به گزارش «ایرنا» وزیر بهداشت همچنین گفت: آیین‌نامه پیشگیری و منع انگ و تبعیض علیه کسانی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند، به همه مراکز ارائه‌کننده خدمات سلامت دولتی و خصوصی ابلاغ و لایحه قانون پیشگیری و کنترل اچ‌آی‌وی با امضای مشترک وزرای دادگستری و وزارت بهداشت به مجلس تقدیم می‌شود.

میزان مبتلایان زنده HIV در کشور تا شهریورماه ۹۹

ازسوی دیگر پروین افسر کازرونی، رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت ضمن تشریح روند بیماریابی مبتلایان اچ‌آی‌وی در همه‌گیری کرونا، در عین حال از آمار ۲۲ هزار و ۴۰۶ نفری مبتلایان زنده اچ‌آی‌وی در کشور تا پایان شهریور ۱۳۹۹ خبر داد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: در ۶ ماه نخست امسال حدود ۵۰ درصد انتقال بیماری از راه جنسی و ۲۳ درصد از طریق اعتیاد تزریقی بوده است. به گفته وی، سهم بالایی از مبتلایان به اچ‌آی‌وی در زنان از طریق انتقال جنسی، زنانی هستند که از طریق همسرشان که تزریق‌کننده مواد مخدر بوده است، مبتلا شدند.

وی درباره گروه‌ سنی مبتلایان به اچ‌آی‌وی، گفت: ۵۰ درصد در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال بودند. همچنین مینومحرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران با بیان اینکه اکنون ۴۰ هزار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی و تحت درمان هستند، گفت: کل مبتلایان به این بیماری در ایران ۶۰ تا ۷۰ هزار مورد تخمین زده می‌شود.