ادامه ممنوعیت تردد شبانه شهری

بنابر گزارش روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی این ستاد، رنگ آبی به رنگ‌های وضعیت کرونایی اضافه شده و هم اکنون ۱۹۲ شهر کشور در این وضعیت قرار دارند؛ وضعیتی که دیروز در هیات دولت به تصویب رسیده است. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در سطح کشور ۴۱۱ شهر با وضعیت زرد داریم، اما میزان بستری در ۱۹۲ شهر از شهرهای زرد کمتر است. یعنی میزان بستری در دو بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هم کمتر و روند نزولی است. به علت مناسب بودن وضعیت بیماری در این ۱۹۲ شهر، رنگ آبی تعریف شد تا اعمال محدودیت‌های کمتر نسبت به شهرهای زرد انجام شود و از این به بعد به‌عنوان شهرهای آبی از آنها اسم می‌بریم. او افزود: در شهرهای آبی همه مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که اعلام می‌شود، می‌توانند فعالیت کنند.

وضعیت بد استان‌های شمالی

اگرچه وضعیت کرونایی در اغلب نقاط کشور به سمت بهبود رفته است، اما ۷ شهر قرمز کشور همگی از شهرهای شمالی کشور هستند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری دیروز در جلسه هیات دولت گفت: آمار امروز نشان می‌دهد تلاش انجام گرفته در آذر ماه شرایط مناسب‌تری به وجود آورده و ۸۰ درصد بستری‌ها و ۷۰ درصد فوتی‌ها کاهش یافته است. اگرچه به آن نقطه مطلوب نرسیدیم و برای رسیدن به نتیجه هنوز باید تلاش خود را ادامه دهیم، اما شرایط بسیار بهتر شد.

با این حال این وضعیت بهبود یافته شامل حال استان‌های شمالی نمی‌شود؛ رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دیروز گفت که از میان ۷ شهر قرمز کرونایی، پنج شهر آمل، ساری، فریدونکنار، قائم‌شهر و نکا در مازندران، دو شهر بندر گز و کردکوی در استان گلستان قرار دارند که نیازمند مراقبت بیشتری هستند و محدودیت‌های مناطق قرمز را باید رعایت کنند. استان گیلان هم وضعیتی مشابه دارد. به گفته معاون وزیر بهداشت، برخی شهرها نیازمند مراقبت بیشتری هستند ازجمله تعدادی از شهرهای مازندران همچون نور، نکا، قائمشهر، فریدونکنار، ساری، رامسر، جویبار، تنکابن و آمل. همچنین شهرهای ماسال، لنگرود و رودسر در استان گیلان هم نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: در حال حاضر به جز استان‌های شمالی، همه استان‌ها وضعیت مناسبی دارند و امیدواریم این وضعیت مناسب ادامه پیدا کند. استان مازندران بیشترین موارد ابتلا به بیماری را در حال حاضر دارد. استان‌های گلستان و گیلان نیز نیازمند مراقبت بیشتری هستند. از سوی دیگر دیروز سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت نگران‌کننده کرونا در استان‌های شمالی کشور گفت: تاکنون هیچ نقطه سبز و عاری از کرونایی در کشور وجود ندارد و هنوز تمامی نقاط کشور به ویروس آلوده هستند. لاری تاکید کرد: به‌‌رغم مشاهده روند کاهشی بیماری در کشور وضعیت بیماری در تمامی استان‌ها، ناپایدار و حساس است و در استان‌های شمالی نگران‌کننده و در حال افزایش است؛ بنابراین هر نوع عادی انگاری می‌تواند وضعیت بیماری را سخت کند.

تردد بین استانی به جز استان‌های شمالی

با این همه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که در شهرهای زرد و آبی از این به بعد منع تردد بین شهری وجود ندارد. اما در این میان، استان‌های شمالی مستثنی شده‌اند و تردد به این سه استان همچنان ممنوع است. انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران دیروز با اشاره به وضعیت زرد در استان تهران از استمرار ممنوعیت تردد به استان‌های شمالی خبر داد و در حاشیه جلسه ستاد ملی کرونا گفت: با توجه به اینکه اکثر درخواست‌ها مربوط به تردد به استان‌های شمالی است که بعضا در شرایط قرمز و نارنجی قرار دارند، محدودیت تردد به استان‌های شمالی ادامه دارد و تردد به سایر استان‌ها مجاز است.

همچنین حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد کرونا درباره شهرهای قرمز گفت: در این شهرها اصناف به‌جز گروه یک، نمی‌توانند فعالیت کنند و جلسات ادارات با توجه به محدودیت‌های کرونایی باید برگزار شود. او افزود: ورود خودرو با پلاک‌های غیر بومی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است؛ همچنین ورود پلاک‌های بومی شهرهای قرمز و نارنجی به شهرهای دیگر ممنوع و تا زمانی که وضعیت شهرهای قرمز و نارنجی به وضعیت عادی برگردد، شرایط به همین منوال است.

تردد شبانه همچنان ممنوع

با این حال، به جز منع تردد به استان‌های شمالی که ممنوع است، تردد میان استان‌های زرد و آبی مجاز اعلام شده و نیازی به ارائه برگه تردد نیست. براساس اظهارات دیروز علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، استان تهران و البرز بعد از هفته‌ها در وضعیت زرد قرار گرفتند و تردد بین شهری و استانی آزاد است. البته منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ همچنان در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد ادامه دارد.

۸۲ قربانی جدید کرونا

با این همه آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دیروز (شنبه) ۸۲ نفر در کشور جان خود را به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند و بر این اساس، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است. به گفته سیما سادات لاری درهمین بازه زمانی، براساس معیارهای قطعی تشخیصی پنج هزار و ۹۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و از میان آنها ۴۵۶ نفر بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۴۳۸ نفر رسیده است.

به گفته لاری همچنان ۴۶۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

کاهش ۶۰ درصدی بستری‌ در تهران

از سوی دیگر، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از کاهش ۶۰ درصدی بستری‌های کرونا در استان تهران خبر داد. علیرضا زالی در جلسه شورای فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از کاهش موارد ابتلای جدید به کرونا، بیماران بستری در بخش‌های عادی و مراقبت‌های ویژه و مراجعان سرپایی در سه هفته اخیر در استان تهران خبر داد و با بیان اینکه در ۱۰ روز اخیر این الگوی کاهش از شیب تندتری برخوردار بوده است، یادآوری کرد: از ابتدای آذرماه تاکنون، مجموع تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بخش‌های عادی بیمارستان‌ها نسبت به مهر و آبان ماه ۶۰ درصد کاهش داشته است. زالی میزان کاهش در تعداد بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه را از آذر ماه تا کنون نسبت به مهر و آبان ماه ۵/ ۳۶ درصد و میزان کاهش مراجعات سرپایی را ۶۰ درصد عنوان کرد.

جوانان در معرض خطر

با این حال همچنان جوانان ازجمله گروه‌های در معرض خطر ابتلا به کرونای جهش یافته هستند. مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به کاهش بار بیماری کرونا در کشور، گفت: با توجه به جهش ویروس کرونا در مناطق مختلفی مانند انگلستان، آفریقا و... نگرانی‌هایی وجود دارد که منطقی است اما تاکنون موارد گزارش شده از نوع جهش یافته آن در کشور تغییری در روند کل بیماری ایجاد نکرده است. سرایت‌پذیری نوع جهش یافته ویروس کرونا بسیار بالا است و جوانان هم در معرض خطر بیشتری هستند، اما مرگ و میر آن خوشبختانه زیاد نیست.