این دیپلمات ارشد ادامه داد: به هر دستاورد و توافقی که حاکمیت فعلی و مستقر افغانستان و نمایندگان مردم افغانستان از جمله طالبان در جریان مذاکرات بین‌الافغانی به آن دست پیدا کنند برای ما محترم است. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کرده‌ایم این موضوع از مسیر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی می‌گذرد و نه حذف یکی از آنها چه برسد به حذف دولت فعلی و مستقر افغانستان. ما همواره بر این موضوع تاکید داریم که تمام دستاورد ملت افغانستان باید حفظ شود.

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هیات افغانستان اخیرا به تهران سفر داشته و مذاکراتی را با مقامات ارشد ایران داشته، این درحالی است که وزیر امورخارجه چندی پیش در مصاحبه با شبکه خبری طلوع‌نیوز افغانستان گفته گروه طالبان گروه تروریستی است، بنابراین دلیل گفت‌وگوی انجام شده چیست، گفت: همان‌طور که بارها گفته‌ایم گروه طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است. دفتر سیاسی طالبان در قطر و پاکستان و برخی جاهای دیگر به‌صورت رسمی فعالیت دارد. این گروه در مذاکرات مستقیم با حاکمیت و دولت رسمی افغانستان حضور دارد.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه سفر هیات سیاسی طالبان به تهران به اطلاع دولت افغانستان رسانده شده بود و بسیاری از تبادلات پیرامون آن صورت گرفته است، گفت: این سفر هم در چارچوب گفت‌وگوهای جاری میان دولت افغانستان و این گروه صورت گرفته بود. وی با بیان اینکه درخصوص ماهیت و فعالیت‌های این گروه صحبت‌های زیادی مطرح است، ادامه داد: ما موضوع شهدای خود در مزارشریف را فراموش نکرده‌ایم و همواره بر پیگیری آن و پیدا کردن عاملان آن تاکید داشته‌ایم. خطیب‌زاده با بیان اینکه این سفر هم در چارچوب گفت‌وگوهای جاری میان دولت افغانستان و طالبان انجام شده است، ادامه داد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که از انجام گفت‌وگوهای فراگیر بین‌الافغانی حمایت می‌کنیم و طالبان هم بخشی از این روند است. سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که به هر حال طالبان یک گروه تروریستی است، ادامه داد: دولت ایران با جمهوری افغانستان رابطه بسیار خوبی دارد و جزو یکی، دو کشوری هستیم که برخلاف بسیاری از کشورها همواره از دستاوردهای دولت و ملت افغانستان حمایت کرده‌ایم. تمام گفت‌وگوهایی که صورت گرفته یا به خواست یا با اطلاع دولت افغانستان بوده است. خطیب‌زاده ادامه داد: ما معتقدیم طالبان بخشی از واقعیت اکنون و آینده افغانستان است و نه همه آن.

ایران و عربستان

این دیپلمات ارشد در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با رابطه ایران با عربستان سعودی گفت: موضع ما همواره تاکید بر همکاری و گفت‌وگو در منطقه بدون دخالت خارجی‌ها است، چراکه این دخالت‌ها ریشه‌های بحران و گرفتاری در منطقه هستند. وی ادامه داد: برخی از همسایگان ما در منطقه با این توهم که حضور ترامپ در کاخ‌سفید پنجره فرصتی است برخی از اقدامات بسیار نامناسب را انجام دادند. ما باز هم تاکید می‌کنیم مسیر و راه گفت‌وگو همچنان باز است و هر گاه عربستان مسیر خود را اصلاح کند، به جنگ یمن خاتمه بدهد و بپذیرد که تنها در چارچوب گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای است که می‌توان به یک فهم مناسب رسید و ترتیبات امنیتی پایداری داشت، جمهوری اسلامی ایران هم پذیرای آن خواهد بود و آغوش ما برای آنها باز است.

هواپیمای اوکراینی

سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد نهایی شدن گزارش سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: سازمان هواپیمایی گزارش این موضوع را آماده کرده و به کشورهای مرتبط ارسال کرده است. این کشورها فرصت دارند که طی دو ماه نظرات فنی خود را در مورد این گزارش بدهند و بعد از اخذ نظرات فنی این کشورها گزارش نهایی می‌شود و در مورد آن اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

نفتکش کره‌ای و اندونزیایی

سخنگوی وزارت‌خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد موضوع توقیف نفتکش کره‌ای در ایران و همچنین وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در سئول گفت: همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ام موضوع کشتی کره‌ای یک موضوع فنی است و اساسا این موضوع و پول‌های بلوکه شده ایران در کره هیچ ربطی به هم ندارند. اخباری از وزارت‌خارجه کره می‌شنویم که در ارتباط با موضوع وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران و حل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد به راه‌حل‌هایی رسیده‌اند. درخصوص نفتکش کره‌ای با دادستانی از نزدیک درحال رایزنی و گفت‌وگو هستیم تا این زمینه فراهم شود تا در مورد موضوع خدمه و کاپیتان کشتی به نتایج بهتری برسیم. البته برای این افراد دسترسی‌های فوق‌العاده کنسولی فراهم شده است و امیدواریم با توجه به رایزنی‌هایی خوبی که با دادستانی داشته‌ایم در آینده خبرهای خوبی را درخصوص خدمه این نفتکش کره‌ای داشته باشیم. او همچنین در مورد موضوع نفتکش توقیف‌شده ایران در اندونزی نیز گفت: از ساعات اولیه انتشار این خبر ما پیگیر این موضوع هستیم. براساس گزارش‌هایی که از سوی دولت اندونزی دریافت کرده‌ایم اتفاق پیش آمده حاکی از یک موضوع فنی است. دولت اندونزی همکاری خوبی با ما داشته است. ما با خدمه این نفتکش دسترسی کنسولی داشته‌ایم و امیدواریم با همکاری دولت اندونزی بتوانیم این موضوع را از مسیر فنی خود و با احترام به قوانین داخلی اندونزی حل کنیم و امروز که در خدمت شما هستم تحولات در این حوزه به سمت مثبت است. سخنگوی وزارت‌خارجه در ادامه نشست خبری درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با ارائه حکم حبس‌ابد از سوی دولت بحرین برای هشت نفر اتباع این کشور به اتهام ارتباط با ایران و تلاش برای انجام اقدامات تروریستی گفت: دولت بحرین باید هر چه زودتر با ملت خود آشتی کند و حقوق اکثریت در این کشور را در نظر بگیرد و این موضوع برای دولت بحرین بهتر خواهد بود.