به این ترتیب و براساس سفرهای نوروزی شاهد تغییر وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌ها با سرعتی قابل‌توجه و همچنین افزایش تعداد موارد بستری حاد در شهرستان‌های گردشگرپذیر هستیم. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز گذشته در همین ارتباط از نارنجی شدن هفت کلان‌شهر در خیز چهارم کرونا خبر داد.

در نقشه رنگی شهرستان‌های کشور که روز گذشته در اپلیکیشن ماسک قرار گرفت، تبریز، مشهد، سمنان، قم، سنندج، گرگان و ساری نیز در وضعیت نارنجی قرار گرفتند که به این ترتیب شهر‌های نارنجی کشور به ۱۱۹ شهر رسید. همچنین شهرستان‌های قرمز به ۴۶ شهر افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، براساس آنچه که وزارت بهداشت اعلام کرده است هم‌اکنون ۲۴۶ شهرستان در وضعیت زرد هستند و تنها ۳۷ شهرستان در وضعیت آبی باقی مانده‌اند. ضمن اینکه تعداد مبتلایان در تمامی استان‌های کشور به‌جز خوزستان با سرعت رو به افزایش است.

در این راستا اخبار منتشر شده از استان مازندران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگرپذیر در نوروز ۱۴۰۰ نشان می‌دهد وضعیت رنگ‌بندی بسیاری از شهرستان‌های این استان با سرعتی قابل‌تامل در حال تغییر بوده و این روند حکایت از آغاز شرایط حاد در این استان دارد. به گفته قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران براساس تازه‌ترین ارزیابی و نتایج تست‌های انجام شده، کرونای جهش یافته انگلیسی در تمامی شهرستان‌های این استان شناسایی شده است. در استان فارس هم شرایط به سمت بحرانی شدن حرکت کرده تا جایی که رکورد ۱۰۰ روزه آمار بستری در این استان شکسته شده است.

با توجه به رشد قابل‌توجه آمار موارد ابتلا به‌خصوص در شهرستان‌های گردشگرپذیر مسوولان وزارت بهداشت نسبت به سیر صعودی ابتلا در دو هفته پایانی ماه جاری و احتمال بازگشت تعداد موارد فوتی به ارقام سه رقمی هشدار داده‌اند.

آمار مرگ کرونایی باز سه رقمی شد

در همین ارتباط بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار مبتلایان روزانه به کرونا از روز سوم تا ۱۲ فروردین از ۷۲۹۰ نفر به ۱۱۷۵۰ نفر رسیده است. روز گذشته نیز براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۳۰ نفر از آنها بستری شدند. همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۷ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب در آخرین روز تعطیلات نوروزی میزان مرگ‌های کرونایی در کشور باز هم سه‌رقمی شد.

انتقاد وزیر بهداشت از سفرهای نوروزی

در همین حال روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود ضمن انتقاد از مجاز بودن سفرها و تصمیم‌های اخیر مسوولان برای نوروز ۱۴۰۰، از روزهای سخت پیش‌رو خبر داد. به گزارش «ایسنا» نمکی با اشاره به گردش ویروس جهش یافته کرونا درکشور، در این پست اینستاگرامی نوشت: «نوشتیم... گفتیم... التماس کردیم... قسم دادیم که دو تا سه هفته صبوری کنید. مهلت بدهید تا مثل سال قبل از فرصت تعطیلات سال نو استفاده کنیم و با تشدید بیماریابی در طرح شهید سلیمانی خانه به خانه شعله‌های کوچک را شناسایی و مهار کنیم تا به هم نپیوندند و آتش دامن پهنه کشورمان را نگیرد. گفتیم سفر و جمعیت سیال نمی‌گذارد طرح اجرا شود و بیماری نیز از نقاط گرفتار به مراکز پاک‌تر منتقل می‌شود. گفتیم صف‌های طولانی تهیه ارزاق شب عید ساعت‌ها جمعیت سالمند تنیده در این صف‌ها را گرفتار می‌کند. گفتیم می‌دانیم تاب‌آوری مردم مهم است ولی تاب‌آوری مدافعین خسته سلامت پس از ۱۴ ماه کار بی‌وقفه و جانفشانی برای مدیریت پیک‌های پیوسته نیز مهم است. گفتیم: اقتصاد گردشگری اهمیت دارد ولی سرمایه اجتماعی نظام سلامت و هزینه‌های شیوع مجدد بیماری و اثراتش بر اقتصاد خرد و کلان کشور نیز بی‌اهمیت نیست.

نمکی در ادامه این مطلب با بیان اینکه گروهی فکر کردند که فراز و فرود منحنی‌ها شاید به شیوه فتوشاپ است از افزایش بیماران و پرشدن تخت‌ها خبرداد.

اما اعلام خبر ورود کشور به موج چهارم کرونا در شرایطی است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری در ۷ فروردین در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته بود به نظرمن پیک کرونا پایان یافته است و مقابله با این بیماری از ۱۴ ماه تا الان سهل‌تر و آسان‌تر شده است.

کاهش زمان ابتلا و بدحال شدن بیماران

همزمان خبرها از افزایش موارد ابتلای خانوادگی کرونا و شمار بیماران بدحال در تهران حکایت می‌کند. به گفته نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران بیمارانی که در حال حاضر به بیمارستان‌های تهران مراجعه می‌کنند بدحال‌تر هستند و فاصله زمانی ابتلا و بدحال‌تر شدن بیماران کاهش یافته است. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با اشاره به افزایش بار بیماری کرونا در سطح کشور، اعلام کرد که اخیرا سوش غالب در کشور در حال تبدیل شدن به سوش ویروس جهش یافته انگلیسی است که تعداد افراد بیشتری را مبتلا می‌کند.

برخورد جدی با ناقضان قرنطینه

در همین حال یکی از نکات مهم سفر بیش از ۱۵ هزار بیمار کرونایی در ایام نوروز است. آن‌طور که علیرضا رئیسی اعلام کرده است، در ایام نوروز بیش از ۱۵ هزار نفر با تست مثبت کرونا به مسافرت رفته‌اند که از طریق کد ملی همه این افراد را رهگیری خواهند شد. در همین راستا، رئیس‌جمهور نیز با اشاره به نقض قرنطینه ازسوی بیماران بربرخورد جدی و قانونی با استفاده از اطلاعات و ردیابی‌ها با این افراد تاکید کرد.

تمامی اینها موجب شد تا روز گذشته دولت همزمان با مراسم سیزده فروردین همچون سال گذشته اقدام به اجرای ممنوعیت حضور در پارک‌ها و بوستان‌ها کند هرچند که به‌رغم این اقدام باز بسیاری بی‌توجه به این ممنوعیت سر ازپارک‌ها و فضاهای سبز شهری درآوردند و برخی هم روز ۱۲ فروردین را برای اجرای مراسم روز طبیعت انتخاب کردند.