رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اگر آمریکا برجام را اجرا نکند، از این توافق چیزی باقی نمی‌ماند، گفت: مواضع آمریکا در قبال توافق هسته‌ای منجر به بروز هرج‌ومرج جهانی خواهد شد. لاریجانی همچنین با اشاره به اینکه هیچ‌گونه اضطرابی در مسوولان ایران در این زمینه وجود ندارد، گفت: برای شرایط مختلف برجام از قبل فکر کرده‌ایم. او تاکید کرد: بنابراین با طمانینه تصمیم می‌گیریم و دلیلی ندارد رفتار ناپخته‌شان را جدی بگیریم.

تفاهم‌نامه بین‌المللی

لاریجانی روز پنج‌شنبه پیش از عزیمت به روسیه در فرودگاه مهرآباد درخصوص مواضع ایالات‌متحده آمریکا نسبت به برجام و اقدام متقابل ایران گفت: فکر نمی‌کنم در صحنه بین‌المللی خیلی مواضع آمریکا را جدی گرفته باشند بنابراین شاید رسانه‌های داخلی بیشتر به این موضوع بپردازند چون ناپختگی‌هایی در اظهارنظرها دیده می‌شود. به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس تصریح کرد: اطلاع دارم کشورهای اروپایی، روسیه و چین موضع‌شان درخصوص برجام همانند ایران است بنابراین چنین اقدامات آنی و رفتارهای نادقیق در این زمینه برای خودشان و کشورهای دیگر مشکل‌ساز است. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همه کشورها استدلالشان در مورد برجام این است که این تفاهم‌نامه بین‌المللی است، مستند به قطعنامه‌ای شده که شورای امنیت آن را تصویب کرده و به عبارتی برجام جزئی از قطعنامه شده و خارج از ید کشورها قرار گرفته است. لاریجانی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا گفت: یکی از استدلال‌های تیلرسون این بود که وقتی این تفاهم‌نامه صورت می‌گرفت باید توجه می‌کردند که ممکن است با تغییر دولت‌ها این تفاهم‌نامه عوض شود بنابراین اگر قرار باشد در هر معاهده‌ای اینجور فکر کنند هیچ کشوری حاضر نیست با آمریکا معاهده ببندد؛ این تلقی خیلی کودکانه بوده و در صحنه بین‌المللی پذیرفتنی نیست.

هیچ نگرانی نداریم

او با تاکید بر اینکه مواضع آمریکا خیلی اهمیتی ندارد، گفت: ما نیز در هیات نظارت بر برجام بحث‌های طولانی در این خصوص داشته و در مجلس شورای اسلامی نیز قانونی در این خصوص تصویب شده که بر اساس آن مشخص است رفتار متقابل ایران در مورد مسائل هسته‌ای و موارد حاشیه‌ای که مکررا آن را بیان می‌کنند، چگونه باشد مخصوصا نسبت به نیروهای مسلح بنابراین راه و قانون مشخص است. رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: فکر نمی‌کنم ملت ایران هیچ‌گونه نگرانی در این خصوص داشته باشد، زیرا کشورهای دنیا متوجه موضع ایران شده و همراه کشورمان هستند. لاریجانی ضمن تقدیر از مواضع دقیق و درست روسیه در اجلاس ۱+۵ گفت: سایر کشورهای اروپایی نیز همین موضع را داشته و بر حفظ برجام تاکید داشتند که نشان‌دهنده وفاق در صحنه بین‌المللی است اما یک کشور تک روی می‌کند که این تک‌روی به ضررشان تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برایمان روشن است ایران در این راستا ضرر نمی‌کند، افزود: در مساله هسته‌ای و حوزه تحقیق و توسعه، پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم بنابراین با سرعت بیشتری کار می‌کنیم چون وفاق بین‌المللی در موضع ایران وجود دارد و همکاری‌های اقتصادی هم می‌تواند ادامه یابد. علی لاریجانی در بدو ورود به فرودگاه سن‌پترزبورگ در پاسخ به سوالی درباره عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی دونالد ترامپ گفت: طرح این موضوعات از سوی آقای ترامپ خیلی چیز عجیبی نیست چون در این مدتی که ایشان سر کار آمده حرف‌های عجیب و غریب کم نزده اما خیلی چیز مهمی نیست.

سناریوهای مختلف

لاریجانی با بیان اینکه سناریوهای مختلفی در این نوع برخورد مطرح است، گفت: مساله مهم این است که این موضوع در ایران با طمانینه مورد بررسی قرار گرفته، ما این‌گونه رفتارهای عامی و مقطعی که متاسفانه رجال سیاسی آمریکا دچارش شده‌اند را در ایران نمی‌پسندیدم و دلیلی نمی‌بینیم که در این‌گونه رفتارها خودمان را در تار عنکبوتی آنها قرار دهیم. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این جریان، موضوعات را با دقت رصد می‌کنیم و آنچه منطبق بر منافع ملت باشد، تصمیم می‌گیریم.

دلیل سفر به سن‌پترزبورگ

در کنار هشدارهای برجامی لاریجانی در سفرش به سن‌پترزبورگ روسیه، او توضیحاتی در مورد علت حضور در صد و سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس، بیان کرد. لاریجانی با اشاره به کنفرانس اول که در آن مسائل امنیتی در کشورهای شمالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: طبعا چون مسائل امنیتی منطقه اهمیت زیادی دارد این موضوع جزو دغدغه‌های مهم برای کشورها قرار گرفته و ایران نیز در این میان یکی از کشورهای تاثیرگذار در منطقه محسوب می‌شود بنابراین استقبال می‌کنیم که این نشست‌ها برای ایجاد صلح و آرامش در منطقه تشکیل شود. وی با اشاره به کنفرانس دیگر نیز گفت: کنفرانس دوم مربوط به بین‌المجالس جهانی است که روسای مجالس کشورهای جهان در آن شرکت می‌کنند.

صد و سی و هفتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس امروز افتتاح می‌شود و اختتامیه آن نیز در روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.