امام (ره) قدرت نرم را انتخاب کرد

رئیس‌جمهوری در این مراسم با تاکید بر اینکه انتخابات رای به ثمره و شجره یعنی اصل نظام است، گفت: حضور حداکثری در انتخابات هم رای به فرد انتخاب شده است و هم رای به اصل نظام و شجره انقلاب است و امام هم تاکید داشت که اهداف ما وقتی تامین می‌شود که انتخابات پرشور داشته باشیم.

روحانی گفت: در اکثر نهضت‌ها و انقلاب‌ها معمولا رهبرانی یا به احزاب سیاسی یا به قدرت‌های نظامی تکیه می‌کنند؛ قدرت نظامی چریکی را تشکیل می‌دهند یا با قدرت‌های خارجی که مخالف حکومت قبلی هستند تماس برقرار می‌کنند تا بتوانند به پیروزی برسند.

وی گفت: امام‌‌(ره) هیچ‌یک از این راه‌ها را برنگزید؛ چراکه امام‌‌(ره) قدرت اصلی را قدرت مردم می‌دانست و آنچه تلاش می‌کرد آن بود که اذهان و افکار مردم برای آن مسیر و راهی که امام‌‌(ره) برای انقلاب انتخاب کرده بود را اقناع کند.

به گزارش «ایرنا» وی اظهار کرد: امام از سال‌ها پیش به‌خوبی می‌دانست که قدرت نرم بر قدرت سخت پیروز خواهد شد و آن قدرت نرم را انتخاب کرده بود. دوازدهم بهمن سال‌۵۷ نشان داد که امام در مسیر و راهش چگونه پیروز شد. روز ۱۲ بهمن روزی بود که امام‌(ره) سرمایه اجتماعی را به رخ جهانیان کشید.

روحانی با بیان اینکه نطق امام در روز دوازدهم بهمن منشور جمهوریت و اسلامیت ماست، گفت: ‌آن نطق به‌عنوان پایه و اساس نظام ماست و ما تا زمانی‌که با کلام امام و منطق امام در ۱۲ بهمن ۵۷ در تماس هستیم و در کنار آن هستیم و مجری آن هستیم، همچنان پیروز خواهیم بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به نطق تاریخی حضرت امام خاطرنشان کرد: نطقی که امام در کنار مرقد پاک شهیدان این سرزمین ایراد کرد، امام در آن نطق ارواح شهدا و همه ملت ایران و جهان را به گواه گرفت. او در آن نطق تنها از مشروعیت دینی حرف نزد. از مقبولیت و رای مردم حتی از عقلانیت و مقبولیت هم حرف زد و گفت رژیم سلطنتی، رژیم عقلانی نیست. هیچ عقلی نمی‌پذیرد که فردی زمانی با کودتا یا بر فرض رای، بر سر کار آمده باشد، چه کاری به ما دارد.

رئیس دولت دوازدهم افزود: امام به صراحت گفت پدران ما اولیای ما نیستند، ما باید به دولت و نظامی که می‌خواهیم رای بدهیم و آن را برگزینیم، او از آرای‌مردم سخن گفت، از عقلانیت سخن گفت و با این دلایل محکم مسیر انقلاب را مشخص کرد.

راه امام باعث بقای نظام می‌شود

وی افزود: امام در ۱۲‌بهمن‌۵۷ گفت نظامی از دیدگاه او مشروع است که آن نظام عقلانی، مورد رای و نظر مردم، و در چارچوب اساس و موازین اسلام باشد. راه و مسیر همان است، راهی که او برای ما انتخاب کرد دولتی که گفت تعیین می‌کنم به‌خاطر اینکه مردم به من اعتماد دارند گفت من دولت تعیین می‌کنم.

روحانی خاطر‌نشان کرد: این سخن امام سخن مهمی در اجتهاد و فقه سیاسی شیعه بود. او به ولایت شرعی خود اتکا نکرد بلکه با اتکا به‌نظر و رای مردم دولت تعیین کرد پس مسیر را به خوبی برای ما مشخص کرد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه راه‌امام باعث بقای نظام می‌شود، گفت: راه‌امام تنها به این نیست که کلمات امام را بخوانیم و تکرار کنیم، مهم اجتهاد در کلام امام است.

تغییر روش ها

وی افزود: اجتهاد پویا در راه امام مهم است، راه امام و توسعه راه امام برای ما اهمیت دارد. امام در منشور برای ما تبیین کرد که ارزش‌های انقلاب ثابت است، اما روش‌ها ثابت نیست. در هر زمانی و در هر شرایطی ما باید روش صحیح و درست منطبق با شرایط زمان را برای اهداف بلند انتخاب کنیم. راه امام‌(ره) به این معناست که امروز به‌خوبی از سیره امام و از کلام امام استنباط کنیم که راه‌مان را به خوبی برگزینیم و انتخاب کنیم.

رئیس‌جمهوری گفت: امام‌(ره) در آن نطق تاریخی بر آرای نسل حاضر تاکید کرد و حتی اشاره کرد که آرا نسل دیروز نمی‌تواند مبنا برای نسل امروز باشد. در هر مقطعی مردم باید با آرای خود نظام مورد‌نظر خود را برگزینند. امام در همان نطق به قاعده نفی سلطه اشاره کرد که مردم نسبت به سرنوشت خود می‌توانند تصمیم بگیرند. اینجا آن مسیر و راه درستی است امام‌(ره) حاکمیت اسلام را با حکومت مردم در کنار هم تلفیق می‌کند و به ما می‌گوید که چگونه باید مسیر را ادامه دهیم.

شرط تحقق آرای هر نسل

روحانی در ادامه به انتخابات و آمدن مردم پای صندوق‌های آرا در طول ۴۲ سال از انقلاب اشاره کرد و گفت: در اکثر انتخابات‌های ما گاهی جمعیت بیش از دوسوم و بیش از ۷۰ درصد مردم پای صندوق آرا آمدند. وقتی دوسوم جمعیت پای صندوق آرا می‌آیند این رای تنها به ثمره نیست، به شجره هم است. میوه‌ای که می‌چینند و به آن اعتقاد دارند از آن درختی است که آن درخت را پذیرفته و قبول کرده است.  وی افزود: آرای مردم پای صندوق هم به ثمره و هم به شجره است. هم به انتخاب فرد در آن انتخابات و هم رای به نظام است. اینکه امام‌(ره) به ما فرمود آرای مردم در هر نسل و هر زمان، زمانی محقق می‌شود که ما یک انتخابات پرشور رقابتی پیش‌پای مردم بگذاریم. اگر مردم هفتاد و چند درصد پای صندوق آرا آمدند، منشور ۱۲ بهمن امام‌(ره) ادامه پیدا کرده و آن راه را ادامه داده‌ایم.

تاکید بر رفع مشکلات معیشتی مردم

سید‌حسن خمینی نیز روز گذشته در مراسم تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای دولت با آرمان‌های بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در حرم‌مطهر امام‌خمینی‌(ره) گفت: امروز هیچ چیز مانند مشکل معیشت مردم، گرانی، فقر و تبعیض نمی‌تواند به سستی پایه‌های نظام بینجامد. اداره کشور در دوران فشار آقای ترامپ ستودنی بود. وی افزود: اما امروز جمهوری اسلامی باید از هرچیزی می‌تواند استفاده کند تا مشکلات معیشتی مردم برطرف شود. هیچ‌چیز نباید مانع عزم و اراده دولت و عبور از موانع ناخواسته برای رسیدن به رفاه عمومی و بالندگی اقتصادی شود.  به گزارش جماران، سیدحسن خمینی افزود: انقلاب اسلامی دستاوردهای سلبی و ایجابی بزرگی دارد؛ آرمان‌هایی هم دارد و آفاتی هم پیش‌روی او است. بزرگ‌ترین دستاورد سلبی انقلاب، نفی سلطنت است. روزی که انقلاب پیروز شد، بعد از ۲۵۰۰ سال ریشه یک تفکر پوسیده در جامعه ما کنده شد. دستاورد دیگرش نفی‌استبداد یک قزاق بی‌سواد است. دستاورد دیگر آن نفی وابستگی به کشورهای دیگر است.