این انتقادها در شرایطی صورت می‌گیرد که قرار است سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری براساس اعلام وزارت کشور حدود ۵ ماه دیگر برگزار شود اما به‌دلیل نامعلوم بودن شرایط نامزدی، هیچ یک از جریان‌های عمده سیاسی به طور جدی فعالیت‌های انتخاباتی خود را کلید نزده‌اند؛ چرا که خبرها حاکی از آن است که درصورت تا‌یید نهایی قانون جدید انتخابات ریاست‌جمهوری، اجرای این قانون در این دوره لازم‌الاجرا خواهد بود.

در همین راستا روز گذشته مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به طرح جنجالی اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با جماران گفت: تصویب این قانون تشریفاتی کردن انتخابات است. وی افزود: از آنجا که این قانون به مدیریت کلان نظام جمهوری اسلامی مربوط می‌شود باید به دور از عجله و با مشارکت همه حقوقدانان، صاحبان اندیشه، خصوصا نهادهای مدنی و فعالان و کنشگران سیاسی کشور تدوین و تصویب شود. او با هشدار جدی نسبت به اینکه با تصویب این قانون ضربه‌ای کاری به انقلاب اسلامی وارد خواهد شد، گفت: به‌نظر می‌رسد تصویب چنین قانونی یک عقبگرد شدید و در جهت تشریفاتی کردن انتخابات است. نمی‌توان گفت که تنظیم‌کنندگان این قانون چنین هدفی داشته‌اند؛ ولی بدون تردید نتیجه‌اش، نظام و جمهوریت آن را با چالشی بزرگ مواجه خواهد کرد.  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام ورود سپاه، ارتش و نیروهای مسلح را به دسته‌بندی‌های سیاسی و امور انتخاباتی با صراحت نهی کرده‌اند. در سخنرانی سال ۶۳ ایشان که این روزها کلیپ آن در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، می‌فرمایند: دنیا فهمیده اگر نیروهای نظامی وارد دسته‌بندی‌های سیاسی شوند چه خواهد شد و اگر مناقشات سیاسی در سپاه و ارتش رفت باید فاتحه این ارتش و سپاه را بخوانیم. برای سپاه و ارتش جایز نیست که وارد این امور شوند.  انصاری با اشاره به تجربه تلخ کشورهایی که نظام سیاسی‌شان توسط نیروهای مسلح اداره می‌شده یا می‌شوند و دیده‌ایم که بعضا کارشان به چه فجایعی انجامیده است، گفت: ریشه بسیاری از کودتاها در قدرت‌نمایی سیاسی درون نیروهای مسلح بوده است.

کاهش وزن ریاست‌جمهوری

در انتقادی دیگر محمود احمدی ‌بیغش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با عصر ایران، در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:  این طرح بیهوده است و وزن ریاست‌جمهوری در ایران را بسیار کاهش داده است. اذهان مردم می‌گویند در این طرح فقط جای یک فرد خالی است که آن کلمه و نام افراد نوشته شود‌. نماینده شازند در مجلس با بیان اینکه با این طرح مخالف هستم، گفت: آقایان برای این عجله می‌کنند که این طرح مصوب و به تا‌یید شورای نگهبان برسد که برای انتخابات ۱۴۰۰ اجرایی شود ‌که این درست نیست.