به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف، وزیر امور‌خارجه ایران روز سه‌شنبه در همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی و بین‌المللی دفاع مقدس که در باغ موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برگزار شد، طی سخنانی گفت: «در اینکه در حمله صدام به ایران قواعد و قوانین آمره حقوق بین‌الملل مورد نقض قرار گرفت، تردیدی نیست؛ حمله نظامی گسترده به جمهوری اسلامی ایران کشوری که تازه از یک انقلاب وارد مراحل کشورسازی و ایجاد یک ساختار انقلابی شده بود و به خیال خودشان در شرایط نامساعد و قابل خدشه قرار گرفته بود، هم عمل جنایتکارانه و تجاوزکارانه است، هم نیت تجاوزکارانه دارد و هم اینکه هیچ توجیهی ندارد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ادعای دفاع پیشدستانه هم نمی‌تواند برای حمله به ایران مورد توجه قرار بگیرد، اضافه کرد: «گرچه از لحاظ حقوق بین‌الملل بعد از منشور ملل متحد دفاع پیشدستانه هیچ مبنای حقوقی ندارد. ماده ۵۱ منشور ملل متحد کاملا صریح است، اقدام نظامی تنها در صورتی مجاز است که قبل از آن حمله مسلحانه صورت گرفته باشد. حتی در راحت‌ترین و گسترده‌ترین تفاسیر از ماده ۵۱ منشور، اقداماتی می‌تواند مقدمه دفاع مشروع قرار بگیرد که به شدت و گستردگی عملیات مسلحانه باشد.»

در ادامه وزیر خارجه به کمک‌هایی که در طول جنگ به عراق صورت می‌گرفت، اشاره کرد و گفت: «شوروی‌‌ها میگ دادند، چینی‌ها سیلک وارم (کرم ابریشم) دادند، آلمانی‌ها سلاح شیمیایی دادند، انگلیسی‌ها تانک‌های چیفتن دادند که انگار در زرورق بود، فرانسوی‌ها اگزوست دادند چون نمی‌توانستند هواپیمای سوپراتاندارد به عراق بفروشند، آن را اجاره دادند. آمریکایی‌ها آواکس دادند و اطلاعات ماهواره‌ای در طول جنگ دادند.»

وی گفت: «در سال ۱۹۸۴ آمریکا، عراق را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج و ایران را وارد کرد. عراق در آمریکا سفیری داشت به نام «نزار حمدون» که با لابی گسترده توانست عراق را از فهرست خارج و ایران را وارد کند و از آن زمان حمایتی که با سفر «براون» وزیر دفاع دولت کارتر به عراق شروع شده بود و ادامه یافت؛ از ۱۳۶۳ با خارج کردن عراق از فهرست تروریسم و وارد کردن ایران به این فهرست، نقش علنی پیدا کرد که آخرش هم آمریکا وارد جنگ شد، چه در زدن هواپیمای مسافربری، چه در حمله به سکوها و کشتی‌ها و تغییر پرچم ناوگان کویت و ورود به منطقه؛ آن هم با حمله عراق به کشتی استارت آمریکا شروع شد. عراقی‌ها کشتی استارت آمریکا را در خلیج فارس منفجر کردند و آمریکایی‌ها علیه ایران وارد خلیج فارس شدند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی به نحوه برخورد شورای امنیت در این خصوص اشاره کرد و گفت: «در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ عراق به ایران حمله کرد، حمله گسترده هوایی و زمینی. جالب است بعضی‌ها ادعا می‌کنند که عراقی‌ها گفتند ایران در چهارم سپتامبر جنگ را شروع کرد.» وی بیان کرد: «اولین بار عراق در اکتبر گفت که ایران در چهارم سپتامبر جنگ را شروع کرده است. یعنی وقتی ۲۲ سپتامبر حمله کرد، حرفی از ۴ سپتامبر نبود، آن وقت حرف صریح دفاع پیشدستانه بود. بعدها دیدند دفاع پیشدستانه جا نمی‌افتد، گفتند چهارم سپتامبر. عراق در ۲۲ سپتامبر به ایران حمله کرد و در ۲۳ سپتامبر شورای امنیت یک بیانیه بی‌حاصل داد. در ۲۹ سپتامبر شورای امنیت قطعنامه ۴۷۹ را تصویب کرد.»

ظریف با بیان اینکه این قطعنامه یک لکه ننگین همیشگی در تاریخ شورای امنیت خواهد ماند، توضیح داد: «چون هر قطعنامه‌ای که شورای امنیت بعد از یک درگیری نظامی صادر می‌کند دو نکته دارد یکی آتش‌بس و دیگری عقب‌نشینی. قطعنامه ۴۷۹ عقب‌نشینی نداشت، در حالی که بیش از ۲ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران در اشغال بود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه خاطرنشان کرد: «در این فاصله چند قطعنامه صادر شد. در قطعنامه‌ها به توقف حملات علیه شهرها اشاره شد، اما در هیچ جا، اسمی از عراق برده نشد. گویی صدام نعوذبالله یک امر مقدس است که نمی‌شود او را محکوم کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد ۷ یا ۶ گزارش استفاده سلاح شیمیایی در جنگ صادر کرد، همه این گزارش‌ها براساس هیات‌هایی بود که به ایران و عراق آمدند و به مناطق جنگی رفتند، نگاه کردند، آزمایش کردند و ادعاهای ایران و عراق را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که عراق سلاح شیمیایی هم علیه نظامیان و هم غیرنظامیان به کار برده است و یک بار عراق ادعا کرد که ایران هم به کار برده است.»

وی افزود: «رفتند، بررسی کردند و گزارش دادند آن موادی که عراقی‌ها را مجروح کرده، همان موادی است که خودشان استفاده کردند و به علت وزش باد به آن سمت رفته است. اما شورای امنیت حاضر نشد یک بار نام عراق را ببرد.»

ظریف یادآور شد: «تنها یک بار که خیلی تصویر واضح بود، گفتند استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران و حاضر نشدند حتی در آن مقطع استفاده سلاح شیمیایی را به صدام نسبت دهند. صدام سوگلی آنها بود. در سال ۱۹۸۲ و در اوج جنگ تحمیلی، «عصمت کتانی» سفیر عراق در سازمان ملل متحد، رئیس مجمع عمومی ملل متحد شد. با ۱۱۹ رای علیه ایران گفتند ایران مسوول ادامه جنگ است. اینها لکه‌های ننگی است که سازمان ملل باید حداقل مقداری تلاش کند تا آن‌ها را در سابقه خودش کمرنگ کند.»

در ادامه این سخنرانی، وزیر امور خارجه گفت: «زمانی که شورای امنیت برای اولین بار قطعنامه ۵۹۸ را تصویب کرد، حتی در آن زمان هم حاضر نشدند بگویند متجاوز و دلایل شروع جنگ و مسوولیت جنگ را مطرح کردند و وقتی دبیرکل به صراحت بعد از یکی، دو سال عنوان کرد که عراق مسوول شروع جنگ است، شورای امنیت هیچ حرفی نزد.» ظریف ادامه داد: «این کار به‌دلیل دو واقعیت انجام شد، نخست قدرت ایران در صحنه نظامی و دوم رشد دیپلماسی ایرانی که توانست این‌قدرت را به یک امکان دیپلماسی تبدیل کند. اگر دیپلماسی ما قدرتمندتر بود، احتمالا می‌توانستیم از آن قدرت علی‌الارض بهتر نیز استفاده کنیم. لذا استفاده از این دو قدرت با شناخت این واقعیت است که در نظام جهانی، ابزارها و مولفه‌های مختلف قدرت همراه با یکدیگر می‌توانند کار کنند.» این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد: «امروز شرایطی فراهم است که می‌توان از حقوق بین‌الملل و از این ابزارها در مورد اقدامات جنایتکارانه مثل جنایت آمریکا علیه سردار شهید سپهبد سلیمانی و برادر عزیزمان ابومهدی المهندس که خداوند روحشان را امروز میزبان حضرت امیر که در آستانه ولادت ایشان هستیم، قرار دهد، استفاده کرد و باید هم استفاده کرد.»