نمکی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ویروس، ویروس مهاجمی است. فکر نکنید‌ انگلیس یکی از ساختارهای ضعیف سلامت جهان را دارد. انگلیس یکی از نظام‌های سلامت مقتدر جهان را دارد. آلمان کشور کمی نیست در مقابل مسایل بهداشتی درمانی، اما به‌زانو درآمد. نه گستردگی اقلیم ما را دارند و نه کم‌بضاعتی اقتصادی ما را دارند. به گزارش «ایسنا» نمکی افزود: دیشب تا صبح قدم زدم و بعد از نماز هم نشستم و گلایه‌ای را به مسوولان نظام نوشتم از اینکه چقدر من و همکارانم احساس تنهایی و غربت می‌کنیم در برخی موارد که بعدا آنها را مطرح می‌کنیم. به گزارش «ایرنا» وی افزود: کی من نامه دادم، کی اجازه دادیم با ترددهای اتوبوسی از مرزها عبور کنند. اتوبوسی از مرز غربی به ایران می‌آید و به شهرستانی می‌رود، بعد ما موارد مثبت را در آن شهر پیدا می‌کنیم بدون اینکه خبر داشته باشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه چرا نخبه‌های مملکت دارند می‌روند، گفت: چرا بازنمی‌گردیم و این فاجعه‌ملی که دارد اتفاق می‌افتد را بازنگری نمی‌کنیم؟ پسر من دانشجوی شریف است و می‌گوید یکی از دانشجویان هم آماده ماندن نیست و متاسفانه اساتید هم پل می‌شوند برای این عبور. این خون‌دل دارد که سرمایه‌های عظیم ملی که با سختی تربیت شده‌اند، دارند می‌روند. اگر این غفلت ادامه یابد، در آینده جزو تهی‌دست‌ترین کشورها از نظر منابع انسانی می‌شویم.

نمکی با بیان اینکه دانشجو و نخبه را باید نواخت، نباید راند، نباید زد، باید جذب کرد و نگه‌داشت و هنرمندانه نگه‌داشت، گفت: جذب کردن هنر و الگو می‌خواهد.

ویروس جهش‌یافته همه‌جا هست

در همین حال با توجه به شیوع کرونای جهش‌یافته در کشور، وزیر بهداشت روز گذشته در سخنانش با بیان اینکه ویروس جهش‌یافته همه‌جا هست، گفت: همه‌جا از بیرجند و جاهای دیگر گزارش وجود ویروس جهش‌یافته گرفتم. به گزارش «ایرنا» وی گفت: سه روز پیش دو کودک سه ساله و یک‌ساله در خوزستان بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کردند، روزهای سختی در پیش داریم. همچنین بر اساس آخرین گزارش‌ها ویروس جهش‌یافته کرونا وارد گیلان و هرمزگان و آذربایجان‌شرقی شده است.

وضعیت استان خوزستان

در همین راستا سیدمحمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاکنون ۶۲ مورد ویروس جهش‌یافته انگلیسی در کشور شناسایی‌شده که ۲۲ مورد آن مربوط به استان خوزستان است.

همچنین علی قمیشی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی دزفول خواستار لغو تمامی مراسم ترحیم شد و گفت: علت ابتلای یکی از افراد مبتلا به کرونای انگلیسی در شهرستان دزفول، شرکت در مراسم ترحیم بوده است. او در همین ارتباط خواستار لغو هر‌گونه مراسم در این استان شد. جمال عالمی‌نیسی، فرماندار اهواز هم با اشاره به وضعیت بحرانی شهر گفت: بیمارستان‌های اهواز مملو از بیماران مبتلا به کرونا است؛ ICUها پُر هستند و میزان تلفات و مرگ‌ومیر بالا رفته است. به‌دنبال این شرایط بحرانی، روسای ۶ بیمارستان اهواز که در حال خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی هستند خطاب به استاندار، خواستار تعطیلی دو هفته‌ای خوزستان شدند. به گزارش «ایرنا» ۱۸ نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای‌اسلامی هم خواستار تعطیلی ۲‌هفته‌ای خوزستان به‌دلیل گسترش کرونا هستند.