این درحالی است که بارها مقامات کشورمان تاکید کرده‌اند اقدامات هسته‌ای ایران قابل بازگشت است و در آخرین مورد نیز روز گذشته مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در توییتی گفت: «اقدامات هسته‌ای ایران از جمله غنی‌سازی ۲۰ درصد قابل بازگشت هستند به‌شرط اینکه همه اعضای برجام تعهدات‌شان را به‌طور کامل انجام دهند.» به گزارش «ایسنا» مجید تخت‌روانچی این توییت را با اشاره به آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران در واکنش به بدعهدی طرف‌های برجامی و خروج آمریکا از این توافق منتشر کرد.  حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز روز گذشته در هیات‌دولت گفت که اگر آمریکا به همه تعهدات خود عمل کند ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد. همچنین علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که غنی‌سازی ۲۰ درصد را بعد از طی کردن تشریفات آژانس به لحاظ فنی در مدت ۲۴ساعت توانستیم راه‌بیندازیم و هر ساعت ۱۷ تا ۲۰ گرم غنی‌سازی ۲۰ درصدی تولید می‌شود.

تعهد در برابر تعهد

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در سخنانی در هیات‌دولت راجع‌به تحریم‌های آمریکا گفت: «کسی در دنیا فکر نکند که تحریم و جنگ اقتصادی ملت ایران را از پا در‌می‌آورد. ما مسیر خود را با قدرت ادامه می‌دهیم و هر وقت طرف مقابل تسلیم شد ما هم استقبال می‌کنیم.» وی افزود: «آیا نباید از کسی که تا دیروز در کوچه ما شیشه‌ای می‌شکسته و حالا می‌گوید پشیمان است استقبال کرد؟ اگر دولتی که در آینده نزدیک در آمریکا سر کار می‌آید و دو هفته دیگر آقای بایدن قدرت آن را در دست می‌گیرد، بگوید که آمریکا دیگر شیشه نمی‌شکند و توبه کرده و در مسیر قانون قرار گرفته، جواب ما روشن و ساده است. اگر شما به همه تعهدات خود عمل کنید ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.» رئیس‌جمهور ادامه داد: «اگر به تعهدات خود عمل کنید منتی سر ما نگذاشته‌اید؛ چراکه تا به‌حال کار خلاف قانونی می‌کردید که از آن دست برداشته‌اید و متوجه شده‌اید که اشتباه کرده‌اید.»

۱۲ روز دیگر هم صبر می‌کنیم

همزمان محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز روز چهارشنبه در جلسه هیات‌دولت درباره روی‌کار آمدن دولت جدید در آمریکا گفت: «ما نزدیک چهار سال صبر کردیم، این ۱۲ روز را هم صبر می‌کنیم و ان‌شاءالله مشکلی پیش نخواهد آمد.» وی درباره تحریم‌های اخیر آمریکا هم گفت: «این زورهای آخری است که این دولت ورشکسته مطرح می‌کند و هیچ اثری روی اقتصاد، صادرات و واردات کشور ما ندارد و خودشان هم این را می‌دانند، به همین دلیل است که این خبرها هیچ تاثیری روی بازار ندارد.» واعظی تاکید کرد: «به اعتقاد من اینها برای خوش‌آمد رژیم صهیونیستی و برای فعالیت‌هایی که بعدا خواهند داشت این خوش‌خدمتی‌ها را انجام می‌دهند.»

تحلیل مسکو از غنی‌سازی ۲۰درصدی ایران

از سوی دیگر وزارت امورخارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد که از سرگیری غنی‌سازی ۲۰‌درصد اورانیوم در ایران در نتیجه فشارهای آمریکا بوده است. به گزارش «ایسنا» ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس، افزود: «این مساله هیچ ارتباطی با پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق جامع پادمانی یا معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) ندارد. از این لحاظ، هیچ ادعایی علیه طرف ایرانی مطرح نیست. تمام مواد غنی‌شده تا ۲۰‌درصد همچنان تحت‌کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. آژانس هیچ گزارشی دال بر استفاده از این مواد برای اهداف اعلام‌نشده که ممکن است با ان‌پی‌تی مغایرت داشته باشد، اعلام نکرده است.»