به گزارش «انتخاب»؛ محمد أبورزق در الخلیج‌آنلاین نوشت: همزمان با اعلام رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر عزم جدی اش برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، اقداماتی در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای برای نزدیک‌کردن تهران و واشنگتن به یکدیگر شکل گرفته تا بحرانی که با خروج ترامپ از برجام ایجاد شده، به پایان برسد. در همین راستا، وزیرخارجه عمان، بدر البوسعیدی گفته است که کشورش آماده نجات برجام است.

در ادامه این مطلب آمده است: در دسامبر ۲۰۲۰ مسقط و واشنگتن مذاکراتی را برگزار کردند که هدف از آن ادامه هماهنگی امنیتی برای تحکیم استقرار و امنیت منطقه‌ای و مستحکم‌کردن روابط استراتژیک بین دو کشور دوست بود. مذاکرات در آن زمان در سایه افزایش تنش‌های منطقه‌ای و حضور نظامی آمریکا صورت گرفت‌ که آخرین آنها استقرار جنگنده‌های آمریکا در پایگاه‌های خاورمیانه و همچنین اظهارات مسوولان در وزارت دفاع آمریکا در مورد رزمایش نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس است.

درحالی‌که ایران و ایالات‌متحده هر یک در انتظار اتخاذ گام اول برای بازگشت به توافق هسته‌ای‌ از سوی طرف مقابل هستند، مسقط می‌تواند نقش نزدیک‌کننده بین تهران و واشنگتن را داشته باشد، به‌ویژه آنکه ایالات‌متحده، پادشاهی عمان را یک شریک منطقه‌ای و بین‌المللی دائم و مهم برای خود می‌داند و همین امر، قدرت دخالت و آرام‌کردن تنش موجود در منطقه را به‌عمان می‌دهد.

قدرت نرم

احمد الشیزاوی، تحلیلگر سیاسی عمانی معتقد است که بررسی عملکرد مسقط در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد در صورتی که از پادشاهی عمان درخواست شود، وساطت و میانجی‌گری برای نزدیک کردن طرف‌های درگیری را بر عهده می‌گیرد. به گفته الشیزاوی، سیاست عمان در دوره سلطان هیثم بن‌طارق و وزیرخارجه جدید این کشور همان سیاست پیشین این پادشاهی است. الشیزاوی درخصوص احتمال موفقیت عمان در آرام کردن اوضاع منطقه، تصریح کرد که این مساله به طرفین ایرانی و آمریکایی بر‌می‌گردد که آیا به دنبال راه‌حل و آتش‌بس هستند یا خیر.

این تحلیلگر تاکید می‌کند در صورتی‌که دو طرف حسن‌نیت داشته باشند، واسطه‌ها و ابزارهای زیادی برای حل مناقشه وجود دارد. عمان و هر دولت دیگری می‌تواند از ابزارهایی برای آرام‌کردن منطقه بهره بگیرد، به‌ویژه آنکه مسقط رابطه خوب و متوازنی با دو طرف ایران و آمریکا دارد و از درگیری‌های تهران و دول عرب خلیج‌فارس به‌دور است، از این‌رو می‌تواند با سیاست‌های خود توازن لازم را ایجاد کند.

الشیزاوی معتقد است که عمان از یک قدرت نرم برخوردار است که بر پیشینه تاریخی، فرهنگی و سیاسی عمیق خود استوار است و می‌تواند عامل برقراری صلح باشد و باعث استقرار و آرامش در داخل و خارج شود.

الشیزاوی درخصوص امکان شعله‌ور شدن جنگ بین ایران و ایالات‌متحده، معتقد است که سیاست آمریکا طی دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که به‌دنبال جنگ با ایران نیست، چراکه اوضاع فعلی دستاوردهای بیشتری برای آمریکایی‌ها دارد. او بر این باور است که آمریکایی‌ها توانسته‌اند از ایران به‌عنوان ابزاری برای فشار بر دولت‌های عرب خلیج‌فارس استفاده کنند تا خلیج‌فارس به محلی برای فروش سلاح‌های آمریکایی تبدیل شود.

وی پیش‌بینی می‌کند که سناریوی محتمل، ورود آمریکا و ایران به مذاکرات و لغو برخی تحریم‌هاست‌ اما در صورتی‌که آمریکا وارد جنگ با ایران شده و خلیج‌فارس به مرحله هرج‌ومرج و ناامنی برسد، این مساله، بزرگ‌ترین جایزه آمریکا به ایران است.

در کنار آمریکا، یک نگرانی جدید هم برای ایران در منطقه خلیج‌فارس به‌وجود آمده که آن رژیم اسرائیل است. دلیل این نگرانی، سردی روابط ایران با همسایگان عرب خود طی دهه‌های گذشته است.