وی در ادامه گفت: در همین راستا بیش از ۴۲ میلیون دز سفارش واکسن وارداتی داشتیم که بیش از ۲۱ میلیون دز آن به‌صورت قطعی خریداری شده و روند تحویل تدریجی آنها از بهمن‌ماه ۹۹ شروع شده است. وی ادامه داد: از این جمع، واکسن اسپوتنیک روسیه به‌رغم محدودیت و کندی تولید در روسیه، نیاز داخلی روسیه و همچنین با توجه به اینکه بیش از ۵۲ کشور مصرف‌کننده این واکسن هستند، به‌نظر می‌رسد با اختلاف کمی از برنامه زمان‌بندی در حال تحویل است و تا امروز ۵۲۰ هزار دز از این واکسن تحویل ایران شده است. او با اشاره به بدعهدی هند در تحویل واکسن خریداری‌شده از این کشور گفت: از ۵۰۰ هزار دز واکسن مرحله اول که به‌صورت قطعی خریداری‌شده، فقط ۱۲۵ هزار دز تحویل شد که امیدواریم با پیگیری دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه، مشکلات تحویل واکسن‌ها از هندوستان حداقل در مورد واکسن‌هایی که به‌صورت قطعی خریداری شده است، رفع شود.

تاخیر کوواکس در تحویل واکسن‌ها

سخنگوی سازمان غذا و دارو عمده خرید قطعی ایران را از سبد کوواکس دانست و گفت: از مجموعه واکسن‌های کوواکس، ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار دز از سوی ایران خریداری شده که اولین محموله آن شامل ۷۰۰هزار و ۸۰۰ دز واکسن آسترازنکا/ آکسفورد تولید کره جنوبی با تاخیر دو سه هفته‌ای، دو شب گذشته تحویل ایران شد. در مجموع طبق وعده کوواکس مقرر است که ۳میلیون و ۶۰۰هزار دز از مجموع ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار دز واکسن خریداری‌شده، تا پایان ماه مه تحویل شود.

میزان توزیع واکسن تا امروز

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، درمجموع تا امروز ۸۹۵ هزار دز واکسن کووید-۱۹ در سراسر کشور توزیع شده و به‌زودی نیز با نهایی شدن پروتکل کشوری تزریق آسترازنکا/ آکسفورد، این ۷۰۰هزار دز نیز برای تزریق در شبکه بهداشتی توزیع خواهد شد. وی ادامه داد: ما جزو کشورهایی هستیم که با توجه به جمعیت، حجم زیادی از واکسن را باید استفاده کنیم و بیش از ۱۲۰ میلیون دز واکسن نیاز است.

انتقاد از عملکرد ضعیف در تامین واکسن کرونا

در همین حال به گزارش «ایلنا» عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از عملکرد ضعیف مسوولان در تامین واکسن کرونا تاکید کرد: انتظار برای تولید واکسن داخلی، ایران را از سرعت اپیدمی عقب انداخت. وی با اشاره به صحبت‌های مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، مبنی‌بر اینکه تاکنون ۸۰ درصد کادر درمان بیماران کرونایی در کشور واکسینه شده‌اند، بیان کرد: ایشان به‌طور کامل به آمار واکسیناسیون کادر درمان واقف نیستند، اگر منظورشان کادر درمان پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های دولتی است، این آمار باز هم دقیق نیست؛ چون در بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور هم ۸۰درصد همکاران ما واکسینه نشدند و حتی ۸۰درصد پرستاران استخدام بیمارستان دولتی ما هنوز واکسن دریافت نکردند، این آماری که ایشان دادند به‌نظر دقیق نیست و باید اصلاح شود؛ چون ما کادر درمان را فقط کسانی که در وزارت بهداشت یا در بیمارستان‌های دانشگاهی هستند، تلقی نمی‌کنیم. آقازاده افزود: واکسیناسیون کادر درمان بخش خصوصی هنوز انجام نشده است.