به گزارش «ایسنا»، روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد که یوسف بن‌علوی، وزیرخارجه عمان در گفت‌وگو با نشریه المجله گفته است: ما برای کاهش تنش میان آمریکا و ایران تلاش می‌کنیم، زیرا اگر جنگی رخ دهد به تمام دنیا آسیب می‌رساند. او افزود: دو طرف ایرانی و آمریکایی خطر وقوع جنگ را خیلی بیشتر درک می‌کنند. براساس گزارش این روزنامه بن‌علوی میانجیگری مسقط میان تهران و واشنگتن را نه تایید و نه تکذیب کرده است اما گفته است که این کشور با کمک طرف‌های دیگر برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا تلاش می‌کند و تماس‌های زیادی در این رابطه وجود دارد. وزیرخارجه عمان همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا برای ممانعت از وقوع جنگ تلاش کند. یوسف بن‌علوی، وزیر امورخارجه عمان بعدازظهر دوشنبه گذشته وارد تهران شد و با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران دیدار و درخصوص روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. یوسف بن‌علوی پس از سفرش به تهران در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی عربی با بیان اینکه آن‌طور که فکر می‌کنید ما نقش میانجی بین کشور ایران و آمریکا نداریم، اظهار کرد: ما از وضعیت فعلی به شدت نگران هستیم و فکر می‌کنیم با کمک دیگران می‌توانیم تنش فعلی در منطقه را مهار کنیم. در عین حال فکر می‌کنیم دو طرف یعنی ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها هر دوی آنها با دوستانشان متوجه شده‌اند که تنش فعلی ممکن است به فاجعه منجر شود و البته شاید هم به توافق ختم شود. همه می‌دانند که اگر اوضاع بدتر شود بقیه دنیا نیز ضرر می‌کنند و ابعاد آن قابل اندازه‌گیری نیست. یک جرقه در این ارتباط کافی است. بن‌علوی تاکید کرد: ایران و آمریکا هر دو از نظر نظامی و فرماندهی این توان را دارند که مانع این وضعیت شوند. در ۴۰ سال اخیر این را نشان داده‌اند. در خلیج‌فارس هم نیروی دریایی ایران و هم آمریکا خیلی خوب و کامل تثبیت شده‌اند.

پیش‌تر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران نیز گفته بود که سفر اخیر یوسف بن‌علوی به تهران برای میانجیگری نبوده است. سخنگوی شورای عالی امنیت ملی نیز در یادداشتی با بیان اینکه سفر مقامات مسوول کشورهای مختلف به ایران افزایش یافته است افزود: عمدتا از آمریکا نمایندگی دارند. برخی رسانه‌ای می‌شود و پاره‌ای از سفرها نیز محرمانه می‌ماند.

پیام محرمانه به ایران ارسال نکردیم

این درحالی است که آمریکا روز پنج‌شنبه هرگونه ارسال پیام از طریق عمان یا آلمان به ایران را تکذیب کرده اما تاکید کرده بود که تلاش این کشورها برای تنش‌زایی با ایران را تحسین می‌کند. سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران ارسال پیام‌های محرمانه به ایران از طریق هیات‌های آلمانی و عمانی را رد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت آمریکا از طریق هیات‌های سایر کشورها به ایران پیامی ارسال کرده‌اند گفت: «فکر می‌کنم ما پیام‌هایی که به ایران می‌دهیم را خیلی علنی گفته‌ایم.» اورتگاس یادآوری کرد «مایک پمپئو»، وزیرخارجه آمریکا در جلسه استماع کنگره، سفر به بغداد و سفر بروکسل نظرات خود را درباره ایران مطرح کرده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: «خیلی علنی گفته‌ایم که می‌خواهیم طرف‌هایی که منفعتی در این میان دارند -هر کسی که باشد- از ایران بخواهند از این رفتارهای تنش‌آمیز بکاهد.» او در ادامه گفت: «بنابراین فکر نمی‌کنم هیچ‌گونه پیامی به‌صورت محرمانه ارسال شده باشد. فکر می‌کنم ما مقاصدمان را به‌صورت کاملا علنی و بسیار آشکار بیان کرده‌ایم.» اورتگاس سپس در پاسخ به این سوال که آیا هیچ‌یک از طرف‌هایی که در روزهای گذشته به تهران سفر کرده‌اند حامل پیامی از جانب ایران بوده‌اند، گفت: «فکر نمی‌کنم نکته تازه‌‌ای در این مورد وجود داشته باشد. از گزارش‌هایی که به آن اشاره می‌کنید اطلاعی ندارم، ولی این را می‌گویم که ما در پیام‌های عمومی بسیار شفاف عمل می‌کنیم، ضمن اینکه هرگونه تلاش توسط هر کدام از متحدانمان که مایلند به ما در تنش‌زدایی با ایران کمک کنند را تحسین می‌کنیم.» سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا همچنین بار دیگر تاکید کرد که کشورش قصد جنگ با ایران ندارد. به‌رغم تکذیب مکرر وزارت خارجه آمریکا، یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است که روز ۱۳ اردیبهشت ماه از طریق یک کشور ثالث پیام هایی به طرف ایرانی ارسال کرده‌ایم.

اظهارات جدید ترامپ علیه ایران

در تازه‌ترین اظهارنظر، دونالد ترامپ با مطرح کردن ادعاهای تکراری دولت آمریکا علیه ایران گفت که احتیاجی به اعزام نظامیان بیشتر به منطقه نیست؛ او همچنین اظهاراتی خصمانه علیه ملت ایران داشت. به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری دیلی میل، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه درباره اعزام نیروهای بیشتر به خاورمیانه که بخشی از جنگ روانی به راه افتاده از سوی آمریکا در منطقه است به جمعی از خبرنگاران در کاخ سفید، گفت: من فکر نمی‌کنم به آن احتیاجی پیدا کنیم؛ واقعا فکر نمی‌کنم. در صورت لزوم به هر تعداد که لازم باشد در آن‌جا خواهیم بود.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه در اظهاراتی خصمانه با یاد کردن از ملت ایران به‌عنوان «ملت ترور» گفت که این را تحمل نخواهیم کرد. او مدعی شد: من در بسیاری از نشست‌ها بوده‌ام که هر مشکلی در خاورمیانه و شاید فراتر از آن، از سوی ایران ایجاد شده است. رئیس‌جمهور آمریکا بدون ارائه جزئیاتی موثق این ادعا را علیه ایران مطرح کرد که «چهارده حمله انجام شده که آنها پشت هر حمله بوده‌اند.» همزمان مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا گفت: حرف‌های متناقض رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران، نشانه روشنی از خصومت بی‌حد و حصر وی نسبت به ایران و ملت بزرگ ایران است. مجید تخت‌روانچی ادامه داد: این مواضع برای ما ناآشنا نیست زیرا آن را در ادامه تحریم‌های ظالمانه آمریکا قابل تفسیر می‌دانیم که آن هم نمونه بارز دیگری از خصومت با ملت ایران است.

احتمال سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران

همزمان با مطرح شدن میانجی‌ها در روابط ایران و آمریکا تلویزیون ملی ژاپن از احتمال سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران در نیمه خرداد خبر داد که در پی سفر روز شنبه دونالد ترامپ به ژاپن انجام خواهد شد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، ان‌اچ‌کی، تلویزیون ملی ژاپن روز جمعه اعلام کرد که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در نظر دارد تا نیمه‌های ماه ژوئن [خرداد ماه] به ایران سفر کند و این اولین سفر وی به ایران است که در چهار دهه اخیر و در میان افزایش نگرانی‌ها درباره گسترش تنش میان آمریکا و ایران، اتفاق خواهد افتاد. خبر برنامه این سفر، یک هفته پس از سفر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران به ژاپن و دیدار وی با شینزو آبه و تارو کونو، وزیر امورخارجه این کشور مطرح شد.به گفته ان‌اچ‌کی، آبه احتمالا درباره برنامه‌های خود با رئیس‌جمهور آمریکا در هنگام سفر وی به ژاپن از روز یکشنبه گفت‌وگو خواهد کرد و تصمیمات نهایی به نتایج آن بستگی خواهد داشت. وقتی از یوشیهیده سوگا، دبیر کل کابینه ژاپن خواسته شد تا درباره وضعیت فراهم کردن مقدمات چنین سفری توضیحاتی ارائه دهد، وی این خبر را رد کرد و هنگامی که پرسیده شد آیا این در مذاکرات با ترامپ مشخص خواهد شد، وی فقط گفت که مذاکرات «گسترده» خواهند بود. وی از ارائه توضیحات درباره اینکه ژاپن در زمینه روابط دوستانه خود با هر دوی این کشورها [آمریکا و ایران] چه خواهد کرد، خودداری کرد. این مقام ژاپنی با گفتن اینکه «کشور ما روابط دوستانه دیرینه‌ای با ایران دارد» افزود: ژاپن امیدوار است تا بتواند به صلح و ثبات منطقه کمک کند. پیش‌تر یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه ژاپن با ادعای اینکه «هر دو طرف به‌دنبال مذاکره هستند» درباره نقش ژاپن برای میانجیگری گفت که «محدودیتی وجود دارد اما ژاپن می‌تواند نقشی داشته باشد.»

عراق به‌دنبال ایجاد صلح است

از سوی دیگر  عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق با اشاره به اینکه همکاری‌های عراق و کویت می‌تواند نقش بزرگی در کاهش تنش‌های منطقه‌ای داشته باشد، اعلام کرد که نخست‌وزیر این کشور به‌دنبال ایجاد برنامه‌ای بی‌سابقه برای ایجاد صلح میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. به گزارش «ایسنا» عامر الفایز، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری الاخباریه با اشاره به برخی اهداف سفر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور به کویت گفت که وی به دنبال ایجاد برنامه صلح میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) است. او افزود: عادل عبدالمهدی کویت را برای سفر انتخاب کرد زیرا این کشور از یک‌سو با ایران و از سوی دیگر با کشورهای غربی خصوصا آمریکا و همچنین کشورهای خلیج (فارس) نیز روابط خوبی دارد. این مسوول عراقی در ادامه گفت: همکاری‌های عراق و کویت می‌تواند نقش زیادی در کاهش تنش‌های منطقه داشته باشد. عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق همچنین گفت: نخست‌وزیر عراق با کمک برخی طرف‌های فعال بین‌المللی ابتکار عمل بی‌سابقه‌ای را ایجاد خواهد کرد که هدف آن پایان تنش میان ایران و آمریکا و همچنین کشورهای همسایه است. به گزارش «ایسنا» عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق اخیرا به کویت سفر کرده و با صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است. همزمان «حسن سالم» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف «البناء»، روز پنج‌شنبه از «پیوستن چهار کشور اروپایی» به تلاش‌هایی خبر داد که هدفش «کاهش تنش در منطقه و پایان دادن به بحران موجود میان آمریکا و ایران» است. سالم در گفت‌وگو با وب‌سایت «المعلومه» عراق گفت: مسوولان در کویت تمایل خود را برای مشارکت در تلاش‌های میانجیگرانه بین تهران و واشنگتن برای دفع خطرات جنگ ابراز کرده‌اند و سفر عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق به کویت،  به منظور بررسی هماهنگی عربی برای کاهش تنش در منطقه صورت گرفت. این نماینده عراقی گفت: «عُمان و قطر نیز به عراق اعلام کرده‌اند که از تحرکات هدفمند برای کاهش تنش در خلیج [فارس] و رسیدن به راهکار سیاسی میان تهران و واشنگتن و عدم حرکت به سوی جنگی که بر کشورهای عربی مستقیما اثر می‌گذارد، حمایت می‌کند. همچنین امید می‌رود طرف ترکیه‌ای نیز تا چند روز آینده به این کشورها ملحق شود و هم‌اکنون رایزنی‌هایی میان آنکارا و بغداد در جریان است. «محمدعلی الحکیم» وزیر امورخارجه عراق نیز برای نخستین بار برخی محور‌های مربوط به سفر مخفیانه مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا به بغداد و مذاکراتش با مقامات عراقی را مطرح و تاکید کرد که محور سفر پمپئو، مسائل میان ایران و آمریکا بود.

سفر دیپلمات آلمانی به تهران

در ادامه یک منبع آلمانی به خبرنگار سی‌ان‌ان گفته دولت این کشور برای اعزام مدیر کل سیاسی وزارت‌خارجه این کشور به تهران با آمریکا مشورت نکرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، خبرنگار سی‌ان‌ان گفته دولت آلمان قبل از اعزام «ینس پلوتنر» مدیر کل سیاسی وزارت‌خارجه این کشور به تهران با اروپا، چین و روسیه مشورت کرده است. خبرنگار سی‌ان‌ان بر همین اساس نوشته که پلوتنر حامل پیامی از طرف ایران نبوده است. سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا هم در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران ارسال پیام‌های محرمانه به ایران از طریق هیات‌های آلمانی و عمانی را رد کرد. این درحالی است که روزنامه «زود‌دویچه زایتونگ» آلمان به نقل از منابع نوشته بود برلین در تلاش است تا در تهران میانجیگری کند. براساس این گزارش، پلوتنر قرار است در این سفر با «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کند. این روزنامه درباره این سفر نوشته است: «بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت‌خارجه، حفظ توافق هسته‌ای، محور اصلی سفر مدیر کل سیاسی به تهران است.» یک منبع در وزارت‌خارجه آلمان اوضاع در منطقه خلیج‌فارس را «به‌شدت جدی» توصیف کرده و گفته است اوضاع توافق هسته‌ای نیز به همین شکل است. به گفته این فرد، «واقعا خطر تشدید تنش‌ها، از جمله به واسطه اشتباه محاسباتی یا یک حادثه، وجود دارد» و در این شرایط «گفت‌وگو بسیار مهم است». به نوشته این روزنامه آلمانی، دولت ایران در تلاش است تا جریان صادرات نفت خود را حفظ کرده و از قطع روابط اقتصادی و تجاری با جهان جلوگیری کند.