سردرگمی در سفرهای نوروزی

روند ابتلا به بیماری مرگ‌بار کرونا در کشور طی یک ماه گذشته سیر صعودی یافته است. میزان ابتلا به کووید-۱۹ در شرایطی در کشور همچنان به سیر صعودی خود ادامه می‌دهد که ویروس جهش‌یافته کرونا نیز بنا به تایید وزارت بهداشت در تمام کشور در حال گسترش است و هر روز گزارش‌هایی از شهرهای مختلف مبنی‌بر کشف نمونه‌های جدیدی از ابتلا به این ویروس اعلام می‌شود. با این حال با در پیش بودن تعطیلات نوروزی برنامه خاصی برای کنترل بیماری ازسوی دولت ارائه نشده است و همچنان در بر همان پاشنه باز بودن جاده‌ها به مناطق زرد و آبی می‌چرخد. مناطقی‌که در واقع مطابق نقشه ارائه شده در سامانه ماسک وزارت بهداشت اکثر مناطق کشور را شامل می‌شود و درست به همین دلیل بیم برافروخته شدن آتش مجدد کرونا در این مناطق با آغاز سفرها وجود دارد. روز گذشته نیز سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ویروس جهش‌یافته انگلیسی در اغلب استان‌های کشور در حال چرخش است بر تبعات جبران‌ناپذیر این ویروس با توجه به قدرت سرایت بالای آن در صورت اقدام به سفر تاکید کرد.  البته ظرف چند روز گذشته دیگر مقامات وزارت بهداشت بارها نسبت به سفر در ایام نوروز هشدار داده‌اند که شاید مهم‌ترین آنها درخواست سعید نمکی وزیر بهداشت از مردم برای عدم‌سفر باشد. با این حال گزارش‌های میدانی حاکی از شروع زودهنگام سفرهای نوروزی به برخی مناطق کشور است. همچنین گزارش‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که بسیاری از مردم خود را برای سفر به مناطق شمالی کشور آماده کرده‌اند. در همین حال قرار است ۲۵ اسفندماه تصمیم نهایی دولت درخصوص سفرهای نوروزی با توجه به رنگ‌بندی کرونایی جدید مناطق کشور اعلام شود. تاریخی دیرهنگام برای آن دسته از کسانی که مدت‌ها قبل اقدام به برنامه‌ریزی و رزرو تور یا بلیت هواپیما یا هتل کرده‌اند. دراین میان تنها تصمیم قطعی دولت ممنوعیت سفر به مناطق قرمز و نارنجی است که آن هم تنها شامل خودروهای شخصی است و هواپیما، قطار و حتی اتوبوس را شامل نمی‌شود. این اهمال در ایجاد محدودیت‌های سختگیرانه در کنار درخواست عاجزانه وزیر بهداشت از مردم برای صرف‌نظر از سفر در تعطیلات پیش‌رو به‌خاطر آتش زیر خاکستر کووید-۱۹ در کشور به بهانه نیاز مردم به تفریح این روزها سوال‌های زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

افزایش موارد ابتلای روزانه

همه اینها در حالی است که براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت، میزان موارد ابتلا به کرونا از ۲۲ بهمن‌ماه تا روز ۲۲ اسفند (یک ماه گذشته) افزایش قابل‌توجهی داشته و از ۷۵۸۵ نفر به ۸۰۸۸ نفر رسیده است. طی ۲۴ ساعت گذشته نیز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸۰۸۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که ۵۹۳ نفر از آنها بستری شدند. البته در این میان میزان فوت‌‌شدگان کرونا جز یک روز (۱۱اسفندماه) که مجددا سه رقمی شد، روند کاهشی داشته است. بر همین اساس طی ۲۴ساعت گذشته نیز ۵۳ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۶۹ نفر رسید. بررسی آمارهای وزارت بهداشت همچنین نشان می‌دهد که طی ۱۰‌روز اخیر (۱۳ تا ۲۲ اسفند) به‌طور متوسط در هر ساعت حدود ۳۴۷ نفر در ایران مبتلا و بین ۳ تا ۴ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت حدود ۲۸۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

افزایش موارد بستری درآی‌سی‌یوها

در همین ارتباط نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه ظرف دو هفته اخیر در حال تجربه روند ثابت بیماری در تهران هستیم، گفت: حدودا بین ۲۶۰ تا ۳۰۰ بستری روزانه در بیمارستان‌های استان داریم و موارد سرپایی هم بین ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ نفر هستند. وی افزود: نسبت بستری بیماران در آی‌سی‌یو نسبت به گذشته مقداری بیشتر شده است و می‌توان گفت آنهایی که بستری می‌شوند بد‌حال‌تر هستند. از طرفی درصد بستری افراد زیر ۱۰ سال به ۱۱ درصد رسیده است؛ در حالی‌که پیش از این و در ماه‌های قبل این درصد کمتر بود.

وضعیت خوزستان

اما وضعیت در استان خوزستان همچنان نگران‌کننده است. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه ۳۴‌درصد بیماران کرونایی که جانشان را از دست می‌دهند بسیار دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند گفت: این افراد زمانی به بیمارستان می‌روند که ۷۰ درصد ریه آنها درگیر بیماری شده است.

به گزارش «ایرنا» سیدمحمد علوی بامداد جمعه در یک برنامه تلویزیونی گفت: پیک بیماری در بهمن و اسفندماه طولانی‌تر از پیک تابستان است و شرایط سخت‌تری را سپری می‌کنیم به‌نحوی که پرستاران و پزشکان ما به‌شدت تحت فشار و بخش‌ها و تخت‌های‌ آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها پر از بیمارانی است، که با زجر تنفس می‌کنند لذا از همه مردم استدعا می‌کنم به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند. رئیس مرکز بهداشت استان با تاکید بر اینکه میزان مرگ این ویروس ۷ تا ۱۰ برابر قبلی است گفت: در ویروس قبلی ۱۲ روز طول می‌کشید تا بیمار بدحال شود، اما اکنون ظرف ۴۸ ساعت بیمار، بدحال می‌شود که باید فورا به مراکز درمانی مراجعه کند. مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم درگفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد، متاسفانه ۴۰ درصد آمار فوتی‌های کشور مربوط به استان خوزستان است. در حال‌حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز شیوع کرونا و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی هستند، از همین‌رو از روز پنج‌شنبه واکسیناسیون کرونا برای گروهی از سالمندان در استان خوزستان آغاز شد و حدود ۲۴۰ نفر از سالمندان و پرسنل سرای سالمندان واکسن دریافت کردند. به گزارش «ایسنا» مجموع اعضا و پرسنل سرای سالمندان ۴۵۰ نفر هستند که مابقی آنها طی دو تا سه روز آینده واکسن کووید-۱۹ را دریافت خواهند کرد. فرهاد ابول‌نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز اعلام کرد که عموم مردم خوزستان تا آخر بهار ۱۴۰۰ واکسینه می‌شوند.

زمان پیک مجدد کرونا

در همین حال با توجه به بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر، نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران تاکید کرد: آثار سفرها و عدم‌رعایت پروتکل‌ها در خریدهای نوروزی از هفته سوم فروردین‌ماه آشکار خواهد شد. از سوی دیگر علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه مردم از تناقض‌گویی‌ها درخصوص کرونا سردرگم شده‌اند، گفت: نگران سویه‌های جدید کرونا در کشور هستیم. به گزارش فارس، زالی با اشاره به اهمیت پرهیز از مسافرت و نقش مثبت آن در جلوگیری از شیوع کرونا،گفت: اگر مردم در ایام تعطیلات نوروز به مسافرت بروند در هفته سوم به تهران برگشته و در زمان بازگشایی‌ها و انجام کارهای اقتصادی مجبور هستیم که دوباره محدودیت‌ها اعمال شود. وی افزود: اگر سفرهای نوروزی رخ دهد سویه‌های مختلف ویروس در کنار هم قرار می‌گیرند و طغیان جهش رخ می‌دهد؛ زمانی‌که بحث ویروس جهش‌یافته در جهان مطرح شد همه گفتند این ویروس انگلیسی کشنده نیست و اگر مرگ و میر در اثر این ویروس افزایش یافته، به‌صورت غیرمستقیم است.

وضعیت واکسن در ایران

در کنار همه اینها، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو از ورود ۱۰۰ هزار د‌ز واکسن کرونا از مبدا کوبا به ایران برای انجام فاز سه مطالعه بالینی مولتی‌سنتریک مشترک انستیتو پاستور ایران خبر داد. وی همچنین گفت: تولید مشترک واکسن اسپوتنیک‌وی تا پایان سال در یک شرکت ایرانی کلید خواهد خورد و نخستین واکسن‌ها ۴۵ روز تا ۲ ماه بعد قابل‌عرضه به بازار خواهد بود و ۳۶ تا ۴۰ میلیون د‌ز واکسن اسپوتنیک‌وی از این مسیر در سال ۱۴۰۰ تولید و توزیع خواهد شد. حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز گفت: برای تولید واکسن در داخل کشور اقدامات بسیار خوبی انجام شده و سال آینده سه نوع واکسن «برکت»، «رازی» و «پاستور» تولید و در اختیار مردم خواهد بود.