ایران منتظر اقدام عملی آمریکا  است

وی افزود: « ما باید آثار رفع تحریم‌ها را در ایران ببینیم. آنها با یک امضا از توافق برجام خارج شده‌اند اما با یک امضا نمی‌توانند برگردند.» به گزارش «ایسنا» به نقل از الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد: «اگر ایران همچنان به نقض توافق هسته‌ای ادامه دهد، تنها چند هفته با دستیابی به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله خواهد داشت.» وزیرخارجه آمریکا همچنین گفت: «با چشم‌پوشی از توافق هسته‌ای از ایران می‌خواهیم که آمریکایی‌های بازداشت‌شده در این کشور را آزاد کنند.»

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران نیز روز گذشته در توییتی ضمن بی‌معنی خواندن این شروط واشنگتن، تاکید کرد: «اگر قرار است کسی برای بازگشت به برجام شرط بگذارد، ما هستیم. آنها که از برجام خارج شده‌اند، باید شرایط را اجرا کنند.» ظریف پیش‌تر نیز در این رابطه گفته بود: «هرگز شکست حداکثری ترامپ را از یاد نبرید، اکنون وظیفه آمریکاست که به برجام بازگردد.» همچنین مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد نیز در واکنش به این اظهارات گفته بود طرفی که باید تغییر مسیر دهد، آمریکا است و نه ایران. همزمان روزگذشته سخنگوی اتحادیه اروپا بازگشت آمریکا به برجام را «اولویت» این اتحادیه دانسته و تایید کرد که وزیرخارجه آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی، درباره «احیای برجام» گفت‌وگو کردند.

شروط کاخ‌سفید بی‌معنی است

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه درخصوص اظهارات مقامات دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام با بیان اینکه دولت آمریکا سعی دارد بدون هزینه از سابقه‌ای که دولت قبلی ایجاد کرده عبور کند، گفت: «آنها تلاش می‌کنند نه تنها از سابقه‌ای که دولت قبلی ایجاد کرده بدون هزینه عبور کنند بلکه می‌خواهند به هزینه ما عبور کنند و خودشان هم می‌دانند که چنین چیزی شدنی نیست.»

به گزارش جماران، وزیر امورخارجه افزود: «دولت پیشین آمریکا اشتباهی کرده و به مردم ما ظلم بزرگی کرده که باید توسط آنها جبران شود و آنها هستند که باید مسوولیت بر عهده بگیرند.»

به گفته ظریف، شروطی که آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام می‌گذارند هیچ معنایی نمی‌دهد.

کانال پشت پرده نداریم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی خود با تاکید بر اینکه قدم اول ایالات‌متحده باید برداشتن تحریم‌ها به‌صورت موثر و اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل باشد، گفت: «بازگشت آمریکا به برجام نیز مراحل خاص خود را دارد.» وی با تاکید بر اینکه آمریکا ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ باید تحریم‌ها را لغو کرده و به برجام بازگردد، گفت: «ما گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت و آمریکایی‌ها باید به آنچه که در مورد برجام گفته‌اند عمل کنند، در راستای رفع موثر تحریم‌ها و اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ حرکت کنند و در آن صورت در چارچوب کمیسیون مشترک برجام می‌توانند عضو گروه ۱+۵ باشند البته در صورتی که این مراحل خوب طی شود.»

به گزارش «ایسنا» سخنگوی وزارت‌خارجه در ارتباط با احتمال وجود برخی کانال‌های پشت‌پرده برای رایزنی بین ایران و آمریکا گفت: «ما فعلا موضوعی با آمریکا نداریم به جز برجام و در مورد برجام نیز نیازی به کانال‌های پشت پرده نیست. آنچه لازم است را صریح گفته‌ایم. در کمیسیون مشترک برجام و نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ این موضوعات را مطرح کردیم، موضوعاتی نیز هست که همواره از طریق حافظ منافع آمریکا در ایران منتقل می‌شود، بنابراین همان‌طور که گفتم در مورد موضوع برجام با توجه به اینکه مواضع ما روشن است نیازی به کانال‌های پشت پرده نیست.»

توپ در زمین آمریکاست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ارتباط با اجرای قانون لغو تحریم‌ها که از سوی مجلس تصویب و مسیری که در این ارتباط ترسیم شده، گفت: «مسیر چند هفته و چند ماه آینده در قانون مجلس کاملا مشخص است. در چند هفته آینده به تاریخی می‌رسیم که باید نظارت‌های فراسازمانی متوقف شود و اگر اقدام موثری از سوی آمریکا صورت نگیرد ما باید در این مسیر گام برداریم و دولت قدم به قدم در اجرای قانونی که مجلس تصویب کرده حرکت می‌کند.» خطیب‌زاده تاکید کرد: «اکنون توپ در زمین کسانی است که تمام تلاش خود را کرده‌اند که ایران از برجام و منافع آن برخوردار نباشد و آنها با یک تصمیم می‌توانند به این روند خسارت‌بار پایان دهند.»

شرط بازگشت آمریکا  به برجام

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که باید چه اتفاقی بیفتد که ایران، آمریکا را به‌عنوان عضوی از برجام بپذیرد، گفت: «ما منتظر اقدام عملی و موثر آمریکا هستیم و این یعنی اینکه آمریکا باید تحریم‌هایی را که بعد از روی کار آمدن ترامپ با گردن‌کشی و بی‌توجهی به نرم‌های بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و برجام وضع کرده است به‌صورت موثر لغو کند. ما باید آثار رفع تحریم‌ها را در ایران ببینیم. آنها با یک امضا از توافق برجام خارج شده‌اند اما با یک امضا نمی‌توانند برگردند. یک امضا روی کاغذ کفایت نمی‌کند و پاسخ یک امضا روی کاغذ یک امضا روی کاغذ است. ما هر زمان اقدام اولیه آمریکا در رفع موثر تحریم‌ها را ببینیم، متناسب با آن پاسخ خواهیم داد.» وی با اشاره به اینکه اگر دولت جدید آمریکا به‌دنبال تصحیح مسیر غلط آمریکاست باید اقدام کند، افزود: «ما تنها به اقدام آمریکا نگاه خواهیم کرد و اظهارنظرها چه مثبت و منفی، چه مبهم و مخدوش برای ما مهم نیستند. ما به اقدام آمریکا نگاه می‌کنیم و اقدام آمریکا مبنای پاسخ متناسب ما خواهد بود.»

مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم

سخنگوی وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع برجام و مذاکرات ایران و آمریکا در ارتباط با آن گفت: «ما کاملا روشن گفته‌ایم که هیچ مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکا لازم نیست و نخواهیم داشت. مساله این است که آمریکا به تعهدات خود برگردد و برای انجام این تعهدات نیاز به گفت‌وگو ندارد و اگر این مراحل انجام شود در قالب کمیسیون مشترک برجام امکان گفت‌وگو درباره مسائل برجامی وجود دارد، البته تا آنجا راه طولانی در پیش داریم و قدم اول این است که آمریکا به تعهدات خود بازگردد.»

همچنین خطیب‌زاده افزود: «تمام ناظران می‌دانند که آمریکا برای جبران حداقل بخشی از این موضوع باید اشتباه خود را بپذیرد. خسارت‌های وارد شده به ملت ایران را بپذیرد و مسیر قبلی را اصلاح کند. اگر آنها مسیر خود را اصلاح کنند قطعا این موضوع بدون پاسخ از سوی ایران نخواهد ماند.» سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر ایران و آمریکا برای برداشتن گام اول هیچ‌کدام رضایت ندهند چه اتفاقی خواهد افتاد، تاکید کرد: «اساسا ناقض کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و برجام آمریکا است و ایران هیچ‌گاه نه توافق برجام را نقض کرده و از آن خارج شده است بلکه برخی اقدامات جبرانی را در ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام انجام داده است. بنابراین طرفی که برجام را نقض کرده است باید به برجام بازگردد و تعهدات خود را اجرایی کند.» وی همچنین در این نشست تاکید کرد: «آغاز مجدد تولید اورانیوم ۲۰ درصد در ایران با اطلاع قبلی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته و در فرآیند نظارت و راستی‌آزمایی آنها این امر انجام می‌شود.»

منتظر اقدامات آمریکا هستیم

سخنگوی وزارت‌خارجه در ارتباط با اظهارات اخیر جیک‌سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و اظهار نگرانی‌های وی در ارتباط با فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای ایران گفت: «ما به‌عنوان یک مسیر کاملا یکسان و روشن بارها تاکید کرده ایم که ما به گفته افراد تا اقدامی نبینیم فعلا اهمیت ویژه‌ای قائل نمی‌شویم. چه آنچه که بعضا مثبت گفته می‌شود یا بوی تعهد می‌دهد و چه حرف‌های دیگر یا حرف‌هایی که له یا علیه برجام یا همکاری‌ها ذیل برجام می‌شنویم. ما منتظر اقدامات آمریکا هستیم.» وی با اشاره به اینکه ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و تمام اقدامات ایران با اطلاع آژانس و ذیل نظارت آژانس و راستی‌آزمایی آژانس انجام می‌شود، ادامه داد: «در مورد اقدامات آمریکا در منطقه نیز بهتر است که مقامات آمریکایی دست از فرافکنی بردارند. ما چهار سال پر از شر آمریکا را در منطقه داشتیم و مقامات کنونی آمریکا بهتر است با اظهارنظرهای این چنینی این تصور را ایجاد نکنند که قرار است ما ادامه همان مسیر قبلی را در منطقه ببینیم. ما به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم که از چهار سال مقاومت ملت ایران و شکست فشار حداکثری ترامپ درس بگیرند و مسیر تعامل را در پیش بگیرند و مسیر قبلی را اصلاح کنند.»

گفت‌وگوی برجامی  بلینکن و بورل

همچنین سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تماس تلفنی روز پنج‌شنبه آنتونی بلینکن، وزیرخارجه دولت جدید آمریکا و جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و گفت طرفین در این تماس درباره ایران و برجام نیز صحبت کرده‌اند.  به گزارش خبرگزاری فارس، پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا بازگشت آمریکا به برجام را اولویت این اتحادیه دانسته و تایید کرد که وزیرخارجه آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی، درباره «احیای برجام» گفت‌وگو کردند. «لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» مستقر در بروکسل این خبر را به نقل از استانو در صفحه توییتر خود منتشر کرد. پیتر استانو درباره جزئیات گفت‌وگوی بورل و بلینکن توضیح داد: «اولویت ما بازگشت ایالات‌متحده به توافق هسته‌ای با ایران است.» این درحالی است که در بیانیه‌های منتشر شده از سوی وب‌سایت سرویس خارجی اتحادیه اروپا و خروجی وبگاه وزارت‌خارجه آمریکا، اشاره‌ای به گفت‌وگوی بورل و بلینکن درباره برجام نشده است. بر این اساس، بورل و بلینکن همچنین درباره تقویت روابط آمریکا در دوره جدید با اتحادیه اروپا و همچنین بازگشت واشنگتن به توافق‌های بین‌المللی از جمله توافق اقلیمی پاریس گفت‌وگو کردند. بلینکن هفته قبل در اولین نشست خبری خود، با تاکید بر لزوم بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی، گفت از بازگشت به توافق هسته‌ای به‌عنوان بستری برای مذاکرات و توافق گسترده‌تر استفاده می‌کنند. وزارت‌خارجه روسیه نیز در واکنش به این اظهارات، با اشاره به تداوم نظارت دقیق آژانس اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران، تاکید کرد بازگشت آمریکا به برجام نباید بهانه‌ای برای تغییر توافق یا اعمال الزامات بیشتر بر تهران باشد.

توصیه نماینده ترامپ به بایدن

از سوی دیگر نماینده پیشین آمریکا در امور ایران با بیان اینکه «امیدوار است بایدن به توافق هسته‌ای بازنگردد» گفت برداشته شدن تحریم‌ها علیه تهران باید در ازای آزادی تمام شهروندان آمریکایی زندانی در ایران باشد. به گزارش «ایسنا» الیوت آبرامز نماینده آمریکا در امور ایران در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در یک مصاحبه درباره همکاری‌اش با ترامپ و عملکرد او گفت: «من در سال ۲۰۱۶ به روشنی گفتم که دونالد ترامپ شایسته رئیس‌جمهور شدن نیست و این دیدگاه من هرگز تغییر نکرد.» به نوشته روزنامه هاآرتص، وی در بخشی از این مصاحبه از حامیان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خواست تا به جوبایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا یک فرصت بدهند. آبرامز در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم که باید با دید باز با سیاست خارجی دولت بایدن مواجه شویم و ببینیم که این (سیاست خارجی) چقدر با زمان دولت اوباما مشابه بوده یا چه اندازه با آن متفاوت خواهد بود.» این مقام پیشین آمریکایی در عین حال خاطرنشان کرد که از نظر او، آنچه دولت ترامپ درخصوص ایران و نقاط دیگر انجام داد، دستاوردی مهم بوده است. وی در این باره اظهار کرد: «بسیار سخت است که به مردم درباره چیزهای مثبتی که انجام شده، یادآوری کنیم. به‌عنوان مثال امنیت اسرائیل از همین موارد است.» آبرامز مدعی شد که در روزهای پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که تمرکز ترامپ و مقامات ارشد کاخ‌سفید روی نتایج این انتخابات قرار داشت، تلاش او روی کنترل اوضاع به‌دلیل نگرانی از اقدام ایران در اولین سالگرد ترور سردار سلیمانی در عراق متمرکز بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه «پیروزی بایدن در انتخابات کاملا روشن بود»، مدعی شد: «ایران به همین دلیل از اقدامات تحریک‌کننده خود عقب‌نشینی کرد چراکه می‌دانست هرگونه حمله به منافع آمریکا در منطقه از سوی ترامپ بی‌پاسخ نخواهد ماند.» نماینده پیشین آمریکا در امور ایران در ادامه ادعاهایش گفت: «ایرانی‌ها از ماه اکتبر فعالیت‌های تحریک‌آمیز خود در منطقه را محدود کردند، زیرا به این نتیجه رسیده بودند که هرگونه پاسخ قدرتمند آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، به نفع ترامپ تمام خواهد شد.»

وی مدعی شد: «زمانی که این پیام ارسال شد، ایرانی‌ها آن را درک و از هرگونه تقابل پرهیز کردند. من معتقدم که این پیام باید بار دیگر توسط دولت جدید منتقل شود.» الیوت آبرامز همچنین تشدید تحریم‌های اقتصادی و حفظ فشار علیه ایران، به ویژه در روزهای پایانی کار دولت ترامپ را از دستاوردهای آن برشمرد و گفت که در همان زمان نیز دولت با ایجاد بازدارندگی از هرگونه تقابل با ایران جلوگیری کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که جو بایدن از اهرم فشار ایجاد شده علیه ایران استفاده کند و به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازنگردد اما گفت که مهم است، رفع تحریم‌های ایران در ازای آزادی تمام زندانیان آمریکایی در ایران انجام شود. این مقام پیشین آمریکایی که اکنون به اندیشکده شورای روابط خارجی بازگشته است در پایان یادآور شد که مذاکره با متحدان واشنگتن و ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای ممکن است زمان‌بر باشد.

ادعای تل‌آویو درباره برنامه‌هسته‌ای ایران

در ادامه لفاظی‌های مقامات اسرائیل علیه ایران، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با تکیه بر ادعاهای ساختگی و بی‌اساس علیه کشورمان گفت که اسرائیل یک هدف مشخص دارد؛ اینکه ایران به توانمندی‌های هسته‌ای دست پیدا نکند. به گزارش «ایسنا» بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه مصری الغد مدعی شد: «اسرائیل یک هدف مشخص دارد؛ اینکه ایران هسته‌ای نشود و این نه‌تنها به نفع اسرائیل است، بلکه اولین و مهم‌ترین منفعت جهانی و منطقه‌ای است.»

به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، گانتز در ادامه با طرح این ادعای مضحک که هیچ چیزی را علیه مردم ایران نمی‌خواهد، مدعی شد که رژیم صهیونیستی و تشکیلات نظامی آن در صورت نیاز، گزینه اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران را در نظر دارد. وی سپس ادعاهای رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی را تکرار کرد و مدعی شد که ایران هسته‌ای منجر به ایجاد رقابت تسلیحات هسته‌ای در سراسر خاورمیانه خواهد شد. به گزارش «ایسنا» مقامات رژیم صهونیستی درحالی ادعاهای بی‌اساس خود درباره برنامه هسته‌ای کشورمان را در این روزها تکرار می‌کنند که این رژیم خود تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در منطقه به شمار می‌آید اما هیچ‌گاه به‌طور رسمی این مساله را نپذیرفته است و عضو هیچ معاهده بین‌المللی در این زمینه نیز نیست. این درحالی است که مقامات کشورمان همواره تاکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و جمهوری اسلامی ایران هرگز به‌دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نیست.