تعلل در رفع تحریم، پایمال کردن حقوق مردم است

رئیس‌جمهور اظهار کرد: قانون اساسی به صراحت می‌گوید جز در مواردی که به صراحت، اجرا به مقام معظم رهبری واگذار شده، تمام اجرا برعهده دولت است و هیچ‌کس حق ندارد در اجرا مداخله کند. رئیس‌جمهور گفت: در شرایط فعلی لحن دولت جدید آمریکا مقداری تغییر کرده و اعتراف می‌کند که اقدامات دولت قبلی غلط و اشتباه بوده است اما در زمینه برداشتن تحریم که مساله اصلی است هنوز قدم جدیدی از طرف دولت جدید آمریکا برداشته نشده است.

روحانی با بیان اینکه برداشتن تحریم و اجرای کامل برجام هم آسان و هم خیلی مشکل است، اظهار کرد: ‌اگر اراده جدی در طرفین مخصوصا آمریکا وجود داشته باشد و آنها به همه تعهدات خود عمل کرده و تحریم‌ها را بردارند ایران نیز بلافاصله به تعهدات خود باز‌خواهد گشت و در زمان کوتاهی می‌توان این مشکل را برطرف کرد اما اگر قرار باشد وسواس‌خناس که به جان ترامپ افتادند و او را در صحنه سیاسی، داخلی و بین‌المللی بی‌آبرو کردند و مشخصا صهیونیست‌ها او را به این دام انداختند، بازهم فعال شوند رسیدن به نتیجه دشوار خواهد بود.

رئیس‌جمهور گفت: صهیونیست‌ها ترامپ را اغفال کرده و در مسیر غلط بردند و اگر دولت فعلی آمریکا قبول دارد که او اشتباه کرده است، باید آن را صراحتا اعلام کرده و هر‌چه سریع‌تر به‌دنبال جبران باشد. روحانی خاطرنشان کرد: تاکید ما به اروپایی‌ها این است که باید برجام را حفظ کنیم و البته این کار با سخنرانی و شعار شدنی نیست و لازم است اقدام عملی انجام گیرد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر دولت در این زمینه اصرار دارد نباید غلط تعبیر شود که به بیرون چشم دوخته است، حق داریم که از طرف مقابل خود، حقوق مردم را مطالبه کرده و آن را برگردانیم.

روحانی تاکید کرد: در ابتدای دولت یازدهم برداشت از میدان مشترکی که روز دوشنبه به افتتاح رسید صفر بود اما در دولت یازدهم اقدامات لازم در این زمینه را آغاز کردیم و برداشت از این میدان را در اوایل سال ۹۶ به ۳۰ هزار بشکه و اخیرا به ۶۵ هزار بشکه در روز رساندیم و این بازستانی و حفظ حقوق مردم است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برجام یکی از مهم‌ترین توافق‌های سیاسی تاریخ ایران است، گفت: به‌واسطه این توافق اقداماتی را که برای ایران هزینه‌دار بود، حذف کردیم و در روزهای اخیر نیز نشان دادیم که اگر اراده کنیم در طول یک هفته می‌توانیم تمام تولیدات هسته‌ای خود را انجام دهیم.

روحانی تصریح کرد: دولت به این تعهد خود که هم سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد کشور، هر روز عمل کرده است و امروز اقتصاد ما بهتر از گذشته می‌چرخد و ده‌ها هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در هر هفته به بهره‌برداری می‌رسد و از طرف دیگر سانتریفیوژها هم بهتر و با کیفیت بالایی می‌چرخند، بنابراین هم می‌شود صنعت هسته‌ای رشد و پیشرفت کند و هم می‌توان به آن مشروعیت داده و فعالیت در این زمینه را بی‌هزینه کرد. رئیس‌جمهور تاکید کرد: به سران اروپایی تاکید کرده‌ام که امروز ۱+۴ وظیفه سنگینی بر دوش دارد و باید بدانند که ما هستیم که برجام را در طول سه سال جنگ اقتصادی حفظ کردیم، بنابراین باید آنها تحریم را متوقف و قانون را اجرا کنند.

گفت‌وگو با رئیس‌جمهور فرانسه

پیشتر رئیس‌جمهوری ایران در گفت وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود از برجام به‌عنوان یک توافق چندجانبه بین‌المللی با طرف‌های مشخص که با قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تثبیت شده، نام برد و گفت: برجام به هیچ‌وجه قابل مذاکره مجدد نیست و تنها راه حفظ و احیا آن نیز لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا است.

حسن روحانی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، با تاکید بر اینکه از دست رفتن فرصت‌ها برای حفظ و احیا برجام می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند، افزود: کاهش مرحله‌ای تعهدات از سوی ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام و ناتوانی سه کشور اروپایی از عمل به تعهدات برجامی بوده که پس از تحقق تعهدات طرف‌های مقابل، فورا قابل‌بازگشت است.

روحانی لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران را در چارچوب قانون مصوب مجلس دانست و افزود: همکاری ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد و ما هیچ‌گاه از برجام خارج نشده‌ایم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: هرگونه اقدام یا موضع غیرسازنده در شورای‌حکام می‌تواند به بروز چالش‌های جدید و پیچیده‌‌شدن وضعیت جاری منجر شود.

روحانی از فرانسه به‌عنوان یک بازیگر مهم نام برد و گفت: روابط تهران–‌پاریس می‌تواند براساس دیدگاهی پایدار و با اهدافی درازمدت برای همکاری‌های مشترک دو‌جانبه، منطقه‌ای و جهانی توسعه یابد. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به پاندمی ویروس‌کرونا در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران و فرانسه، با بیان اینکه مقابله موثر با کرونا نیازمند همکاری همه کشورهای جهان است، افزود: تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، مقابله با این بیماری را برای ایران دشوارتر کرده و دستیابی جمهوری اسلامی به منابع مالی خود حتی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی را با مشکل مواجه کرده است و از اتحادیه اروپا به‌ویژه فرانسه انتظار می‌رود در مقابل این اقدام غیرانسانی، سکوت نکند.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی حفظ برجام را یک ضرورت برای جامعه جهانی خواند و برتداوم گفت‌وگوها برای بازگشت همه طرف‌ها به اجرای کامل تعهدات برجام تاکید کرد. امانوئل مکرون بر اقدام دو طرف برای گام‌های اولیه تاکید کرد و گفت: اروپا آمادگی برای فعال شدن بیشتر در هفته‌های پیش‌رو جهت احیای برجام را دارد.

بیانیه الیزه

همزمان کاخ الیزه نیز اعلام کرد که «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران خواستار «ازسرگیری گفت‌وگو با همه طرف‌های برجام» شد. به گزارش «ایرنا» به نقل از رویترز، کاخ الیزه سه‌شنبه شب اعلام کرد: مکرون پس از آنکه تلاش‌های سال گذشته فرانسه با شرکایش را برای رسیدن به یک راه‌حل از طریق مذاکره یادآور شد، تاکید کرد که مهم است ایران تحرکاتی فوری و روشن داشته باشد تا گفت‌وگو با همه طرف‌های برجام ازسر گرفته شود. به نوشته رویترز، مکرون در سال ۲۰۱۹ میلادی تلاش کرد تا واشنگتن و تهران را به میز مذاکره بازگرداند و معیارهایی برای گفت‌وگوهای گسترده‌تر در آینده تعیین کند. وی ماه گذشته خود را یک «میانجی صادق» معرفی کرد. براساس این گزارش، مکرون با ابراز نگرانی از تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش گفت: حیاتی است که ایران به تعهداتش و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد.