه روند تولید واکسن کاملا امیدوارکننده است، اما با همه تلاش‌های انجام شده قاعدتا تا پیش از تابستان واکسن ایرانی به دست ما نخواهد رسید و لذا تامین واکسن با مساعدت بخش خصوصی در دستور کار دولت و در اولویت نخست قرار گرفته است. درهمین ارتباط علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در توییترخود نوشت: روحانی شخصا و مستقیما مساله‌ واکسن را پیگیری می‌کند و هر مشکلی در واردات آن توسط بخش خصوصی، از طریق دفتر رئیس‌جمهور قابل پیگیری است. دعوت گسترده از بخش خصوصی برای واردات واکسن خارجی کرونا درحالی مطرح می‌شود که محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران، در مقاله‌ای در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در تاریخ ۲۴ فروردین‌ماه دلایل عدم علاقه بخش خصوصی را برای وارد شدن به این مقوله ذکر کرده است. بنابر سخنان جلال‌پور احتمال مجازات بخش خصوصی از سوی ساختارهای نظارتی و عدم اطمینان از سیاست دولت بعدی برای واردات واکسن و ابطال سیاست‌گذاری دولت فعلی از دلایل اصلی بی‌انگیزه بودن بخش خصوصی برای وارد شدن به مقوله واردات واکسن کرونا است.

۶۰ میلیون دز واکسن کرونا در راه ایران

همزمان با این سخنان، براساس قرارداد ایران و روسیه از خرداد تا آذرماه این ۶۰ میلیون دُز به طریقی که در قرارداد مشخص شده به ایران ارسال خواهد شد. به گفته کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه قرارداد ۶۰ میلیون دُز واکسن که به‌عبارتی برای واکسیناسیون ۳۰ میلیون نفر کافی است امضا و نهایی شده است. وی گفت: براساس این قرارداد از خرداد تا آذرماه این ۶۰ میلیون دُز به طریقی که در قرارداد مشخص شده به ایران ارسال خواهد شد.  

به گزارش «ایسنا» جلالی در باره اتمام ارسال دُزهای باقیمانده قرارداد فعلی برای دو میلیون دُز، طرف روس متعهد شد به‌زودی بقیه را هر چه سریع‌تر تحویل دهد. تاکنون پنج محموله واکسن به میزان ۵۲۰ هزار دُز به ایران ارسال شده است.

تمدید محدودیت‌های کرونایی

در همین حال با توجه به وضعیت بحرانی ایران براساس گزارش‌های ارائه شده  در جلسه روز پنج‌شنبه نشست کمیته‌های تخصصی مقابله با کرونا به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی ستاد مقرر شد محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای شهرهای قرمز و نارنجی تا پایان هفته آینده تمدید شود.  

تمدید محدودیت‌های دست و پا شکسته کرونایی در حالی صورت گرفته است که مقامات ورازت بهداشت نحوه و مدت زمان اجرای  آن را برای مهار موج سهمگین کرونا در کشور کافی نمی‌دانند و بارها خواستار قرنطینه کشور به خصوص تهران که این روزها با شدیدترین موج کرونا درگیر است به مدت دو هفته شده‌اند. درخواستی که البته در هیچ کدام از پیک‌های کرونا عملی نشده است. با این حال به گفته کارشناسان استان تهران این بار به‌دلیل شیوع ویروس انگلیسی شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند که تعطیلی کلی تهران به مدت حداقل یک هفته می‌تواند تا حدی از بار بیمارستان‌ها بکاهد. به غیر از تهران، اصفهان، اهواز و آبادان هم در وضعیت فوق قرمز قرار گرفته است.

سخت‌ترین هفته کشور

در همین راستا روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت در نشست ستاد استانی کرونا در کرمانشاه که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، تاکید کرد: هفته دیگر هفته سخت‌تری است. هفته پیش گفتم از مرز قرمز در خیلی جاها رد می‌شویم و به سیاهی خواهیم رفت، این یعنی بالاتر از سیاهی رنگی نیست نه اینکه ما در رنگ‌بندی خود رنگ سیاه اضافه کرده باشیم، برخی به غلط رنگ سیاه اضافه کردند. در اکثر شهرها به سمت فزون‌ترین میزان بیماری در طول تاریخ این چهار پیک می‌رویم و ترمز از دست خیلی‌ها در می‌رود. نمکی افزود: هفته آینده وضع خیلی بدتر از این هفته خواهد شد کمااینکه وضع این هفته از هفته قبل بدتر است و ما روزهای به شدت سختی داریم.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم پنج‌شنبه شب در یک گفت وگوی تلویزیونی با بیان اینکه رنگ سیاه درنقشه کرونایی کشور صحت ندارد، افزود: رنگ سیاه و فوق قرمز در رنگ‌بندی کرونایی به این معنا بوده که وضعیت قرمز است، اما شاخص آمار ابتلا و بستری کرونا بیش از قرمز است.  به دنبال این هشدار و اعلام قرمز شدن تمامی شهرهای استان تهران ، علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران از آماده‌باش کامل مراکز نقاهتگاهی خبر داد. به گزارش «ایسنا» زالی گفت: این اواخر حجم مراجعین سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران، تاکنون بی‌سابقه بوده است. به گزارش خبرگزاری فارس وی گفت: در پایتخت برای اولین‌بار تمام شهرها در وضعیت قرمز قرار گرفتند و گسترش بیماری به‌صورت همگن در تمامی مناطق رخ داده است. سیدحسن حسینی‌زاده، معاون فنی و عملیات مرکز اورژانس تهران نیز از افزایش ۵٠٠ درصدی ماموریت‌های کرونایی با شیوه پیک چهارم کرونا خبر داد.

هشدار در مورد هفته سهمگین کرونایی در کشور در حالی است که طی چند روز اخیر تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان و جان‌باختگان کرونا در کشور جهش قابل‌توجهی داشته است. روز گذشته نیز بنابر اعلام وزارت بهداشت ۲۵ هزار و ۲۶۱ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ازمیان آنها ۳۲۰۷ نفر بستری شدند. همچنین دراین مدت  ۳۲۸ تن نیز به‌دلیل این بیماری جان باختند. روزپنج‌شنبه هم، ۲۵ هزار و ۷۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۳۳۷۳ نفر از آنها بستری شدند. در این بازه زمانی ۳۲۱ نفر دیگر هم قربانی ویروس کرونا در کشور شدند.