به گزارش ایسنا، قالیباف هنگام تقدیم این پیام به رئیس دومای روسیه با ابلاغ سلام رهبر انقلاب به این کشور، تا‌کید کرد: همانگونه که وجود ایران مستقل به نفع روسیه است، وجود روسیه مقتدر نیز به نفع ایران است. به گزارش فارس، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در پیام رهبر معظم انقلاب برای آقای پوتین، بر استحکام، راهبردی و مستمر بودن روابط ایران و روسیه تا‌کید شده است و هیچ تغییر سیاسی در دنیا و نگاه‌های یکجانبه گرایانه هم تا‌ثیری بر این رابطه نخواهد داشت.

در این جلسه همچنین ویچسلاو والودین ضمن اشاره به اهمیت روابط میان دو کشور و با قدردانی از اهتمام ویژه رهبرمعظم انقلاب برای تحکیم و تقویت روابط دوجانبه تا‌کید کرد: اینجانب مکلف شده‌ام که پیام رهبر عالی مقام ایران را دریافت و سریعا به رئیس‌جمهور منتقل کنم و لذا به محض اتمام این جلسه، پیام آیت‌الله خامنه‌ای را به دست آقای پوتین خواهم رساند.

درهمین راستا محمدباقر قالیباف یکشنبه شب در ساعات اولیه ورود خود به روسیه در نشستی با دیپلمات‌ها و روسای نهادهای جمهوری اسلامی ایران در مسکو  با اشاره به حواشی ایجاد شده درمورد سفرش به روسیه گفت:غرب‌گراها در کشورمان در بحث همکاری‌های مشترک ایران با روسیه و چین سنگ‌اندازی‌هایی می‌کنند، همان جریان ها، طی ۲۴ ساعت چه غوغایی علیه این سفر به راه انداختند که بیانگر یک طراحی مشخص است.

وی افزود: در برهه‌ای حتی زمانی که می‌خواستم زمان سفر به روسیه را به تعویق بیندازم، رهبر معظم انقلاب فرمودند این سفر را به تا‌خیر نیندازید و تا‌کیدشان بر این بود که نکاتی را به‌صورت مکتوب به شما ارائه می‌کنم تا‌ به روسیه ببرید. رئیس مجلس هنگام ورود به مسکو نیزدرگفت‌وگویی گفته بود:حامل پیام مقام معظم رهبری به دولت روسیه هستم که در چارچوب روابط راهبردی دو کشور است.

قالیباف همچنین روز گذشته در دومین روز سفر خود به روسیه در نشست با جمعی از تجار ایرانی و روسی گفت: ۲ هاب مالی و لجستیکی برای حل مشکلات اقتصادی میان ایران و روسیه ایجاد می‌شود.

توضیح ظریف درمورد عدم دیدار پوتین و قالیباف

درهمین حال به دنبال حواشی ایجاد شده درمورد سفر رئیس مجلس به روسیه، وزیر امور خارجه درمورد دلیل عدم دیدار قالیباف با پوتین اظهار کرد: پروتکل‌های کرونایی و پروتکل‌های ملاقات روسای مجلس، امکان ملاقات آقای قالیباف با پوتین را فراهم نمی‌کرد و ما این موضوع را از همان ابتدا به دوستانمان در مجلس گفتیم.

به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف با بیان اینکه ما از انجام این سفر اطلاع داشتیم گفت: در وزارت خارجه و همچنین سفارت ایران در روسیه تلاش شد که سفر بسیار خوبی برای آقای قالیباف تدارک دیده شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران در مورد حواشی سفر رئیس مجلس به روسیه گفت: حیف است یک سفر به این مهمی و سازنده‌ای که توسط رئیس محترم مجلس و همراه با پیام مقام معظم رهبری انجام بشود و برخی آنهایی که نمی‌دانند یا می‌خواهند از همه چیز برای برخوردهای جناحی خود ماهی‌گیری کنند، منافع ملی و روابط را تحت تا‌ثیر قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی با تا‌کید بر اینکه از اول ملاقاتی با پوتین طراحی نشده بودگفت: پوتین پروتکل‌های خودش را برای ملاقات با مقامات خارجی دارد. البته اگر موضوع کرونا و پروتکل‌های مربوط به آن نبود، محتمل بود حتی این سفر مثل برخی ملاقات‌های دیگر انجام شود. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نباید سفر رئیس مجلس به روسیه تحت حاشیه قرار بگیرد، گفت: در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه حداکثر همکاری و همراهی بین وزارت امور خارجه و مجلس وجود داشته است.

دراظهارنظری دیگربه گزارش «ایسنا»، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روزگذشته در جلسه شورای اداری استان زنجان با بیان اینکه امام راحل و همه کسانی که پیرو ایشان بودند و انقلاب را به ثمر رساندند، نگاه‌شان بر این بود که تکیه ما نباید به کاخ سفید و کرملین باشد، گفت: نگاه امام راحل بر این بود که تکیه ما باید به مردم‌مان باشد، زیرا مردم پشتوانه انقلاب و کشور هستند.