به گزارش «ایسنا» وی ضمن اعلام اینکه وضعیت جسمانی سه داوطلب اول تست انسانی واکسن ایرانی کرونا خوب است گفت: فردا (امروز) صبح خونگیری پایان روز هفتمشان انجام می‌شود و به منزل می‌روند. اولین تزریق انسانی مرحله اول  واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی با نام «کُوو ایران برکت» روز سه‌شنبه (نهم دی‌ماه)  روی داوطلبان انجام شد. همزمان سعید نمکی وزیر بهداشت، روز گذشته اعلام کرد که تا بهار آینده واکسن ساز معتبر دنیا خواهیم بود.

مرگ ۱۱۰ بیمار کرونایی دیگر

در همین حال سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۱۱۰ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، خبر داد و گفت که شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۶۵۰ نفر رسیده است. به گزارش «ایرنا» وی همچنین از ابتلای ۶ هزار و ۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور وبستری شدن ۷۶۹ نفر از آنها خبر داد. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۵۰۷ نفر رسید. به گفته لاری۴۹۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری افزود:  در حال حاضر و براساس آخرین تحلیل ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

تاثیر آلودگی هوا بر ابتلا به کرونا

در همین حال به‌دنبال آلودگی هوادرتهران و شهرهای بزرگ کشور نگرانی‌ها از افزایش موارد ابتلا به کرونا اوج گرفته است. در همین راستا، عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد که آلودگی هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش موارد ابتلا و مرگ به علت کرونا می‌شود.

احتمال ورود کرونای جدید به سنندج

اما در شرایطی که مقامات وزارت بهداشت نسبت به احتمال شیوع سویه جدیدی از کرونا که اولین بار در انگلیس مشاهده شده است هشدار می‌دهند، آن‌طورکه «ایسنا» گزارش داده است طی چندروز گذشته یک فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی استان کردستان دست به دست می‌شود که حکایت از ورود کرونای انگلیسی به کردستان دارد. در این فایل گفته شده که یک پزشک سنندجی طی سفری که هفته گذشته به انگلیس داشته در برگشت به کرونای جهش‌یافته که در انگلیس و برخی کشورهای دیگر مشاهده شده مبتلا شده است و اکنون در بیمارستان توحید سنندج بستری شده است. به گزارش «ایسنا» آرزو فلاحی، سخنگوی علوم پزشکی استان این ماجرا را تایید کرده و گفته که این پزشک کردستانی اکنون به‌دلیل داشتن علائم کرونای جهش یافته در بیمارستان بستری است.