ناامیدی آمریکا از عدم تایید پیشنهادش برای احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران

به گزارش پایگاه اینترنتی هیات آمریکا در سازمان ملل، ریچارد میلز معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه کمیته پنجم سازمان ملل با ابراز تاسف از رد شدن پیشنهادهای آمریکا در تامین بودجه سال ۲۰۲۱ سازمان ملل که شامل احیای دوباره کمیته تحریم های ایران می شد، گفت: آمریکا متاسف است که اعضای این کمیته تصمیم گرفتند برخلاف اصول منشور سازمان ملل و علی رغم درخواست های جدی سخاوتمندترین عضو سازمان ملل، بودجه لازم را تامین نکنند. 

میلز ادامه داد: علاوه بر این، ما از پاسخی که به بند پیشنهادی مان راجع به حمایت از احیای کمیته ۱۷۳۷ سازمان ملل در زمینه تحریم های ایران و هیات کارشناسان که هر دو برای رصد تخطی از تحریم ها توسط ایران و متحدانش در منطقه مورد نیاز هستند، ناامید شدیم. 

این مقام آمریکایی در راستای ادعاهای پیشین دولت کشورش مبنی بر این که آمریکا اختیار و قابلیت بازگردانی دوباره تحریم های سازمان ملل علیه ایران را دارد، گفت: به کسانی که توان آمریکا برای فعال کردن روند بازگردانی تحریم ها علیه ایران را به چالش می کشند می گویم که ما صادقانه روند مقرر در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را ادامه می دهیم.  این آمریکا نیست که این روند را سیاسی کرده است، بلکه آن اعضایی از شورای امنیت هستند که حق ما برای اعمال دوباره تحریم ها را رد می کنند؛ چرا که با ملاحظات سیاسی شان در بیرون از شورا تداخل می کند.

بر اساس این گزارش، اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می شود که آمریکا نتوانست پیش نویسی را که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ارائه داده بود به تصویب برساند و تاریخ این تحریم علیه ایران در موعد مقررش به پایان رسید. 

پس از آن دولت آمریکا که در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای خارج شد،  مدعی شد که هنوز عضو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که سند قانونی توافق هسته ای می باشد،  تا بتواند از سازوکار بازگردانی سریع تحریم ها در توافق برای اعمال دوباره تحریم های سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.

این ادعاهای آمریکا با مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت مواجه شده و عملی نشد. چرا که توافق هسته ای و قطعنامه ۲۲۳۱ دو توافق جدا از یکدیگر نیستند و آمریکا با خروج یک جانبه از توافق هسته ای به مشارکت در آن پایان داده و نمی تواند از ابزارهای توافق که برای اعضای آن تعریف شده است،  استفاده کند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.