تصویب تقاضای تفحص از شرکت‌های خودروساز

خبر دیگر از مجلس اینکه نمایندگان دیروز با تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی موافقت کردند. به گزارش «ایرنا»، نمایندگان با ۲۱۰ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه، تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی درخصوص کیفیت و قیمت خودرو را تصویب کردند. بررسی وضعیت توزیع خودرو، تصمیم‌گیری چندگانه در قیمت و نرخ‌گذاری، کیفیت پایین محصولات تولیدی و اوضاع نابسامان ثبت‌نام خودرو از محورهای مهم در تحقیق و تفحص است. علیرضا سلیمی، نماینده درخواست‌کننده تحقیق و تفحص در این باره گفت: سود ۸۰ هزار میلیارد تومانی بازار خودرو برای عده‌ای خاص است و این سود به جیب چه کسی می‌رود. چرا باید بین قیمت شرکت‌های خودرو‌ساز و بازار خودرو تفاوت فاحشی وجود داشته باشد. از طرفی واگذاری خودرو به افرادی خاص جای شبهه و ایراد است.  

قانع شدن مجلس از پاسخ‌های ۲ وزیر

خبر دیگر از مجلس آنکه دیروز دو وزیر مهمان مجلس بودند و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند؛ پاسخ‌هایی که از منظر مجلس قانع‌کننده بود. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال حبیب‌‌الله دهمرده نماینده زابل، از برنامه‌ریزی برای اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۹۹ خبر داد. او با بیان اینکه مطابق برنامه ششم توسعه، ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید تا سال پایانی برنامه به اینترنت متصل شوند و امروز مواجهه با پاندمی کرونا، اهمیت و ضرورت این مساله را بیشتر کرده است، گفت: تلاش این وزارتخانه و اپراتورهای ارتباطی نیز سرعت دادن به این برنامه است.  آذری‌جهرمی ادامه ‌داد: اکنون از مجموع ۳۹ هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار، حدود ۳۵ هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و چهار هزار روستای دیگر باقی مانده است؛ در تلاشیم برنامه اتصال این روستاها تا پایان امسال تکمیل شود. او با اشاره به استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: استاندارد اتصال روستاهای این استان به شبکه ملی اطلاعات، کمتر از متوسط کشوری است. وزیر ارتباطات گفت: تاکنون ۱۲ هزار کیلومتر شبکه فیبر نوری بین شهری در این استان اجرایی شده که ۷۳۰۰ کیلومتر از سوی شرکت مخابرات و ۴۷۰۰ کیلومتر نیز در دولت تدبیر بوده است.

از سوی دیگر محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز به سوال محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس درباره اینکه چرا وزارت آموزش و پرورش نسبت به پرداخت حق‌التدریس ماه‌های اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد در سال‌های      ۹۸ و ۹۹ اقدام به عمل نمی‌آورد، پاسخ داد. حاجی‌میرزایی گفت: ما در زمینه پرداخت‌ها دو نوع معلم در سراسر کشور داریم؛ معلمانی که حقوق از ما دریافت می‌کنند و معلمانی که علاوه‌بر حقوق موظف، اضافه‌کار هم دریافت می‌کنند. من با اطمینان عرض می‌کنم حقوق هیچ معلمی در سراسر کشور با تاخیر پرداخت نمی‌شود و میزانی که با تاخیر مواجه می‌شود، اضافه‌کار معلمان است. وزیر آموزش و پرورش علت بخشی از تاخیر در پرداخت اضافه‌کاری معلمان را ناشی از محدودیت منابع کشور دانست و گفت: سازمان برنامه و بودجه قول داده که بخشی از مطالبات را بعد از حقوق آذر ماه پرداخت کند و ما هم پیگیر هستیم. او یادآور شد: در فاصله مهر ۹۸ تا خرداد ۹۹، حقوق معلمان را ۶۴ درصد افزایش دادیم که این کار در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. اگر حقوق فرهنگیان افزایش پیدا کند شرایط کار آنها بهتر خواهد شد، البته این به معنی آن نیست که حقوق فرهنگیان زیاد است. ما کسری سال‌های گذشته را جبران کردیم.