همزمان سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت سردار پرافتخار و جاودانه سپاه اسلام حاج‌قاسم سلیمانی که صحنه‌های بزرگی را در جهان اسلام برای مقابله با دشمنان کینه‌توز اسلام پی‌ریزی کرد، گفت: «حاج‌قاسم فتح و ظفر را برای همه مسلمانان به ارمغان آورد و دشمنان را در تغییر نقشه سیاسی جهان اسلام ناکام گذارد و شکست‌های آشکاری را به جبهه دشمنان امت اسلامی از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌ویژه در صحنه مقابله با تروریسم تکفیری و داعش تحمیل کرد.» همچنین محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در سخنانی با اشاره به آخرین جزئیات پیگیری ترور شهید سلیمانی در مجامع جهانی گفت: «کمیسیون مشترکی از حقوقدانان بین‌المللی بین ایران و عراق تشکیل شده تا این مساله دنبال شود.»

استراتژی مقاومت فعال

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پیامی به مناسبت سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: «سالگرد شهادت او را در شرایطی برگزار می‌کنیم که ابزارهای استعمار نوین و مجازی آمریکا همچون اینستاگرام حتی از انتشار تصویر سلیمانی نیز هراس دارند!»  به گزارش «ایسنا» در متن پیام سردار جلالی آمده است: «بسیاری، سردار سلیمانی را به مثابه فرمانده‌ای بزرگ در محور مقاومت می‌شناسند. البته این درست است، اما حاج‌قاسم فراتر از اینها بود. او به تمام معنا خودساخته و در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خود، وارسته و با تقوا بود. به عبارت بهتر، حاج‌قاسم صرفا یک فرمانده متبحر در عرصه نظامی و منطقه‌ای نبود، بلکه یک انسان خودساخته و متوکل به خداوند بود.» وی ادامه داد: «سردار سلیمانی در برابر دشمنان تروریستی- تکفیری و سایر دست‌پرورده‌های ایالات‌متحده و رژیم اشغالگر قدس در منطقه، لحظه‌ای مدارا به خرج نداد و در نابودی آنها لحظه‌ای شک و تردید به خود راه نداد. چهارمین ویژگی حاج‌قاسم سلیمانی، نگاه نظام‌مند و استراتژیک ایشان در قبال تحولات میدانی منطقه بوده است. بر همین اساس، حاج‌قاسم را یک «مهندس قهار در عرصه نبرد با دشمنان» می‌دانیم. «فرمانده بودن» شرط لازم برای «ضربه زدن به دشمن» است اما لزوما شرط کافی نیست.» سردار جلالی با اشاره به اینکه رصد هوشمندانه عرصه نبرد، آینده‌پژوهی صحنه منازعه و ارائه راهکار در برابر هر مولفه احتمالی سه ویژگی هستند که یک «مهندس میدان نبرد» باید از آنها برای غلبه بر توطئه دشمنان و پیروزی در میدان بهره‌مند باشد، افزود: «این خصایص، جملگی به بهترین نحو ممکن در حاج‌قاسم سلیمانی متبلور بود. ویژگی مهم دیگر سردار سلیمانی، عدم تفکیک ایشان میان «اقدام نظامی» و «اقدام فرهنگی» در میدان مواجهه بود. ایشان پیروزی محور مقاومت در عرصه نظامی را در طول شکل‌گیری و استمرار گفتمان مقاومت تعریف می‌کردند.» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: «حاج‌قاسم سلیمانی در قالب استراتژی مقاومت فعال بیشترین دستاوردها را برای منطقه و جهان اسلام کسب کرد و متعاقبا، سخت‌ترین هزینه‌ها را به دشمنان وارد ساخت. ما باید «استراتژی مقاومت فعال» را نیز میراث بزرگ حاج‌قاسم بدانیم. امروز دشمنان دیگر توانی برای پرداخت هزینه‌های مواجهه با استراتژی هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «مقاومت‌فعال» ندارند.

پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی

همچنین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آخرین جزئیات پیگیری ترور شهید سلیمانی در مجامع جهانی گفت: «انتقام سخت ما از عین‌الاسد آغاز شده است.»سردار محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم ادامه داد: «کمیسیون مشترکی از حقوقدانان بین‌المللی بین ایران و عراق تشکیل شده تا این مساله دنبال شود.» رضایی با اشاره به اینکه این موضوع قطعا قابل پیگیری است و مستندات بسیار زیادی وجود دارد که یک ترور مورد قبول مجامع بین‌المللی اتفاق افتاده و این مساله قابل شکایت و پیگیری است، ادامه داد: «سفیر عراق را چند روز پیش خواستیم و از این طریق پیگیری کردیم. وزارت امورخارجه باید این مساله را پیگیری کند.» وی با بیان اینکه انتقام سخت ما از عین‌الاسد آغاز شده و انتقام ما خروج آمریکا و تروریسم از منطقه است تا کشورهای منطقه برای همیشه از دست این تروریست‌های دولتی نجات پیدا کنند، گفت: «از نظر حقوق بین‌الملل هم دولتمردان باید با جدیت بیشتری این مساله را دنبال کنند.»

جزئیات مکالمه تلفنی ترامپ با عبدالمهدی

از سوی دیگر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین عراق در مستندی به جزئیات مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با وی سه روز قبل از ترور سردار سلیمانی پرداخت. به گزارش «ایسنا» عادل عبدالمهدی، در مستند الساعه الاخیره (ساعت آخر) که از شبکه المیادین پخش شد، گفت از تصمیم آمریکا برای ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در اوایل سال گذشته مطلع نبوده است. وی جزئیات مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با وی سه روز قبل از انجام عملیات ترور را بازگو کرد و گفت: «ترامپ در شب تحویل سال میلادی حدودا ساعت ۹ شب با من تماس گرفت و به من گفت آمریکایی‌ها، ایرانی‌ها را به خوبی نمی‌شناسند بلکه این عراقی‌ها هستند که ایرانی‌ها را خوب می‌شناسند.» عبدالمهدی می‌گوید: «در پاسخ به او گفتم ایرانی‌ها می‌گویند به‌دنبال جنگ نیستند همان‌گونه که آمریکایی‌ها نیز خواهان جنگ نیستند.» نخست‌وزیر پیشین عراق تاکید کرد: «به ترامپ پیشنهاد دادم که یا به‌صورت مستقیم با ایرانی‌ها مذاکره کند یا اینکه توافقات ضمنی همانند توافقاتی که از سال ۲۰۰۳ درحال انجام بود، با آن انجام دهد.» عادل عبدالمهدی می‌گوید: «دونالد ترامپ گفت شما مذاکره‌کنندگان خوبی هستید، هر کاری که از دستتان برمی‌آید در این راستا انجام دهید و ما آماده هستیم.» عبدالمهدی همچنین گفت سردار سلیمانی با توافق و دعوت رسمی به عراق آمده بود و قرار بود رایزنی‌هایی انجام شود. وی خاطرنشان کرد عملیات ترور سردار سلیمانی طی یک یا دو روز طراحی نشده است بلکه در مدت زمانی زیاد برای آن تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شده بود.