روایت میرتاج‌الدینی از نشست با زنگنه

در خبری دیگر به گزارش خبرگزاری فارس، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وزیر نفت در نشست با اعضای این کمیسیون عنوان کرد که فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده در صورت رفع تحریم‌ها محقق می‌شود. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی اظهار کرد: آقای بیژن زنگنه روز گذشته به کمیسیون آمد و گزارشی را به سمع اعضای کمیسیون برنامه و بودجه رساند.  وی افزود: ‌آقای زنگنه گفت که مجموع تولید نفت و میعانات گازی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است که حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز مصرف داخلی و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برای صادرات پیش‌بینی شده است.  وی گفت: بیژن زنگنه در پاسخ به این سوال اعضای کمیسیون که با توجه به افزایش ۵/ ۲برابری صادرات نفت در سال آینده، آیا امکان صادرات تا این حد امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر که زنگنه پاسخ داده است ما به شرط رفع تحریم‌ها این عدد را گذاشته‌ایم.  به گفته نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بیژن زنگنه به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه گفته که اگر شرایط بهتر شد، صادرات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز پیش‌بینی شده است، تحقق می‌یابد و اگر شرایط محقق نشود، در ازای آن اوراق مشارکت خواهیم فروخت. میرتاج‌الدینی ادامه داد: وزیر نفت گفت که با این حجم صادرات حدود ۲۵ درصد بودجه ۱۴۰۰ را تامین می‌کند که حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که البته این در صورتی است که نرخ تسعیر ارز دولت برای کالاهای اساسی ۱۱ هزار تومان باشد.

نظر رئیس مرکز پژوهش‌ها درباره لایحه بودجه

همچنین دیروز علیرضا زاکانی نماینده قم و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه اگر بودجه سال ۹۸، حدود ۹۶ هزار میلیارد و بودجه سال ۹۹، ۲۷۳هزار میلیارد تومان با کسری همراه بوده است لایحه بودجه ۱۴۰۰، حدود ۳۳۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد.

او در ادامه با بیان اینکه بودجه را روتوش کردند و این رویکرد عجیب است، گفت: به‌عنوان مثال اعلام شد که منابع بودجه‌ای شرکت‌های دولتی فقط ۹ درصد اضافه شده و نسبت به رنج شیب صعودی سال‌های قبل کم شده است، بعد وقتی نگاه می‌کنید می‌بینید واقعیت به این شکل نیست. زاکانی تاکید کرد: بودجه با بی‌مسوولیتیِ تمام بسته شده است یعنی هیچ منطق درستی ندارد، وقتی می‌پرسیم «این کسری بودجه را چگونه می‌خواهید برطرف کنید؟» می‌بینید که مجددا مسیرهایی دنبال می‌شود که ماحصل این مسیر یک تورم تشدیدیافته را به جامعه و مردم عزیز انتقال می‌دهد و تحمیل می‌کند.

وزیر کشور به مجلس می‌رود

خبر دیگر از پارلمان اینکه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برای پاسخ به سوال ۱۲ نماینده به مجلس می‌رود. علی حدادی سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با اعلام این خبر به خبرگزاری تسنیم گفت: قرار است وزیر کشور در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون حضور یابد و به سوالات سیدمحمدمولوی، معین‌الدین سعیدی، فرهاد بشیری و ۱۰ نماینده دیگر پاسخ دهد.