همزمان، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز با بیان اینکه کارآزمایی فاز دو و سه یک مورد از واکسن‌های کرونا تولید داخل، با مجوز وزارت بهداشت آغاز شده، اعلام کرد که حداکثر تا‌ خرداد سال ۱۴۰۰ مشکلی به نام واکسن کرونا که مردم دغدغه آن را داشته باشند، در ایران نخواهیم داشت. از سوی دیگر، روز گذشته کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز از واردات، تولید مشترک و تولید داخلی بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن کرونا در یک‌ساله نخست واکسیناسیون همگانی علیه کووید-۱۹ در کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا جهانپور تا‌کید کرد که بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن کرونا در عرض یکسال در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

جهانپور افزود: چهار راهبرد خرید مستقیم، واردات از مسیر ساز و کار کوواکس، تولید مشترک و تولید داخلی واکسن، با موفقیت در سطح پیش‌بینی شده جریان دارد و بر این اساس برنامه یکساله واکسیناسیون علیه کرونا در ایران حتی زودتر از موعد پیش‌بینی ‌شده و برنامه‌ریزی شده به پایان خواهد رسید. به گفته جهانپور، تا‌ این لحظه ۲۱ میلیون دز واکسن کرونا از مسیر خرید مستقیم و سبد کوواکس خریداری شده که به تدریج طبق برنامه زمان بندی شده و توان تولید تولیدکنندگان وارد کشور خواهد شد. همچنین تولید مشترک ۴۰ میلیون دز  واکسن طبق برنامه و امکانات موجود، تا‌مین بخشی از واکسن مورد نیاز کشور را بر عهده خواهد داشت و البته حداقل ۱۲۰ میلیون دز واکسن در سال ۱۴۰۰ در داخل کشور در موسسات و شرکت‌های مختلف، در قالب انتقال دانش فنی یا تولید کاملا داخلی خواهد شد و جمعا بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن تا‌ پایان سال ۱۴۰۰ تا‌مین خواهد شد که فراتر از نیاز کشور در این برهه خواهد بود.

تزریق فاز دوم واکسن به ۵۶ نفر

همچنین حسن جلیلی، مدیر تولید واکسن کرونا در ستاد فرمان اجرایی امام(ره) بابیان اینکه از نهم دی‌ماه تزریق واکسن در فاز تزریق انسانی شروع شد و پیش‌بینی می‌شود که ۱۴ اسفند آخرین نفری که وارد فاز مطالعه ما شده است، ۲۸ روز بعد را سپری کند تا‌ فاز اول به اتمام برسد، افزود: در حال حاضر ۵۶ نفر وارد مطالعه فاز اول شدند و تقریبا همگی آنها فاز دوم واکسن را دریافت کردند و خوشبختانه سلامت واکسن تا‌کنون نتایج رضایت بخشی داشته است و امیدواریم اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد سال آینده فاز دوم و سوم به اتمام برسد.

زمان فاز دوم تست انسانی «کووبرکت»

همچنین مینو محرز محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کووبرکت با بیان اینکه احتمالا از ۲۰ اسفند فاز دوم کارآزمایی بالینی را آغاز خواهیم کرد، گفت: نتیجه مهمی که در فاز دوم باید بگیریم، این است که تا‌ثیرگذاری واکسن را ارزیابی کنیم که این فاز مجموعا روی ۴۰۰ نفر انجام می‌شود.