شکست مجدد آمریکا از برجام

در نشست کمیته اداری و مالی مجمع عمومی سازمان ملل که چهارشنبه شب به وقت نیویورک برگزار شد، معاون نمایندگی دائم آمریکا دو پیشنهاد را برای درج در قطعنامه برنامه و بودجه این سازمان در سال مالی ۲۰۲۱ مطرح کرد.

به گزارش «ایسنا» اولین پیشنهاد آمریکا درباره اختصاص بودجه برای ایجاد یک کمیته و یک گروه کارشناسی برای تحریم ایران بود. کمیته و گروه کارشناسی مورد نظر آمریکا همان‌هایی است که قبل از انعقاد برجام و تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت وجود داشتند و الان دیگر وجود خارجی ندارند. با این حال، معاون نمایندگی دائم آمریکا گفت که این کشور سازوکار ماشه در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ را فعال کرده و قطعنامه‌های قبلی بازگشته‌اند و کمیته و گروه کارشناسی تحریم که قبلا وجود داشتند، باید مجددا احیا شوند و این مستلزم اختصاص بودجه است. پیشنهاد دیگر آمریکا نیز کاستن از بودجه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بود.

تابناک در گزارشی از این روند اقدام آمریکا آورده است: «نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد پس از آنکه در مرداد ماه امسال، شکست سختی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران متحمل شد، به‌طور خودخوانده مدعی شد که مکانیزم ماشه اعمال شده است.»

جزئیات آرا

در این نشست در مورد پیشنهاد‌های آمریکا رای‌گیری شد که با مخالفت ۱۱۰ کشور، این پیشنهادها رد شدند و تنها ۱۰ کشور از آنها حمایت کردند، ۳۲ کشور رای ممتنع دادند و ۴۱ کشور نیز در رای‌گیری غایب بودند.

به گزارش شفقنا، در این میان آرای ۱۵ کشور همسایه زمینی و دریایی ایران در نوع خود حائز اهمیت است: روسیه، ترکیه، پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان (مخالف)، عربستان و بحرین (موافق)، عراق، عمان، قطر، امارات، کویت (ممتنع)، افغانستان و ترکمنستان (غایب)‌ که در این میان رای ممتنع عراق شگفتی فراوانی آفرید. زیرا میزان روابط ملت و دولت ایران و عراق فراتر از آن است که در چنین موضوعی که کشورهایی نظیر ارمنستان، آذربایجان، پاکستان، ترکیه و روسیه رای مخالف داده‌اند، کشوری مثل عراق رای ممتنع دهد.در این رای‌گیری تنها بحرین، جیبوتی، السالوادور، هاییتی، میکرونزی، مراکش، سعودی، دولت در تبعید یمن و رژیم صهیونیستی با آمریکا همراهی کردند.

واکنش‌های داخلی و خارجی

در این خصوص اسحاق آل‌حبیب، سفیر و معاون نمایندگی دائم کشورمان ضمن درخواست رای‌گیری در مورد پیشنهاد آمریکا، گفت: «فقط طی چند ماه گذشته، آمریکا دو بار در شورای امنیت برای از بین بردن برجام تلاش کرد که هر دو بار نیز با مخالفت جدی اعضای آن مواجه شد و ناکام ماند و پیشنهادهای اخیر آن سومین تلاش آمریکا است.» وی افزود: «پیشنهاد‌های آمریکا نه تنها هیچ مبنای قانونی ندارد، بلکه در تعارض مطلق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و مخالف فاحش منشور سازمان ملل است.» آل‌حبیب ضمن تاکید بر لزوم مخالفت کشورها با پیشنهاد آمریکا گفت که این اقدام در حمایت از برجام و نیز دفاع از حاکمیت قانون در سازمان ملل ضروری است.

همزمان سفیر ایران در انگلیس با اشاره به پیشنهاد آمریکا درباره اختصاص بودجه برای ایجاد یک کمیته و یک گروه کارشناسی برای تحریم ایران گفت: «دولت ترامپ در پایان سال۲۰۲۰ میلادی، شکست دیگری را برای خود رقم زد و بار دیگر انزوای سیاست خود درخصوص برجام را به نمایش گذارد.»

به گزارش «ایسنا»، حمید بعیدی‌نژاد در توییتی نوشت: «‌پیشنهاد آمریکا دایر بر بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که پیش از این نیز مورد مخالفت شورای امنیت قرار گرفته بود با مخالفت قاطع اعضای ملل متحد رد شد.»

وی ادامه داد: «‌سه کشور اروپایی عضو برجام، اعضای اتحادیه اروپایی، چین و روسیه و کشورهای غربی که از متحدین آمریکا هستند در همراهی با کشورهای عدم تعهد، به‌صورت متحد به پیشنهادهای آمریکا رای منفی دادند.»

نماینده آلمان نیز طی سخنانی به نمایندگی از اعضای اتحادیه اروپایی گفت که اقدام آمریکا در تعارض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و اعضای اتحادیه اروپایی به آن رای منفی خواهند داد و از سایر کشورها نیز می‌خواهند به پیشنهاد‌های آمریکا رای منفی بدهند.

نمایندگان روسیه و چین نیز ضمن تشریح اقدامات غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام و نیز تلاش‌های ناموفق آن در مقابله با این توافق طی ماه‌های اخیر، پیشنهادهای جدید آمریکا را فاقد هرگونه مبنای حقوقی دانسته و ضمن مخالفت با آنها، خواستار مخالفت سایر کشورها شدند.

ناامیدی آمریکا

معاون نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل در جلسه‌ای از عدم تایید طرح پیشنهادی آمریکا در بودجه سال ۲۰۲۱ این سازمان که شامل تامین بودجه احیای دوباره کمیته تحریم‌ها علیه ایران می‌شد، ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی هیات آمریکا در سازمان ملل، ریچارد میلز معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در جلسه کمیته پنجم سازمان ملل با ابراز تاسف از رد شدن پیشنهادهای آمریکا در تامین بودجه سال ۲۰۲۱ سازمان ملل که شامل احیای دوباره کمیته تحریم‌های ایران می‌شد، گفت: «آمریکا متاسف است که اعضای این کمیته تصمیم گرفتند برخلاف اصول منشور سازمان ملل و به‌رغم درخواست‌های جدی سخاوتمندترین عضو سازمان ملل، بودجه لازم را تامین نکنند.» میلز مدعی شد: «علاوه بر این، ما از پاسخی که به بند پیشنهادی‌مان راجع به حمایت از احیای کمیته ۱۷۳۷ سازمان ملل در زمینه تحریم‌های ایران و هیات کارشناسان که هر دو برای رصد تخطی از تحریم‌ها توسط ایران و متحدانش در منطقه مورد نیاز هستند، گرفتیم، ناامید شدیم.»

این مقام آمریکایی در راستای ادعاهای پیشین دولت کشورش مبنی بر اینکه آمریکا اختیار و قابلیت بازگردانی دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را دارد، گفت: «به کسانی که توان آمریکا برای فعال کردن روند بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران را به چالش می‌کشند می‌گویم که ما صادقانه روند مقرر در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را ادامه می‌دهیم. این آمریکا نیست که این روند را سیاسی کرده است، بلکه آن اعضایی از شورای امنیت هستند که حق ما برای اعمال دوباره تحریم‌ها را رد می‌کنند؛ چرا که با ملاحظات سیاسی‌شان در بیرون از شورا تداخل می‌کند.»بر اساس این گزارش، اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که آمریکا نتوانست پیش‌نویسی را که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ارائه داده بود به تصویب برساند و تاریخ این تحریم علیه ایران در موعد مقررش به پایان رسید.

رای منفی واشنگتن به طرح تامین بودجه سازمان ملل

از سوی دیگر نماینده آمریکا در سازمان ملل با مطرح کردن مساله «عدم حمایت سازمان ملل از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران» با طرح تامین بودجه این سازمان در سال ۲۰۲۱ مخالفت کرد.

به گزارش «ایسنا» واشنگتن روز جمعه به برنامه تامین بودجه سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ رای مخالف داد. کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل به عدم حمایت سازمان ملل از اقدام آمریکا در اعمال تحریم‌هایی‌ علیه ایران اعتراض کرد.وی در این خصوص گفت: «همان‌طور که در ماه سپتامبر در زمان احیای تحریم‌ها علیه ایران بیان کردم، آمریکا برای اعتباربخشی به قطب‌نمای اخلاقی خود نیازی به تشویق دیگران ندارد.» کلی کرفت ادامه داد: «تعداد کشورهایی که همراه ما رای می‌دهند به ما آرامش نمی‌دهد؛ به‌خصوص در زمانی که اکثریت کشورها خودشان را در وضعیت نابسامان مجاز کردن تروریسم، آشوب و درگیری قرار داده‌اند. ما تمایلی به عضویت در این باشگاه نداریم.»