با وجود آنکه نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق با اعمال تغییرات عمده، روند لایحه را به سمت آنچه خود اصلاح بودجه می‌خواندند، بردند اما در نهایت مجلس کلیات لایحه را رد کرد و به این ترتیب، کار اعضای تلفیق در اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز بی‌نتیجه ماند. حالا که نوبت دولتی‌ها برای اصلاح این لایحه است، به‌نظر نمی‌رسد اصلاحات مد‌نظر مجلسی‌ها اعمال شود؛ به‌ویژه موضوع مد‌نظر برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق برای حذف نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز از این لایحه که دولتی‌ها درباره آن گفته‌اند در لایحه اصلاحی خود این نرخ را همچنان برای تا‌مین برخی کالاهای اساسی و دارو حفظ کرده‌اند.  علاوه بر اظهارات روز شنبه عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی، دیروز حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تا‌مین کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) را سیاست قطعی دولت تا‌ پایان کار خواند. روحانی تا‌کید کرد که «دولت تا‌ روز آخر خدمت خود، حراست از معیشت مردم را وظیفه نخست خود می‌داند و تا‌مین کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی، سیاست قطعی دولت تا‌ پایان خواهد بود.» این موضوعی است که احتمالا محور بعدی چالش بودجه‌ای مجلس و دولت در هفته پیش‌رو خواهد بود و نظر منفی نمایندگان را نیز به دنبال دارد.  البته روز گذشته حسن روحانی همچنین تا‌کید کرد که وقفه در تصویب بودجه به معیشت مردم آسیب می‌زند. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نباید اجازه داد موضوع مهمی مثل بودجه کشور درگیر مناقشات و مباحث بی‌ثمر شود، گفت: هر وقفه‌ای در تصویب بودجه کشور می‌تواند به کلیت اقتصاد و از آن مهم‌تر معیشت و زندگی مردم آسیب وارد کند. روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گفت: اصلاحیه لایحه بودجه بر اساس شرایط و مقتضیات کنونی کشور و با رویکرد همگرایی و همچنین با تکیه بر دیدگاه کارشناسان و متخصصان خبره کشور تهیه و تدوین شده است، لذا هرگونه سیاست‌زدگی می‌تواند به روند توسعه کشور و حقوق مردم آسیب برساند.  روحانی با بیان اینکه اقتضای وضعیت اقتصادی امروز کشور و در عین حال انتظارات مردم از دولت، ایجاد آرامش و ریل‌گذاری صحیح مسیر آینده اقتصاد است، افزود: باید با همگرایی و اجماع‌سازی پیام ثبات و رشد به اقتصاد بدهیم. در این نشست، اصلاحات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل‌کشور برای ارائه به مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر اساس گزارش ارائه‌شده از سوی سازمان برنامه و بودجه اصلاحات بودجه در منابع و مصارف با حفظ منطق و شاکله کلی لایحه بودجه انجام شده است.

 تلاش دولت برای جمع‌بندی بودجه

از سوی دیگر روز گذشته حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد که تلاش می‌کنیم تا‌ آخر همین هفته با مجلس درباره بودجه به جمع‌بندی برسیم. امیری در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره بودجه۱۴۰۰ اظهار کرد: دولت معتقد است در لایحه بودجه‌۱۴۰۰ کالاهای اساسی نباید با افزایش قیمت مواجه شود، بودجه نباید تورم‌زا باشد و مشکلات معیشتی برای مردم ایجاد نشود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امیری تا‌کید کرد: لایحه‌ای نیز که قبلا تنظیم شد هر‌یک از احکامش دارای منطق خاص خودش بود، آنچه اهمیت دارد این است که کالاهای اساسی نباید گران شود و نهاده‌های دامی نیز از این باب برای دولت اهمیت دارد که بر کالاها و مواد غذایی لازم برای مردم اثر تورمی نداشته باشد.

او قیمت و تا‌مین دارو را نیز از مسائل مهم برای دولت دانست و افزود: دولت معتقد است ارزی که برای دارو تخصیص داده می‌شود با قیمت ۴۲۰۰ تومان باشد تا‌ مردم دچار مشکل در تا‌مین آن نشود. معاون رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به دیدگاه دولت درخصوص درآمدهای ناشی از دریافت مالیات در لایحه بودجه‌۱۴۰۰ تا‌کید کرد: درآمدهای ناشی از مالیات‌ها باید به نحوی تنظیم شود که هم قابل‌وصول باشد و هم در شرایط کرونایی به مردم فشار نیاورد. امیری در پاسخ به این پرسش که آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دیگر کالاها در لایحه اصلاحی حذف می‌شود، تا‌کید کرد: دولت برای کالاهای اساسی و دارو ارز‌۴۲۰۰ تومانی را در نظر گرفته است؛ در حالی‌که کمیسیون تلفیق مجلس به‌نحوی طراحی کرده بودند که عملا این کالاها با ارز حدود ۱۷‌هزار و‌۵۰۰ تومانی تا‌مین می‌شد که می‌توانست برای مردم ایجاد مشکل کند.  معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در ادامه با تا‌کید بر اینکه باید دقت کنیم که بودجه سیاسی نشود؛ بلکه درآمدها و هزینه‌ها طبق واقعیات کشور تنظیم شود،‌ افزود: اگر بودجه، سیاسی شود جامعه دچار مشکل و سرگردانی می‌شود و فعالان اقتصادی را قطعا دچار گرفتاری می‌کند؛ به‌نحوی که نمی‌توانند برنامه‌ریزی و چشم‌انداز روشنی ترسیم کنند. به گفته امیری، برخی صحبت‌هایی که درخصوص لایحه بودجه گفته می‌شود اظهارنظرهای سیاسی است تا‌ اینکه اقتصادی و تخصصی باشد. امیری از صاحب‌نظران حوزه اقتصاد و مسائل مرتبط با بودجه و نمایندگان ذی‌ربط درخواست کرد، بودجه را با نگاه تخصصی و نه نگرش سیاسی ببینند. امیری همچنین در پاسخ به اینکه آیا رقم ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تعیین‌شده برای فروش نفت در لایحه اصلاحی تغییر می‌کند، گفت: این‌هم از موضوعاتی است که دولت اعتقاد دارد فروش این میزان نفت شدنی است و وزیر نفت هم بارها اعلام کرده که چنین توانایی وجود دارد. معاون رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به اینکه آیا لایحه اصلاحی بودجه به کمیسیون تلفیق ارائه می‌شود یا مستقیم به صحن علنی می‌آید، گفت: یکی از مسائلی که با آن مواجهیم موضوع مربوط به زمان‌های مقرر برای رسیدگی به لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق است که به آیین‌نامه داخلی مجلس مربوط می‌شود و شایسته است که مسوولان مجلس در این‌باره پاسخ دهند.