سردار سلیمانی متعلق به هیچ جناحی نیست

روحانی گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند شهید سلیمانی فقط یک سردار شجاع کم‌نظیر بود؛ بله این درست است که شهید سلیمانی یک سردار شجاع و کم‌نظیر بود اما تنها شهامت نیست بلکه درایت او هم مهم بود. من از سال ۶۲ از زمان جنگ با شهید سلیمانی از نزدیک آشنایی داشتم و در دوران دفاع هشت ساله او را می‌شناختم. بعد از آن هم در این بیست و چند سال او مسوولیت‌هایی داشت و من هم مسوولیت‌هایی داشتم و از سال‌های ۷۶ و ۷۷ که ایشان این مسوولیت‌های جدید را به عهده گرفت تقریبا یکدیگر را در مقاطعی هفتگی می‌دیدیم. در دوران ریاست جمهوری هم ملاقات‌های زیادی داشتیم. او مرد باتدبیری بود و کاملا می‌فهمید و اهل تحلیل بود و کاملا سیاست منطقه و جهان را درک می‌کرد.  رئیس‌جمهور با بیان اینکه شهید سلیمانی به معنای واقعی کلمه معتدل بود، خاطرنشان کرد: او نه در خط این و نه در خط آن بود. نه راست بود و نه چپ و هیچ جناحی نمی‌توانست او را متعلق به خود بداند. شهید سلیمانی یک افتخار ملی است و یک افتخار برای ملت ایران، ملت‌های منطقه و مسلمان‌های انقلابی است.

وی ادامه داد: آنها خواستند این قهرمان ملی را از ما بگیرند ولی اشتباه کردند و او قهرمانی ابدی شد که برای همیشه از قهرمان‌های بزرگ تاریخی ما خواهد بود. او چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن در امنیت شرق و مرزها و چه در این اوضاع سوریه و عراق واقعا شبانه‌روز تلاش می‌کرد و از کلام و عملش کاملا مشهود بود که برای خودش به‌دنبال چیزی و موقعیتی نیست.

رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: یادم نمی‌رود آن موقعی که داعش آمد و بر موصل مسلط شد و اینها می‌خواستند برای اینکه به سامرا، کاظمین، کربلا و نجف حمله کنند آماده می‌شدند، شهید سلیمانی واقعا با همه اخلاص خود به منطقه رفت درحالی‌که اصلا معلوم نبود در عراق کی به کی است و چه وضعیتی وجود دارد.  روحانی افزود: او حق بزرگی بر گردن استقلال و ثبات منطقه دارد و البته مضجع شریف و عتبات عالیات ائمه حتما شهید سلیمانی را مورد لطف خاص خودشان قرار داده و خواهند داد. حداقل ۶ مضجع شریف ائمه ما در آنجا در خطر بود و اینها رحم نمی‌کردند.  وی اضافه کرد: در سال‌هایی که او را می‌شناختم هیچ وقت ندیدم به سمت این جناح یا آن جناح برود و همیشه مسیر اعتدال را طی می‌کرد. مثل شب احیاء یا فصل حج یا اربعین و عاشورا که هیچ خطی وجود ندارد و همه در این مراسم باشکوه شرکت می‌کنند، سلیمانی هم چنین بود. او ملت، منطقه، اسلام و رهبری را می‌دید و اینگونه نبود که به فکر این جناح و آن جناح باشد.

انتقاد از دوقطبی‌های کاذب درجامعه

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از دوقطبی‌های کاذبی که بعضی‌ها در جامعه ایجاد می‌کنند، گفت: واقعا این دوقطبی‌ها ناصحیح‌‌اند. یکی می‌گوید خوب است نفت را کم بفروشیم و یکی دیگر می‌گوید زیاد بفروشیم. یکی می‌گوید بودجه‌مان نباید به نفت متکی باشد و یکی حرف دیگری می‌زند. انسان واقعا دچار حیرت می‌شود که چرا راجع به مساله به این سادگی بحث می‌شود. ما اولا باید نفت‌مان را تولید و ثانیا باید در حداکثر ممکن صادر کنیم؛ چراکه این حق ماست. می‌گویید به جای اینکه حق‌مان را پس بگیریم آن را پس نگیریم. من اگر یک لحظه بتوانیم زودتر حق‌مان را پس بگیریم تردید نمی‌کنم و همین امروز این کار را می‌کنم.  وی ادامه داد: هر روز که وزیر نفت ما بتواند دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت برای صادرات تولید کند ما همان روز آماده‌ایم که این کار را انجام دهیم. این کار گرفتن حق ملت ایران است و این چیزی نیست که کسی در آن تردید کند. عده‌ای می‌گویند نباید پول نفت را در بودجه خرج کنیم. این حرف درست است اما از لغت آن باید صحیح استفاده کنیم. حتی‌الامکان نباید آن را در بودجه جاری مصرف کنیم ولی نفت را باید استخراج کنیم و بفروشیم و بیاوریم سرمایه‌گذاری کنیم. حالا مقداری به صندوق می‌رود که برای سرمایه‌گذاری در کشور استفاده می‌شود. مقداری از آن باید در خود صنعت نفت که کمی عقب است صرف شود و صنعت نفت‌مان باید نشاط پیدا کند و فعال شود و برای این کار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بقیه‌ای هم که به دست می‌آید اگر به بودجه عمرانی برود فَبهاالمُراد! اصلا چرا ۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد به بودجه عمرانی اضافه نکنیم، اگر داریم چرا نباید به بودجه عمرانی اضافه کنیم؟!

باید نفت بفروشیم

روحانی با اشاره به آمار بودجه عمرانی ۹ماهه ابتدای امسال یادآور شد: در این مدت ۶۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پول برای بودجه عمرانی پرداخت شده که نسبت به پارسال ۷۰ درصد رشد داشته، آنها که می‌گویند دولت مدیریتش را نشان بدهد، از این بهتر؟ در این دوران جنگ اقتصادی حتی یک روز حقوق هیچ کارمندی دیر پرداخت نشده، ما روزی را که بالاترین پول نفت را داشتیم یادمان نرفته که حقوق کارمندان ۵ روز و ۱۰ روز به تاخیر می‌افتاد.

وی با تاکید بر اینکه ما حتما باید نفت بفروشیم عنوان کرد: مگر در این موضوع تردید داریم که باید نفت بفروشیم. اگر این پول قرار است به بودجه عمرانی و توسعه‌ای و توانمندسازی برود، بله و اگر قرار است برای بودجه جاری باشد، خیر. این موضوع که دوقطبی ساختن نمی‌خواهد بلکه نیاز به توضیح دادن دارد. در جلسه دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی کردیم که بخش نانوتکنولوژی و های‌تک‌ها می‌توانند کشور را متحول کنند. ما باید نفت را بفروشیم تا اینها را توسعه بدهیم.

رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: بحث‌هایی مطرح می‌شود که دولت در پایان راه است و می‌خواهد سال آخر نفت زیادی بفروشد. اصلا اینکه کار خوبی است و باید بگوید بیشتر بفروشید؛ چراکه این تو دهنی به آمریکاست. دولت می‌گوید می‌توانم و مجلس باید بگوید بارک‌الله، آقای دولت تو می‌گویی به آمریکا سیلی می‌زنم و ما می‌گوییم دو تا بزن. توقع دولت از مجلس این است که این کار را تشویق کند. از طرفی می‌گویند دولت سال آینده نیست که بتواند این کار را بکند. چرا اتفاقا ما در ۶ ماه ابتدایی سال آینده هم همچنان هستیم و نشان می‌دهیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

در خرید واکسن تردید نمی‌کنیم

روحانی با اشاره به دوقطبی دیگری که این روزها ایجاد شده تصریح کرد: بحثی مطرح می‌کنند که واکسن کرونا را از خارج وارد کنیم یا در داخل تولید کنیم. مثل این است که در جنگ بگویند اسلحه داخلی باشد یا خارجی؛ ما در دوران جنگ هم گلوله توپ و خمپاره می‌ساختیم و هم وارد می‌کردیم و در اواخر جنگ هم موشک می‌ساختیم و هم وارد می‌کردیم. این چه حرفی است که می‌زنند. خب هر دو کار را باید کرد. بله، اگر در چیزی به خودکفایی کامل رسیدیم و نیازی به واردات نبود درست است اما زمانی که هنوز پایان راه مشخص نیست و کسی نمی‌داند در چه روزی می‌توانیم به سطح وسیعی برسیم که همه را واکسینه کنیم این چه حرف‌هایی است که می‌زنند.  روحانی در ادامه تاکید کرد: اگر واکسن آماده است و می‌توانیم بخریم و بیاوریم و تا دو سه هفته دیگر تزریق کنیم نباید در آن تردید کنیم. البته دولت تردید نمی‌کند و این کار را خواهد کرد. عده‌ای هم می‌گویند ما اطمینان نداریم. معیار ما وزارت بهداشت است و اگر متخصصان گفتند واکسن خارجی مورداعتماد است وارد می‌کنیم و درباره واکسن داخلی هم با نظر متخصصان استفاده می‌کنیم.