پیش‌بینی سونامی کرونا پس‌از نوروز

عبدالرضا رحمانی‌فضلی درخصوص انجام سفرهای نوروزی گفت: آنچه در ستاد تصویب شد این است که به جز شهرهای قرمز و نارنجی بقیه شهرها برای سفر آزاد است اما با رعایت پروتکل‌های سخت‌تر. وی بایان اینکه امروز اسامی شهرهای قرمز و نارنجی به صورت عمومی اعلام می‌شود، گفت: در مورد شهرهایی که قرمز و نارنجی هستند عبور از کمربندی آنها امکان‌پذیر است حتی برای عبور از داخل این شهرها نیز مشکلی ایجاد نمی‌شود اما توقف در شهرهای قرمز و نارنجی ممکن نیست.

به گزارش «ایسنا» وزیر کشور گفت: سفر با خودروهای شخصی امکان‌پذیر است و نیاز به مجوز ندارد البته برای شهرهای زرد و آبی. سفرهایی که در قالب تور انجام می‌شود صفر تا صد باید با پروتکل‌های وزارت گردشگری باشد. سفرهایی که در قالب تور نیستند و با وسیله شخصی انجام می‌شوند در سایت گردشگری ثبت‌نام می‌کنند و تحت پوشش و نظارت وزارت گردشگری انجام خواهد شد اما کسانی که در مقصد خانه و زندگی دارند احتمال ایجاد مشکل در این موارد زیاد است که ما دعوت به رعایت و دقت در مورد پروتکل‌های بهداشتی داریم. سخنان رحمانی‌فضلی درمورد عبور از داخل شهرهای قرمز درشرایطی است که پیش از این براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا هرگونه سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع بود. همچنین معلوم نیست در صورت استقرار مسافران درشهرهای ممنوعه هنگام عبور، چه راهکاری برای خارج کردن آنها از شهر وجود دارد.

احتمال نارنجی شدن شهرهای مهمان‌پذیر

اما در شرایطی که بسیاری از مردم درتعطیلات نوروز عازم شهرهای شمالی خواهند شد، روز گذشته سردار سیدجمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور از احتمال نارنجی شدن استان‌های شمالی کشور براساس رنگ‌بندی جدید کرونایی کشور خبر داد. این مقام انتظامی تصریح کرد: شهرهای مسافرپذیر زرد‌رنگ مانند شیراز و استان‌هایی همچون گیلان، مازندران و خراسان رضوی و اصفهان که در مرز وضعیت نارنجی قرار دارند تا روز دوشنبه (امروز) وضعیت آنها به نارنجی برمی‌گردد و سفر به این شهرها و استان‌ها نیز احتمالا مانند آنچه در ایام جاری محدودیت داشته، محدود و ممنوع خواهد بود.

کاهش محدودیت‌ها به دلیل نیاز به نشاط؟

به‌رغم مجاز اعلام شدن سفر به شهرهای زرد و آبی، مقامات وزارت بهداشت همچنان نگران گسترش بیماری کرونا و به‌خصوص نوع جهش‌یافته آن در سفرهای نوروزی هستند. آن‌طور که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرده است تاکنون ۵۳۸ نفر در کشور به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند. او روز شنبه هم گفته بود که ویروس جدید کرونا در ۲۸ استان کشور در حال گردش است. با این وجود دولت تصمیم گرفته به دلیل آنچه اثرات ناشی از بیماری کرونا بر نشاط اجتماعی توصیف می‌کند به سوی کاهش محدودیت‌های کرونایی حرکت کند . این همان مطلبی بود که وزیر کشور در برنامه تلویزیونی روز یکشنبه خود بر آن صحه گذاشت و گفت: «بیش از یک سال است که تمامی ارتباطات و مناسبت‌ها تعطیل شده که این نشاط اجتماعی را کاهش داده لذا فشار زیادی ناشی از این بیماری وجود دارد. ما اثرات این موضوع را برای امروز و پس از کرونا باید به طور دقیق پیش‌بینی کنیم.»

کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی

همچنین تصمیم به باز کردن دروازه همه شهرهای کشور به روی مسافران حتی شهرهای قرمر و نارنجی در حالی گرفته شده است که به گفته مقامات وزارت بهداشت نتیجه سفرها و کاهش پروتکل‌های اجتماعی دریک ماه گذشته در هفته سوم فروردین مشخص خواهد شد. نتیجه‌ای که افزایش آمار مبتلایان و به تبع آن مرگ‌ها کرونایی را رقم خواهد زد. آن‌طور که سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۴۲/ ۶۰ درصد رسیده که این میزان تقریبا همانند اوایل آبان ماه بوده و کمترین مقدار در ۴ ماه گذشته است. احتمالا رعایت پروتکل‌های کرونایی در سفرهای نوروزی کاهش بیشتری هم خواهد یافت.

رشد ۱۲درصدی بستری شدگان در تهران

همزمان با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر ویروس جهش‌یافته در ۲۸ استان کشور به گردش درآمده است، نسبت به افزایش خطرات ناشی از این ویروس با آغاز سفرهای نوروزی هشدار داد. به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا زالی، درباره وضعیت کرونای استان تهران اظهار کرد: در حال حاضر مجموع بیماران بستری در بخش‌های تخصیص‌یافته به کرونا دو هزار و ۴۱۴نفر است که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۲درصد رشد را نشان می‌دهد. وی افزود: از این تعداد ۸۷۲ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند که این آمار نسبت به هفته قبل حدود ۶ درصد افزایش داشته است. وی همچنین گفت که آمار بستری‌های بیمارستانی و مراقبت‌های ویژه نسبت به هفته قبل رشد داشته است. به گزارش «ایسنا» فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به وضعیت آرام و کنترل کرونا در تهران افزود: با توجه به شرایط متفاوت تهران هیچ تضمینی برای پایداری شرایط کرونایی در این کلان شهر پایتخت وجود ندارد و هر لحظه ممکن است وضعیت شیوع اپیدمی تغییرکند.

پیش‌بینی وضعیت بحرانی پس ازتعطیلات

رشد ۱۲درصدی بیماران کرونایی تهران درحالی است که بی‌تردید پس ازسفرهای نوروزی این میزان افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت موضوعی که روز گذشته وزیر بهداشت هم به آن اشاره کرد و گفت: من و همکارانمان همواره این دلهره و نگرانی را داریم که تجمع‌ها برگزار شود و دید و بازدیدهای نوروزی بدون رعایت پروتکل‌ها ادامه پیدا کند و باعث جابه‌جایی ویروس بسیار چموش جهش یافته کرونا ‌شود. زالی نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه احتمال اینکه بار بیماری با تاخیر دو هفته‌ای و بعد از پایان تعطیلات نوروزی به تهران برسد وجود دارد، گفت: به نظر می‌رسد استان تهران و خصوصا مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان بالاترین خدمت دهنده به بیماران کرونایی در سطح کشور، پس از پایان تعطیلات نوروزی روزهای سختی را تجربه کنند. زالی پیش‌بینی کرد در ۱۰ روز اول تعطیلات لود بیماری افزایش یابد؛ چرا که به دلیل ماهیت ویروس کرونا و دوره نهفتگی این بیماری به نظر می‌رسد بیمارستان‌های تهران در هفته‌های اول سال جدید میزبان شمار بالاتری از مبتلایان باشند.

آخرین وضعیت خوزستان

اما در شرایطی که روز شنبه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از خروج ۴شهر خوزستان از وضعیت قرمز خبرداده بود، سعید نمکی وزیر بهداشت هم دیروز تاکید کرد می‌توانم به جرات بگویم شهرهای قرمزی که در استان خوزستان ما را تحت هجوم قرار داده بود به نارنجی و زرد تبدیل شده است. براساس گزارش‌ها در حال حاضر در خوزستان چهار شهر از وضعیت قرمز و سه شهر از وضعیت نارنجی خارج شده‌اند؛ با این حال هنوز هفت شهر اهواز، آبادان، دزفول، شوشتر، ماهشهر، کارون و رامهرمز در وضعیت قرمز هستند. علیرضا رئیسی سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا نیز درهمین ارتباط گفت: در استان خوزستان شهرستان‌های آبادان، امیدیه، اندیمشک، اهواز، ایذه، بندرماهشهر، بهبهان، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون، مسجد سلیمان و در استان کهگیلویه و بویر احمد شهرستان گچساران تا ۱۳ فروردین ماه دارای وضعیت قرمز بوده و مشمول محدودیت تردد نوروزی می‌شوند. درهمین حال مجتبی یوسفی نماینده اهواز در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: از وزیر بهداشت برای کادر درمان و بیماران خاص در خوزستان، ۴۰ هزار دز واکسن درخواست شده است و ایشان نیز با این موضوع موافقت کرده‌اند؛ این میزان دز واکسن به صورت مرحله‌ای وارد خوزستان خواهد شد.

اعمال محدودیت شبانه تا ۱۵فروردین

همزمان با اعلام مجاز بودن سفر به اکثر مناطق کشور، قراراست محدودیت منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد در ایام نوروز در تمامی شهرها با وضعیت قرمز، نارنجی، زرد و آبی اعمال شود .به گفته حسین قاسمی دبیر کمیته انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا منع تردد شبانه تا ۱۵ فروردین در تمام شهرها اعمال خواهد شد. این محدودیت‌ها درحالی قراراست اجرایی شود که معلوم نیست چه ضمانت اجرایی درشهرهای مهمان‌پذیر خواهد داشت.

سفر به قشم مجاز شد

در همین حال هرچند سفر به قشم ممنوع بود اما این محدودیت روزگذشته برچیده شد و آن‌طور که علیرضا نصری فرماندار قشم اعلام کرده است به دنبال زرد شدن این جزیره تردد به جزیره قشم بدون ممنوعیت امکان‌پذیر است. از آن سو، علاوه بر ممنوعیت سفر به ۱۴ شهر خوزستان، شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد تا ۱۳ فروردین ماه دارای وضعیت قرمز است و مشمول محدودیت تردد نوروزی می‌شوند.

فوت ۸۸ بیمارکرونایی دیگر

اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته ۸۸ بیمار دیگر قربانی کرونا شدند.همچنین دراین مدت ۷ هزار و ۵۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۴۸ نفر از آنها بستری شدند.

لزوم واکسیناسیون ۵۶میلیون ایرانی

درهمین حال تلاش‌ها برای تولید واکسن کرونا درکشور ادامه دارد. درهمین راستا وزیر بهداشت اعلام کردکه روز سه‌شنبه از واکسن کرونا «سپند» در وزارت دفاع رونمایی خواهد شد. ازسوی دیگرکیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، بابیان اینکه واکسن ورق را بر می‌گرداند، زیرا با تولید و تزریق آن می‌توان ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون را محقق کرد گفت: ایران برای رسیدن به ایمنی جمعی باید حدود ۵۶میلیون نفر را واکسینه کند.