باید مناطق آزاد را پرجاذبه کنیم

چهار طرح تولیدی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سهلان، واحد تولید استیل صنعت ماهان پویا و چهار واحد صنعتی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، پالایشگاه نفت خام فوق سنگین و ۲۶ طرح اقتصادی و زیربنایی در منطقه آزاد قشم، چهار پروژه ساخت اسکله مجتمع بندری و زیرساخت‌های پسکرانه و ۱۴ طرح زیربنایی و صنعتی، طرح پترو دوار کیش و دو طرح صنعتی و خدماتی دیگر در منطقه ویژه اقتصادی پارس بوشهر و سه طرح توسعه زیرساخت لجستیکی و صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی کاوه در استان مرکزی امروز با دستور دکتر روحانی به شکل رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.

برای اجرای این ۶۰ پروژه در مجموع ۹ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده و برای ۳ هزار و ۲۲۳ نفر اشتغال ایجاد شده است.

رئیس‌جمهوری در این مراسم با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس از نمایندگان خواست نسبت به مناطق آزاد توجه کنند و امتیازات این مناطق را پایین نیاورند چراکه این به نفع ما نیست و باعث می‌شود سرمایه‌گذاری به سمت کشورهای دیگر برود.

روحانی همچنین از نمایندگان مجلس درخواست کرد لوایح دولت درباره مناطق آزاد اقتصادی را سریع‌تر به تصویب برسانند. او گفت: گاهی سه تا‌ پنج سال طول کشیده تا‌ این سیر انجام شود، در حالی که ما باید دست به دست هم بدهیم تا‌ مناطق آزاد را آباد و پرجاذبه کنیم و بتوانیم در این زمینه با همسایگان رقابت کنیم.

روحانی با تا‌کید بر اینکه مناطق آزاد و ویژه برای ما اهمیت خاصی دارد، یادآوری کرد: از آغاز دولت در سال ۹۲ مهم‌ترین تا‌کید بنده به رئیس منطقه آزاد و مدیران عامل مناطق آزاد ویژه این بود که این مناطق نباید محل واردات باشند. قبلا این مناطق پیش از اینکه صادرکننده باشند وارد‌کننده بودند؛ اما از ابتدای دولت ریل‌گذاری ما این بود که صادرکننده باشیم و آمار هم این را نشان می‌دهد. صادرات ما در این مناطق ۱۳۸ میلیارد دلار بوده و ۴۰ میلیارد دلار هم صادرات داخلی به سرزمین اصلی داشته‌ایم. در حالی که واردات ۴۷ میلیارد دلار بوده است پس در مسیر هدف‌گذاری درست حرکت می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری افزود: سرمایه‌گذاری داخلی هم در این مناطق ۵۸ درصد بوده که متوسط سرمایه‌گذاری ۵۷ درصد می‌شود. این نشان می‌دهد که جاذبه این مناطق بیشتر شده و در شرایط تحریم کمک خوبی برای ما بوده است. ما در مناطق آزاد تنها نیستیم و الان تقریبا همه کشورهای اطراف ما منطقه آزاد دارند و ما در حال رقابت با کشورهای منطقه و همسایگان هستیم. پس روز به روز باید امتیازات معقول و معافیت‌ها را در این مناطق بیشتر کنیم.

روحانی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی علاوه‌بر جذابیت‌های موجود برای فعالیت‌های اقتصادی در زمینه گردشگری نیز جذابیت‌های زیادی دارند، خاطرنشان کرد: بسیاری از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، چه در جنوب و چه در شمال کشور ظرفیت و امکان جذب گردشگر و رونق فعالیت‌های مرتبط را دارند که این امکان، ضرورت همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها و قوای مختلف برای تسهیل فعالیت مناطق آزاد و تجاری کشور را بیش از پیش اثبات می‌کند.

رئیس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصرف گاز در کشور گفت: باید در مصرف گاز مراعات کنیم. ما الان معادل نیمی از مصرف گاز ۲۷ کشور اروپایی گاز مصرف می‌کنیم