آمار امیدوارکننده کاهشی از کرونا

نمکی درخصوص تولید واکسن داخلی نیزازآغاز مراحل تست انسانی این واکسن از این هفته خبر داد و گفت: منبع دیگری هم از هفته آینده مجوز تست انسانی را دریافت می‌کند. وی افزود:در آینده نزدیک اثبات می‌کنیم‌که واکسن داخلی‌مان نسبت به بسیاری از واکسن‌هایی که در دنیا می‌سازند، ارجح است. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس ستاد مقابله با کرونا هم شنبه شب با تا‌کید بر تهیه واکسن ایرانی، همزمان با خرید واکسن خارجی کرونا گفت: تا‌ تا‌مین واکسن ایرانی، اقدام به خرید واکسن خواهد شد و وزیر بهداشت، زمانبندی این مهم را تا‌ پایان دی‌ماه اعلام کرده است. او در ادامه سخنانش در برنامه «نگاه یک» سیما افزود: وزارت بهداشت دقیقا افراد را طبقه‌بندی کرده و نخستین گروه برای دریافت واکسن، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر افراد با سن بالا و کسانی که بیماری‌های پیش زمینه‌ای دارند،‌ هستند.

رحمانی فضلی ادامه داد: گروه دوم، کادر درمانی و گروه‌هایی هستند که در بیشترین تماس با مراجعه‌کنندگان قرار دارند. ما در ابتدای بیماری کرونا کیت‌ها را نداشتیم، اما این کیت را تولید کردیم.

ازسوی دیگر کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر ایران هم دیروزاز اقدام برای خرید یک میلیون دز واکسن کرونا خبر دادو گفت که فعلا در مرحله اول میزان واکسن کرونایی که سازمان هلال احمر می‌خواهد خریداری کند، یک میلیون دز است. به گزارش «ایرنا»، رئیس جمعیت هلال‌احمرهمچنین گفت: تلاش ما این است از منابع معتبر یک میلیون واکسن کرونا وارد کنیم و این واکسن‌ها از یکی از کشورهای شرق آسیا وارد خواهد شد. وی همچنین گفت: یکی از خیرین هم به ما کمک می‌کند که از خارج از کشور مقداری واکسن خریداری کند که برای ما ارسال شود که البته مقدارش نسبت به کل واکسنی که می‌خواهیم دریافت کنیم، زیاد نیست.  همچنین ازآنجاکه روز شنبه همتی اعلام کرده بود واکسن خریداری شده هلال احمر چینی است او روز گذشته درباره چرایی خرید واکسن از چین نیز گفت: نه فقط ما بلکه بسیاری از کشورهای منطقه نیز واکسن را از چین خریداری کردند؛ چراکه شرایط این واکسن‌ها با شرایط کشور ما متناسب تر است.

محمد مخبررئیس ستاد اجرایی فرمان امام هم از آمادگی این ستاد برای تولید ۱۲ میلیون دز واکسن ظرف ۶ ماه خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مخبر درخصوص آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا بابیان اینکه ظرف دو سه روز آینده اولین تزریق انجام خواهد شد گفت: ظرف ۴۰ روز آینده به ظرفیت تولید ماهانه ۵/ ۱ میلیون دز خواهیم رسید و از ۶ ماه دیگر این ظرفیت به ماهانه ۱۲ میلیون دز خواهد رسید و پس از تا‌مین نیاز کشور، قادر خواهیم بود که واکسن را به خارج از کشور هم صادر کنیم. با تلاش ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، نخستین خط تولید واکسن کرونای ساخت محققان ایرانی در مجموعه شفا فارمد در مرحله نهایی قرار گرفت.

در ادامه خبرهای امیدوارکننده ازتهیه واکسن خارجی کرونا، طبق گفته شریف نظام مافی رئیس اتاق ایران و سوئیس واکسن‌ها از شرکت مدرنا یا آسترازنکا آکسفورد خریداری شده‌اند و در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن است تا‌ فروردین و اردیبهشت سال آینده به ایران برسند.

کاهش آمار بستری و فوتی‌های کرونایی

همزمان خبرها حاکی از کاهش آمار مرگ‌های کرونایی درکشور است. خبرامیدوارکننده دیگری که می‌تواند نوری در این روزهای تا‌ریک کرونایی برای کشور باشد. بر این اساس مطابق آمارروز گذشته وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته ۱۱۹نفر درکشور قربانی کروناشدند.رقمی که هرچند هنوز بالاست اما نسبت به یک ماه گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. همچنین براساس گزارش‌ها طی ۲۴ساعت گذشته ۵ هزار و ۵۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۳۰ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس نسبت موارد بستری به ابتلا به زیر ۱۰درصد یعنی ۶/ ۹درصدرسیده است.به این ترتیب میزان موارد ابتلا و بستری‌ها نیز به شدت کاهش یافته است که از آثار محدودیت‌های کرونایی دو ماه گذشته در کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله جدی گرفتن استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

در همین ارتباط سعید نمکی وزیر بهداشت نیز دیروز با اشاره به کاهش میزان مرگ‌های کرونایی درکشور با بیان اینکه به آمار مرگ زیر ۱۲۰ نفر در روز رسیده‌ایم گفت: امروز (روز یکشنبه) اولین روزی است که بعد از چند ماه داریم این آمار رو به کاهش به سمت ۱۰۰ نفر در روز را مشاهده می‌کنیم. اودرعین حال گفت که البته مرگ یک نفر هم برای ما غم انگیز و ماتم زاست. به گزارش «ایرنا»، نمکی با اشاره به وضعیت منحنی کرونا در کشور، گفت: کرونا بعد از پیک سرکشی که داشت، امروز در تمام استان‌های ما دارد به روزهای اردیبهشت‌ماه که میزان مرگ و میرمان در اکثر استان‌ها در حد صفر بود، نزدیک می‌شود. نمکی درادامه تصریح کرد:روزشنبه در بسیاری از استان‌ها مرگ و در برخی استان‌ها بستری صفر را تجربه کردیم.

وی با اشاره به وضعیت کشور از ابتدای آذر ماه تا‌کنون، گفت: در روزهای اول آذر تمام سرزمین را آتش گرفته و قرمز می‌دیدیم، اما امروز خوشبختانه نقاط زرد از نارنجی هم بیشتر شده است و این با لطف خدا، همراهی و سازش مردم و سازمان‌های مختلف به دست آمد و از ۱۶۰ شهر قرمز به جایی رسیدیم که امروز شهر قرمزی را در کشور نداریم. ۱۰۸ شهر نارنجی و ۳۴۰ شهر زرد داریم که به سمت شهرهای کم‌خطر و سفید رنگ متمایل می‌شوند.

کاهش ۴۰ درصدی ورودی بیمارستان‌ها

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونانیز درباره وضعیت ورودی بیمارستان‌های کشور، گفت: بستری روزانه ۵ هفته قبل تا‌ ۳ هزار نفر هم می‌رسید اما آمار امروز ۷۳۲ نفر بوده است و به‌طور خاص ۴۰ درصد ورودی بیمارستان‌ها و ۵۰ درصد میزان مرگ و میر کاهش یافته است. به گزارش «ایسنا»، رئیسی همچنین گفت به‌دلیل کاهش میزان ابتلا، مراجعات سرپایی افزایش یافته است. شهنام عرشی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: اعمال محدودیت‌های کرونا از اول آذر موجب کاهش ۴۰ درصدی موارد بستری بیماران کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها شده اما این وضعیت شکننده است، به همین علت محدودیت تردد بین شهری و محدودیت تردد از ساعت ۹ شب همچنان ادامه دارد.

مجموع بیماران کرونایی کشور

در همین حال آنطور که سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۶۵ نفر ومجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۴ هزار و ۶۹۳ نفر رسیده است. همچنین ۵۲۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.