به گزارش خبرگزاری فارس، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیر کل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، ارزیابی ایران از گزارش اخیر دبیرکل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ را تشریح کرد. نماینده ایران در این نامه، ضمن اشاره به بخش‌هایی از گزارش دبیرکل، واشنگتن را ناقض فاحش توافق‌نامه هسته‌ای خواند و بر لزوم بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام اشاره کرد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را نتیجه قهری نقض توافق توسط دیگر طرف‌ها و مطابق با حقوق ایران در برجام برشمرد و ضمن اشاره به وعده کشورهای اروپایی برای تضمین تداوم روابط اقتصادی پیش‌بینی شده در برجام با ایران و ایجاد سامانه اینستکس، افزود: «این سامانه پس از دوسال باید کارآیی خود را به اثبات برساند.» تخت‌روانچی ضمن اشاره به طرح ترور شهید محسن فخری‌زاده در گزارش دبیرکل، نحوه طرح موضوع را در این گزارش به هیچ عنوان کافی ندانست و افزود که این ترور در کنار ترور سال گذشته سردار سلیمانی، جنایت‌های آشکار و تروریستی هستند که باید به‌صورت صریح و بدون لکنت زبان محکوم شوند. به گزارش «ایرنا» آمریکا در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ به دستور مستقیم دونالد ترامپ و با اجرای واحدهای نظامی آمریکا در عراق، سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس ایران را به شهادت رساند. همچنین در ۷ آذرماه امسال هم با چراغ سبز آمریکا و واحدهای ترور رژیم صهیونیستی، محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در منطقه آبسرد ترور شد و به درجه شهادت نائل آمد.

به گزارش فارس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارشی برای شورای امنیت از خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز تأسف کرد و از ایران خواست که به اجرای کامل توافق هسته‌ای بازگردد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گوترش در گزارش خود همچنین از ایران درخواست کرد تا نگرانی‌های مطرح شده درباره برنامه هسته‌ای و موشکی خود را برطرف کرده و به «اجرای کامل» مفاد برجام بازگردد.

وی ضمن ابراز نگرانی از تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات غنی‌سازی نطنز بر لزوم اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید کرد و گفت که اجرای این قطعنامه «از نظر جامعه بین‌المللی تا حد زیادی به‌عنوان گواهی بر کارآمدی چندجانبه‌گرایی، دیپلماسی و گفت‌وگو و موفقیت در عدم اشاعه هسته‌ای به حساب می‌آید». گوترش ضمن انتقاد از جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت «ابتکارعمل‌هایی در حمایت از روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دوران فعلی مشکلات اقتصادی و درمانی ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹» تاکید کرد.  وی ادامه داد: «من مشارکت دیگر کشورهای عضو را برای حفظ این برجام مورد تاکید قرار می‌دهم و همچنان آنها را تشویق می‌کنم تا با مشارکت‌کنندگان در برجام برای ایجاد شرایط لازم فعالان اقتصادی خود در تجارت با جمهوری اسلامی ایران مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ همکاری موثر داشته باشند.» گفتنی است شورای امنیت درصدد است ۲۲ دسامبر (دوم دی ماه) درباره گزارش دبیرکل سازمان ملل بحث و گفت‌وگو کند. روز دوشنبه (اول دی ماه) نیز قرار است نشست غیررسمی وزرای خارجه عضو برجام (ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.