تعداد شهرهای قرمز کرونایی به صفر رسید

اگر خدای ناکرده مراقبت و مواظبت نکنیم و به مقررات بهداشتی بی‌اعتنایی کنیم، دوباره همان می‌شود. البته بعضی از امور به‌عنوان معروف جا افتاد. مثلا ماسک به‌عنوان معروف جا افتاد و امروز همه مردم به این معروف توجه و درصورت استفاده نکردن یک نفر از ماسک، امر به معروف هم می‌کنند.

اوبا اشاره به مراسم شب یلدا با یادآوری شعار «جمع نشویم تا کم نشویم» اظهار کرد: در دو ماه اخیر مردم، کسبه، اصناف، حمل‌ونقل عمومی و خانواده‌ها خیلی همکاری کردند. اول آذر خیلی نگران بودیم و ۱۶۰ شهر ما قرمز بود؛ ولی الان تعداد شهرهای قرمز ما صفر است و شهر قرمزی نداریم و این به‌دلیل همت و بزرگواری مردم عزیز است. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: در شرایط کرونا، مردم، ‌دولت و کادر درمان و همه نیروهایی که بار مسوولیت را بر دوش کشیدند، همه دست به دست هم دادند و این اتحاد و همدلی و اعتماد مردم به تخصص بهداشتی کشور بود، توانست که ما را از این موج سهمگین نجات دهد.

روحانی با اشاره به آمارهای بیماری کرونا در کشور گفت: تقریبا همه جا موج سوم از موج قبلی بیشتر و سهمگین‌تر بوده است. به خاطر اینکه هم ویروس قوی‌تر شده و هم به سمت سرما رفته بودیم. در این شرایط سرمای هوا تاثیرگذار است. به‌دلیل اینکه درها و پنجره‌ها بسته می‌شود و همه در یک محیط محدود جمع می‌شوند و سرایت به محیط آماده‌تر و مشکلات بیشتر می‌شود، بحمدالله یک کار خوب و بزرگی در این مدت انجام گرفته است. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: اجتماعات و دورهمی‌ها منکر است. این هم البته مقدار زیادی این موضوع عمل شده و مردم توجه می‌کنند؛ اما باز هم باید جا بیفتد که عدم فاصله‌گذاری، اجتماعات و دورهمی‌ها منکر است. مخصوصا باید از افراد سالمند و افراد آسیب‌پذیر و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مراقبت شود. هر کسی در خانواده خود مواظب سالمندها و مواظب افراد با بیماری زمینه‌ای باشد. دورهمی‌ها را باید تا پایان سال، تا سال آینده و تا زمانی که به ما گفته شود شرایط مناسب است، کنار بگذاریم.

روحانی گفت: کسانی که می‌فهمند که به این بیماری مبتلا شدند و مخصوصا تست آنها مثبت شده، حتما دو هفته را مراعات کرده و خود را قرنطینه و ایزوله کنند و وارد اجتماع نشوند. آنانی هم که نسبت به جریمه و برخورد با این افراد موظف هستند، با آنان برخورد و جریمه اعمال کنند؛ چون این مساله مهمی است کسی که کرونای وی مثبت است وارد جامعه شود و دیگران را هم آلوده و مبتلا کند. وی افزود: افرادی که احساس می‌کنند علائمی از بیماری دارند حتی اگر فکر کنند سرما خورده‌اند یا آنفلوآنزا دارند، حتما به پزشک و بیمارستان مراجعه کنند تا دچار مشکل نشویم. تجمع‌ها و دورهمی‌ها حتی دورهمی‌های خانوادگی مشکل بزرگی است که باید به آن توجه داشته باشیم تا از این موج عبور کنیم و موج‌های دیگری هم نداشته باشیم‌.

رشد اقتصادی بدون نفت

روحانی دربخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه در ۶ ماهه اول امسال رشد اقتصادی هم با نفت و هم بدون نفت مثبت بود، گفت: رشد اقتصادی ما بدون نفت ۴/ ۱ و با نفت ۳/ ۱ بودکه این یکی از افتخارات بزرگ برای ملت ما در این شرایط سخت است. به گزارش «ایرنا» وی افرود: بخشی از کسب‌وکارها خصوصا در بخش گردشگری، خدمات تعطیل شد یا نتوانستند فعالیت کنند. اما بخش‌های دیگر مانند بخش صنعت، بخش کشاورزی به صحنه آمدند و جبران کردند و این بسیار افتخارآمیز است. روحانی افزود: در شرایطی که اکثر کشورها با رشد منفی اقتصادی منهای ۷ و منهای ۹ و منهای ۵ مواجه هستند، کشورهایی که رشد اقتصادی‌شان مثبت است محدود هستند و ما جزو کشورهایی هستیم که به‌رغم اینکه مشکلات تحریم و جنگ اقتصادی و همچنین کرونا رشد اقتصادی ۶ ماه اول ما مثبت بوده است. وی ابراز امیدواری کرد رشد اقتصادی مثبت در ۶ ماه دوم تا پایان سال ادامه داشته باشد و گفت: امید ما و محاسبات ما بیانگر این است که امسال رشد اقتصادی ما مثبت است و سال آینده رشد اقتصادی بهتری خواهیم داشت.

تلفیق مصوبه معیشتی دولت و مجلس

وی با اشاره به اقدام دولت برای ارائه کمک معیشتی به شهروندانی که حقوق ثابت ندارند، اظهار کرد: ما همیشه به‌دنبال کمک به افرادی بودیم که حقوق ثابت دارند، این بار به‌دنبال این هستیم کسانی که حقوق ثابت ندارند و باید روزانه کار کنند تا مخارج خانه را تامین کنند و این افراد به خاطر شرایط کرونایی نتوانستند در بازار آزاد خودشان فعالیت کنند. ما تلاش کردیم برای این افراد در چهارماه کمک معیشتی برای هر خانواده در نظر بگیریم. رئیس‌جمهوری افزود: البته ما قرار بود بابت هر فرد خانواده۱۰۰ هزار تومان بدهیم و مجلس شورای اسلامی هم مصوبه‌ای داشت که براساس آن برای برخی از این افراد ۱۲۰ هزار تومان مقرر کرده بود، ما با هماهنگی مجلس این مصوبه را تلفیق کردیم تا کسانی که مجلس مقرر کرده بود مانند کمیته امداد و بهزیستی هر نفر ۱۲۰ هزار تومان و بقیه ۱۰۰ هزار تومان دریافت کنند. روحانی با بیان اینکه قسط اول مربوط به آذرماه پرداخت شده و سه قسط دیگر تا پایان سال پرداخت خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکسری مشکلات به‌خاطر تلفیق طرح دولت با مصوبه مجلس داشتیم که در جلسه امروز آن را اصلاح کردیم.

از عصبانیت دشمنان خوشحال می‌شوم

رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش بابیان اینکه ۳۰ میلیون نفر در کشور ان‌شاءالله از این ماه از برق و گاز مجانی استفاده خواهند کرد گفت: همچنین شرایط ما در صنعت گاز به‌گونه‌ای است که دست دولت پر است. زیرا هیچ وقت تولید گاز در کشور به یک میلیارد مترمکعب نرسیده بود. درحالی‌که در ابتدای دولت تولید گاز بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب بوده و امروز به یک میلیارد مترمکعب در روز رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش آب هم در این دولت قدم‌های استثنایی برداشته شد و آب خلیج فارس و دریای عمان را به فلات مرکزی منتقل می‌کنیم که اولین بخش آن افتتاح شد و ان‌شاء‌الله فازهای بعدی این طرح بسیار عظیم در ماه‌های بعد افتتاح می‌شود. رئیس دولت دوازدهم با اشاره به عصبانیت برخی از این طرح دولت، گفت: می‌دانم آنانی که ضد ایران هستند و تبلیغات می‌کنند، چقدر از طرح آب، برق و گاز مجانی عصبانی هستند و دیدم با چه حرص و عصبانیتی می‌گویند که چرا دولت این کار را کرده و چرا اینها مجانی شده است. دشمنان نمی‌خواهند پیشرفت‌های کشور را باور کنند.

به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آنانی که خیلی علیه ایران تلاش کردند باید یک‌بار دیگر آنچه می‌گویم را بشنوند، اظهار کرد: زیرا هر وقت آن را شنیدند عصبانی شدند و من خوشحال می‌شوم وقتی دشمنان ملت ایران را عصبانی می‌کنیم.