به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اخیرا، ایالات‌متحده سه بمب‌افکن بی-۵۲ را به منطقه خلیج‌فارس فرستاد، اقدامی که از نظر تحلیلگران، با هدف قدرت‌نمایی در برابر ایران و ممانعت از پاسخ آن به ترور دانشمند هسته‌ای‌اش صورت گرفت. همچنین ایالات‌متحده در دسامبر ۲۰۲۰ از اعزام یک زیردریایی و دو کشتی جنگی به خلیج‌فارس خبر داد که همزمان با آن، یک زیردریایی اسرائیلی نیز به مقصد خلیج‌فارس از کانال سوئز عبور کرد. اعلام عبور این زیردریایی‌ها، همزمان شد با دیدار بین مقامات اسرائیلی که موضوع نشست آنها، بررسی راه‌های مقابله با تهدیدهای ایران در منطقه بود.

لبه پرتگاه

ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها به خوبی بازی براساس سیاست «لبه پرتگاه» را می‌دانند، این عقیده ایاد الدلیمی، تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین است. وی می‌افزاید: در طول سال‌های گذشته، منطقه شاهد مراحلی از بحران و شدت یافتن تهدیدهای بین تهران و واشنگتن بوده، که غالبا ختم به آتش‌بسی غیرعلنی بین دو طرف شده است. واشنگتن و تهران، ظاهرا از شدت گرفتن بحران بدون آنکه منتهی به یک درگیری مستقیم شود، سود می‌برند و چه بسا متغیر جدید این بار ورود اسرائیل به عنوان طرف مستقیمی در تهدیدهای رد و بدل شده بین ایران و آمریکاست. آنچه بر حساسیت موضوع می‌افزاید، حضور اسرائیل در آب‌های خلیج‌فارس، از طریق هم‌پیمانان جدید عرب خود به‌ویژه امارات است که شاید در آینده نزدیک قصد ایجاد یک پایگاه اسرائیلی را نیز در خاک خود داشته باشد.

تحرکات ایران

مسوولان ایرانی به نوبه خود رژیم اشغالگر را متهم می‌کنند که به دنبال سوق دادن منطقه به یک تنش بزرگ است، اما در عین حال تهدید می‌کنند که در این صورت، پاسخ محکمی به صهیونیست‌ها می‌دهند. شبکه الجزیره روز شنبه، ۲۶ دسامبر از یک منبع رسمی ایرانی نقل کرد که اسرائیل برای کشاندن منطقه به سمت هرج و مرج به‌دنبال بهانه است و سعی دارد این مهم در آخرین روز‌های ریاست جمهوری ترامپ محقق شود. این منبع افزود: «اسرائیل باید بداند که پاسخ ما به تجاوز به امنیت ملی‌مان، قدرتمند و گسترده خواهد بود.»

در همین رابطه، علیرضا تنگسیری، فرمانده نیرو‌های دریایی ایران در سپاه پاسداران، از دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک بازدید کرده و از نیرو‌های دریایی خواست هوشیار باشند. ضمن آنکه وی بر آمادگی برای دفاع از امنیت ملی ایران تاکید کرد. به عقیده الدلیمی، با وجود ترور دانشمند هسته‌ای ایران توسط اسرائیل، به نظر نمی‌رسد ایران تصمیمی برای مقابله مسلحانه با صهیونیست‌ها داشته باشد، چرا که این کشور در شرایط اقتصادی سختی به سر می‌برد. از سوی دیگر، تهران اکنون هوشیارانه عمل می‌کند و با آرامش منتظر پایان آخرین روز‌های ریاست جمهوری ترامپ است، به این امید که با رئیس‌جمهور جدید آمریکا به توافقی دست یابد. ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد با دقت تحرکات ایران در منطقه را تحت‌نظر دارد و ا‌دعا کرده که پیش‌بینی می‌کند خطر از عراق و یمن متوجه آن شود. این در حالی است که حمله به سفارت آمریکا در بغداد، باب احتمالات در مورد برخورد نظامی را گشوده است، به‌ویژه پس از آنکه واشنگتن تاکید کرد تهران پشت این حملات بوده و موشک‌های شلیک شده، ساخت ایران هستند. ایاد الدلیمی با استناد به اظهارات فرماندهان ایرانی در مورد قبول نکردن مسوولیت حمله به سفارت واشنگتن در بغداد، معتقد است که این اظهارات، موضعی صریح از سوی ایران است. بر همین اساس، الدلیمی معتقد است بعید به‌نظر می‌رسد ایران در زمان فعلی قصد مقابله داشته باشد و تنها هدفش، اثبات قدرت خود برای انجام هرگونه اقدامی، در صورت قرار گرفتن نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور در معرض بمباران آمریکا یا اسرائیل است. درخصوص تهدیدها در خلیج‌فارس، الدلیمی می‌گوید: «تهران دولت‌های عرب حاشیه خلیج‌فارس را ضعیف‌ترین کشورها در حلقه دشمنانش می‌داند، از این رو در تهدید آنها درنگ نمی‌کند، البته به این امید که دولت‌های عربی مذکور بتوانند سرکشی اسرائیل یا آمریکا را مهار کنند.»