البته آمار اعلامی این وزارتخانه نشان می‌دهد که تاکنون ۱۳۲ هزار و ۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و دو هزار و ۵۷۸ نفر از مبتلایان نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.از سوی دیگر، بررسی‌های مربوط به مبتلایان به این بیماری به تفکیک استان‌ها، از حال وخیم استان خوزستان حکایت دارد؛ استانی که از اواسط اردیبهشت ماه، اوج‌گیری دوباره کرونا را تجربه کرده و بنابر اعلام روز گذشته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، وضعیت خوزستان همچنان قرمز است. وزارت بهداشت که روز جمعه غیر از خوزستان، وضعیت ۷ استان دیگر را نگران‌کننده اعلام و درباره آنها هشدار داده بود، دیروز هم از استان‌های هرمزگان و کرمانشاه به‌عنوان دو استانی یاد کرد که در بازه ۲۴ ساعته جمعه تا شنبه در وضعیت هشدار قرار گرفتند. هرچند بنابر آخرین آمار در همین بازه زمانی، ۱۵ استان فاقد مورد فوتی ناشی از کرونا بودند اما «وضعیت استان‌ها یکسان نیست.» جهانپور در این باره تاکید کرد: «استان‌های معدودی درگیر طغیان بیماری هستند و برخی استان‌ها ممکن است که هفته‌ها از سپری کردن این مرحله عبور کرده باشند. با توجه به تفاوت استان‌ها، در استان‌هایی که وضعیت هشدار دارند، انتظار جدیت بیشتری از مردم داریم که نکات بهداشت فردی و عمومی و فاصله‌گذاری‌ها را رعایت کنند.»

زنگ خطر در مازندران

یکی از استان‌های در معرض خطر، مازندران است؛ استانی که با توجه به تعطیلی سه‌روزه نیمه خرداد، میزبان ناخواسته انبوه عظیمی از مسافران بود و پیش‌بینی‌ها از احتمال افزایش مبتلایان در این استان در روزهای آینده حکایت دارد. بنابر گزارش خبرگزاری تسنیم، بالغ بر ۱۰ شهر مازندران که در ردیف شهرهای سفید قرار گرفته بود، حالا در وضعیت زرد قرار گرفته و دیگر هیچ شهر این استان در وضعیت سفید نیست. سیدعباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در گفت‌وگویی اعلام کرد که هم‌اکنون ۲۶۵ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد در مازندران بستری هستند و مسافرت و رعایت نکردن فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در کشور از عوامل اصلی افزایش مبتلایان به کووید-۱۹ در روزهای اخیر است.

سنندج و قروه در وضعیت قرمز

از سوی دیگر استان کردستان هم ازجمله استان‌های درگیر با کرونا است. فرزین رضاعی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان به ایرنا گفت که براساس جدیدترین آمار وضعیت شیوع کرونا که از سوی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر شده، سنندج و قروه در لیست شهرهای قرمز قرار گرفته‌اند. رضاعی نسبت به بی‌تفاوتی برخی شهروندان در این خصوص هشدار داد و گفت: در صورت بی‌مبالاتی مبنی بر عدم رعایت اصول بهداشت فردی، رعایت فاصله فیزیکی از دیگران، برگزاری عروسی‌ها و مهمانی‌ها و ترددهای غیر ضروری در سطح شهر وضعیت غیر قابل کنترل و اسفباری در هفته‌های آینده خواهیم داشت.

وضعیت در خراسان هم خوب نیست. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حمیدرضا رحیمی، رئیس کارگروه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد که هم‌اکنون چهار شهرستان خراسان رضوی شامل مشهد، تربت‌جام، تایباد و صالح‌آباد از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۶ شهرستان آذربایجان‌غربی نیز در وضعیت قرمز بیماری کرونا قرار دارند. بنابر اعلام جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی این استان، ارومیه، خوی، میاندوآب، مهاباد، سردشت و سلماس شهر‌هایی هستند که بیشترین میزان درگیری با بیماری کرونا را دارند.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در پاساژهای ویروسی، احتمال کاهش قدرت ویروس وجود دارد، اما هیچ شواهدی در مورد کاهش قدرت ویروس کرونا در شرایط فعلی نسبت به اسفند ماه وجود ندارد. عرفانی اظهار کرد: موج فعلی بیماری در کشور، موج اول بیماری است و هنوز این موج را پشت‌سر نگذاشته‌ایم. با توجه به پهناوری کشور، این‌که هر کدام از نواحی در کدام قسمت موج اول قرار گرفته‌اند، تفاوت دارد.

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت روز شنبه در نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود اعلام کرد که موج فعلی بیماری در کشور، موج اول است و هنوز این موج را پشت‌سر نگذاشته‌ایم. عرفانی افزایش موارد ابتلا در هفته‌های اخیر را به دلیل کاهش حساسیت مردم خواند و تاکید کرد: همه در معرض خطر ابتلا قرار داریم.

احتمال ابتلای ۷٠ درصد جمعیت کشور

از سوی دیگر، مینو محرز عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا به خبرگزاری فارس اعلام کرد که بنابر گفته سازمان بهداشت جهانی حداقل ٤٠ تا ۷٠ درصد جمعیت کل کشور به این بیماری مبتلا خواهند شد. محرز همچنین درباره علائم جدید ویروس کرونا از جمله سردرد و تشنج گفت: در دنیا هرچه تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر مى‌شود، علائم بیماری نیز تغییر کرده و افزایش مى‌یابد، در ابتدا علائم بیماری فقط شامل تب، سرفه و درگیری‌های ریه بود، اما در حال حاضر می‌بینیم که بیماری هر ارگانى از بدن را مى‌تواند به‌طور ناگهانى درگیر کند. به گفته این عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا افزود: درحال حاضر مراجعانی با علائم گوارشی، پوستی، چشایى و بویایى و... داریم این را هم اضافه کنم که چون مکانیزم این ویروس عروقى است و عروق کوچک را هم درگیر مى‌کند می‌تواند علائمی نظیر سردرد، سکته‌هاى قلبى و مغزى را داشته باشیم.